Przejdź do treści
Źródło artykułu

WZL2 podpisało MoU z Martin Baker Aircraft Company LTD

W dniu 2 września 2024 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy firmą Martin Baker Aircraft Company LTD. a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. dotyczące budowy kompetencji Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w zakresie wsparcia eksploatacji foteli wyrzucanych Martin Baker stosowanych na samolotach eksploatowanych przez Polskie Siły Powietrzne.

Porozumienie MoU ma na celu stworzenie podstaw pod długofalowe relacje biznesowe w obszarze wsparcia eksploatacji foteli wyrzucanych Martin Baker stosowanych na samolotach eksploatowanych przez Polskie Siły Powietrzne oraz określenie możliwości budowy kompetencji w WZL Nr 2 S.A. w odpowiedzi na potrzeby rynku europejskiego klientów Martin Baker.

Brytyjskie przedsiębiorstwo branży lotniczej Martin Baker, specjalizujące się w produkcji foteli wyrzucanych założyli inżynier James Martin i pilot Valentine Baker w 1934 roku.

Jako pierwsi fotele wyrzucane zastosowali na swoich samolotach Szwedzi i Niemcy (m.in. na Me 262). Pierwsze brytyjskie próby rozpoczęto w 1946, na myśliwcu Gloster Meteor, jako pierwszy katapultował się 24 lipca pilot Barry Lynch, nie odnosząc obrażeń. 30 maja 1949 roku pilot John O. Lancaster musiał się katapultować z samolotu Armstrong Whitworth A.W.52, stając się pierwszym człowiekiem, któremu fotel firmy ocalił życie w sytuacji awaryjnej. Do roku 1965 osób takich było już tysiąc.

W czasie wojny wietnamskiej ponad 700 pilotów z sukcesem katapultowało się ze swych maszyn z użyciem foteli Martin-Baker.

W 2003 roku liczba uratowanych przez fotele Martin-Baker sięgnęła 7000 (z 90 różnych państw), gdy por. Robert Schwab (RN) katapultował się z Harriera (do rachunku tego wlicza się poprzednie katapultowanie Schwaba, z 1996 roku).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony