Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wsparcie eksploatacji M-28

Wsparcie sił powietrznych w zakresie eksploatacji statków powietrznych M-28 Bryza było głównym tematem wizyty dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych gen. broni dr Mirosława Różańskiego w zakładach PZL Mielec.

„Uważamy, że M-28 jest bardzo dobrym samolotem i odkrywamy coraz więcej walorów oraz możliwości jego zastosowania. Ma potencjał i chcemy go rozwijać. Wierzę, że roboczy charakter spotkania przyniesie konstruktywne wnioski, które poprawią jego eksploatację oraz pozwolą kontynuować ten projekt.”- powiedział dowódca generalny.

Inspektor Sił Powietrznych (ISP) gen. bryg. pilot Tomasz Drewniak przedstawił sytuację sprawności, wsparcia oraz eksploatacji samolotów An/M-28 w jednostkach Wojska Polskiego. Omówił najważniejsze modernizacje i zmiany jakie są programowane dla płatowca by podnieść standard jego użytkowania, ujednolicić go we wszystkich maszynach i dostosować do wymagań użytkowników. Przekazał także oczekiwania w zakresie funkcjonowania samolotów w siłach zbrojnych.

„Aktualnie nalot M-28 wynosi około 7500, a naszym celem jest zwiększenie tej ilości do 15 tysięcy godzin rocznie. Odpowiedzią na to mógłby być program Luna.”
– podkreślił ISP. Zakłada on wprowadzenie nowego systemu obsług, który miałby w konsekwencji zwiększyć dostępność samolotów. Poruszono także kwestie zaopatrywania technicznego oraz części zamiennych.

Dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych zaproponował kwartalne spotkania robocze, które pozwolą śledzić zmiany i wdrażać wnioski oraz umożliwia sprawniejszą wymianę doświadczeń użytkowników i producenta. Do pomysłu pozytywnie odniósł się prezes zarządu PZL Mielec  Janusz Zakręcki, który zaoferował pełną współpracę w tym zakresie.

Rodzina samolotów An-28/M-28 jest eksploatowana w Siłach Zbrojnych od 28 lat. Polscy lotnicy dysponują 37 samolotami tego typu użytkowanych przede wszystkim przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej, 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego i 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego. Bryzy prowadzą różne zadania zgodnie z wymaganiami misji i specyfiką jednostki wojskowej, min.: transportowe, rozpoznawcze, desantowania skoczków, poszukiwawcze czy realizacji „Akcji Serce” polegające na transporcie narządów do transplantacji. Ostatni zakup samolotów M-28B/PT z awioniką Glass Cockipt zrealizowano w ramach programu operacyjnego „Samoloty transportowe” w latach 2011-2015, gdzie dostarczono również najnowocześniejszy symulator lotu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony