Wmurowano kamień węgielny pod terminal pasażerski Portu Lotniczego Warszawa Radom

Wmurowanie kamienia węgielnego pod terminal pasażerski Portu Lotniczego Warszawa Radom (fot. PPL)

Dziś, 29. października 2020 r., na terenie Portu Lotniczego Warszawa Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku miała miejsce uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod terminal pasażerski lotniska.

Liczba uczestników uroczystości, ze względów epidemicznych, była mocno ograniczona. Akt erekcyjny podpisali: minister Marcin Horała, eurodeputowany Adam Bielan, poseł Marek Suski, Krzysztof Murawski, Kierownik Delegatury Mazowieckiego UW, Stanisław Wojtera, prezes PPL, ks. Gabriel Marciniak, Diecezjalny Duszpasterz Służb Mundurowych, podpułkownik Piotr Jabłoński i Jerzy Mirgos, Prezes firmy MirBud S.A., wykonawcy terminalu.

Terminal będzie miał powierzchnię 30 tys. m.kw., znajdzie się tam 30 stanowisk check-in, 9 – kontroli bezpieczeństwa, po osiem – kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w budynku będzie 10 bramek wylotowych i trzy karuzele do odbioru bagażu. Znajdzie się tam także duża strefa komercyjna z punktami gastronomicznymi i handlowymi.

Będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do 9 mln pasażerów. Radom przejmie część ruchu lotniczego z Okęcia, chodzi o loty czarterowe i niskokosztowe, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie.


Stanisław Wojtera podpisuje akt erekcyjny

„Nie można myśleć tylko chwilą bieżącą – trzeba planować strategicznie, na dekady i pokolenia. Aby przyszłość była lepsza, należy budować, tworzyć nowe rzeczy. Takie jak lotniska w Radomiu czy Centralny Port Komunikacyjny.” – powiedział Stanisław Wojtera.

Po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego Stanisław Wojtera podpisał umowę na budowę dróg kołowania i płyt postojowych wraz z infrastrukturą techniczną po wschodniej stronie lotniska. Przetarg wygrała Korporacja Budowlana DORACO, Sp. z o.o. Ze strony wykonawcy umowę podpisali Karol Zduńczyk, prezes Zarządu i Radosław Jarosiewicz, wiceprezes Zarządu.

„Przed nami kolejna interesująca realizacja – rozbudowa Portu Lotniczego w Radomiu. W portfolio DORACO to już kolejne lotnisko, dlatego jestem spokojny o sprawną realizację tego projektu. Projektu tym bardziej ważnego, gdyż docelowo odciąży warszawskie Lotnisko Chopina, przekierowując do Radomia część ruchu lotniczego. Jako generalny wykonawca dołożymy wszelkich starań, aby za 16 miesięcy oddać zakres naszego zadania do użytkowania przez Port.” – powiedział Karol Zduńczyk.

W przetargu złożono 5 ofert. Kwota najkorzystniejszej oferty po aukcji elektronicznej wyniosła 24,6 mln. Umowny czas realizacji to 16 miesięcy.

Do dziś PPL podpisało 8 umów z wykonawcami prac na lotnisku w Radomiu na łączną kwotę ok. 480 mln PLN.


Stanisław Wojtera, Prezes PPL

Przedmiotem umów są:

  • Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym towarzyszących obiektów kubaturowych dla Lotniska Radom-Sadków.
  • Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych.
  • Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców.
  • Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym budowy terminala dla lotniska Radom-Sadków.
  • Opracowanie dokumentacji projektowej i realizacja robót budowlanych dla inwestycji polegającej na przebudowie i wydłużeniu drogi startowej lotniska w Radomiu.
  • Budowę terminalu lotniska w Radomiu
  • Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania: Budowa masztów oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na lotnisku Radom-Sadków.
  • Wykonanie w formule projektuj i wybuduj obiektów kubaturowych B1 i B3 w Porcie Lotniczym Radom - Sadków”.
Źródło: Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”
comments powered by Disqus