Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Warszawie odbyła się konferencja pt. "Bariery rozwoju polskiego lotnictwa"

22 marca 2025 r., w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie odbyła się konferencja pt. "Bariery rozwoju polskiego lotnictwa". Spotkanie zorganizowane zostało przez Polskie Forum Lotnicze (PFL), które  jest całkowicie niezależną i niekomercyjną inicjatywą społeczną. 

Od wielu lat tworzą ją piloci, zarówno Ci zawodowi jak i prywatni, właściciele statków powietrznych, konstruktorzy, producenci, zarządzający lotniskami – pasjonaci, którym leży na sercu powodzenie branży lotniczej w Polsce.

Osoby skupione wokół idei PFL uważają, że obserwowane nieprawidłowości, a także niedostateczny rozwój lotnictwa ogólnego GA w Polsce jest spowodowany w znacznej części przez wadliwie działającą administrację lotniczą. 

Forum odbyło się w godzinach 11.00-16.00.

Była to bardzo merytoryczna Konferencja, na której środowisko lotnicze przedstawiło szereg bolączek utrudniających funkcjonowanie polskiego sektora lotniczego. Prelegenci wskazywali na sposoby usprawnienia działania administracji i urzędów państwowych, dzięki którym branża mogłaby się sprawnie rozwijać z korzyścią dla całej gospodarki. Często padały przykłady stosowane za naszą południową granicą, gdzie mniejsze kraje radzą sobie o wiele bardziej skutecznie, także w kwestii nadzoru nad lotnictwem lekkim i ultralekkim. 

Polscy przedsiębiorcy apelowali i zmiany w zakresie okresu certyfikowania nowych produktów lotniczych, co znacząco wpływa na ich bieżące funkcjonowanie i możliwości konkurowania z produktami z zagranicy. Obecnie te procesy są znacznie przeciągane w czasie przez inspektorów ULC, co niejednokrotnie prowadzi do problemów finansowych podmiotów gospodarczych. Przytoczonym tutaj przykładem był proces certyfikowania samolotu Topaz firmy Ekolot.

Dodatkowo padły apele o podniesienie mas startowych konstrukcji ultralekkich do 600 kg co zunifikowałoby rynek i poprawiło konkurencyjność rodzimych firm.

Polskie Forum Lotnicze

Jakie jeszcze tezy mogliśmy m.in.  usłyszeć?

  • General Aviation poradzi sobie bez dużego lotnictwa, ale duże lotnictwo bez GA już nie
  • Przemysł lotniczy nie poradzi sobie bez inżynierów
  • Nie ma w Polsce producenta OM średniej wielkości
  • Nasz kraj nie produkuje żadnego lotniczego produktu globalnego
  • Lotnictwo GA zmierza w kierunku latania wysoko technologicznego, ale ultralekkiego
  • Polska administracja lotnicza nieprawidłowo zarządza bezpieczeństwem

Polskie Forum Lotnicze

Padły również sugestie „naprawy” funkcjonowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w tym m.in.:

  • Prowadzenie przez Ministerstwo Infrastruktury listy zarejestrowanych organizacji, uczelni, chętnych osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych z branży lotniczej i używanie jej do przeprowadzenia konsultacji społecznych nad nowo opracowanymi rozwiązaniami prawnymi w dziedzinie lotnictwa
  • Opracowanie standardowych procedur i wymagań administracyjnych (dla pracowników urzędu), aby sprawy „nieskomplikowane” były załatwiane „bez zbędnej zwłoki”
  • Egzekwowania przepisów EASA (FCL.820) w zakresie wymagań wykluczających potrzebę użycia pilotów doświadczalnych w statkach powietrznych o masie do 2000 kg
  • Zmiany rozporządzenia o znakach i napisach umieszczanych na statkach powietrznych, w szczególności w zakresie malowania samolotów  

Polskie Forum Lotnicze

Na koniec Konferencji został omówiony zakres zmian w przepisach wprowadzanych na rynku dronowym i patologie z tego wynikające. Mocno akcentowane były sprzeczne i nieprecyzyjne zapisy, które znalazły się w znowelizowanej Ustawie Prawo Lotnicze. 

Podkreślano również nieproporcjonalnie wysokie kary administracyjne za różne przewinienia operatorów bezzałogowców. 

Polskie Forum Lotnicze

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony