Uzgodnienia dot. projektu rozporządzenia MI w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych
W dniu 28 listopada br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych.
W projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, zwanym dalej „projektem rozporządzenia”, przewidziano niżej opisane zmiany.
1. Nadano nowe brzmienie § 3 rozporządzenia zmienianego, zgodnie z którym wymagania dotyczące przygotowania lotniska do sytuacji zagrożenia, lsr-g i PDSZ dla lotnisk, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e rozporządzenia 2018/1139/UE, określa rozporządzenie 139/2014/UE.
2. W załączniku nr 1 do rozporządzenia zmienianego w tabeli 8 uchylono odnośniki 1–4. Tabela 8 określa minimalną liczbę strażaków lsr-g na zmianie służbowej gotowych do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczych. Odnośnik 1 wskazywał, że minimalna liczba strażaków lsr-g nie uwzględnia strażaków wykonujących określone obowiązki, np. kierownika i zastępcy kierownika jednostki ochrony przeciwpożarowej, specjalistów, inspektorów itp., oraz że podstawą do określenia obsady zmiany służbowej w kolejnym roku jest liczba obsłużonych pasażerów w poprzednim roku. Odnośniki 2–4 określały przypadki, kiedy należy zwiększyć minimalną liczbę strażaków lsr-g na zmianie służbowej gotowych do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczych.
Dzięki wprowadzonej zmianie w rozporządzeniu zmienianym będą określone jedynie minimalne wymagania w zakresie liczby strażaków lsr-g na danym lotnisku. Zarządzający lotniskiem nadal będzie miał możliwość zwiększenia liczby strażaków lsr-g na zmianie służbowej, jeżeli w jego ocenie będzie to zasadne, np. ze względu na sezonowo zwiększoną liczbę operacji lotniskowych. Rozwiązanie to jest analogiczne do obowiązującego w przepisach prawa Unii Europejskiej, w odniesieniu do lotnisk posiadających certyfikat wydany zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Odnośniki 1–4 zostały uchylone, ponieważ rozporządzenie zmieniane nie będzie już obejmowało lotnisk posiadających certyfikat wydany zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, a podwyższanie standardów w tym zakresie dla pozostałych lotnisk, nawet gdyby posiadały lsr-g, nie jest potrzebne.
Ponadto, w odnośniku 1 nie ma potrzeby wprowadzania zastrzeżenia odnoszącego się do określenia obsady zmiany służbowej w kolejnym roku, ponieważ warunki te zostały też uchylone w odnośnikach 2–4.
Wymagania określone dotychczas w rozporządzeniu zmienianym były bardziej restrykcyjne niż określone w obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa Unii Europejskiej, zwłaszcza w przedmiocie wyznaczania liczby strażaków lsr-g na zmianie służbowej. Niezależnie od tego przewidziane w projekcie rozporządzenia zmiany nie będą mieć negatywnego wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniczych. Należy wyjaśnić, że rozporządzenie 139/2014/UE weszło w życie w dniu 6 marca 2014 r. i przewidywało okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. Od dnia 1 stycznia 2018 r. lotniska posiadające certyfikat wydany zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu 139/2014/UE. W związku z faktem, że przepisy rozporządzenia 139/2014/UE obowiązują w pełnym zakresie od dnia 1 stycznia 2018 r., a projektowane zmiany zmniejszają wymagania dla zarządzających lotniskami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e rozporządzenia 2018/1139/UE, nie ma konieczności wprowadzania do projektu rozporządzenia przepisów przejściowych i dostosowujących. Z tego także powodu zaproponowano wejście w życie projektowanego rozporządzenia z 14-dniowym terminem vacatio legis.
Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury pod numerem 144. Przewidywany termin wydania rozporządzenia został w ww. wykazie określony na I kwartał 2026 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych – LINK
Komentarze