Przejdź do treści
Źródło artykułu

Uprawnienia na samoloty do 495 kg

Komunikat w sprawie sposobu postępowania przy załatwianiu spraw związanych z uprawnieniami na statki powietrzne o maksymalnej masie startowej do 495 kg.

  • Świadectwa kwalifikacji lub równoważne dokumenty (np. licencje) uprawniające do pilotowania statków powietrznych o masie startowej do 495 kg wydane przez upoważniony organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, nie wymagają uznania przez Prezesa Urzędu, co wynika bezpośrednio z art. 95 ust. 4a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.). Tym samym takie dokumenty są traktowane na równi z polskimi świadectwami kwalifikacji.

  • Świadectwa kwalifikacji lub równoważne dokumenty uprawniające do pilotowania statków powietrznych o masie startowej do 495 kg, wydane przez upoważniony organ obcego państwa niebędącego państwem członkowskim UE, mogą być uznawane za ważne na równi ze świadectwami kwalifikacji wydawanymi w Polsce. Nie ma jednakże podstawy prawnej do ich automatycznego uznania i wydania polskiego świadectwa kwalifikacji, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo lotnicze.


Zgodnie z art. 96 ust. 5 w zw. z art. 94 ust. 3 zdanie drugie ustawy - Prawo lotnicze, świadectwo kwalifikacji lub równoważny dokument wydane przez upoważniony organ obcego państwa może być uznane za ważne na równi z polskim świadectwem kwalifikacji, ale tylko wówczas gdy wynika to z umowy międzynarodowej albo też w innych przypadkach, jeżeli wymagania stawiane przy wydaniu tego dokumentu nie były łagodniejsze od tych stawianych w Polsce. Przepis ten ma jednakże charakter fakultatywny, a jako taki nie powinien być stosowany jako bezwzględny obowiązek nałożony na Polską Władzę Lotniczą do każdorazowego uznania dokumentu wydanego przez organ obcego państwa. Zastosowanie wskazanej normy zależy od uznania polskiej Władzy Lotniczej, co do spełnienia przez wnioskującego określonych prawem wymagań.

Dla uznania takiego dokumentu, należy mieć na uwadze przepisy rozdziału 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603, z późn. zm.).

Prezes Urzędu często nie ma możliwości porównywania wymagań stawianych przez państwo wydające dokument przedstawiony do uznania z uwagi na brak danych dotyczących wymagań stawianych przez to państwo obce. Ponadto uznawanie ma charakter fakultatywny i z tego powodu odmowa uznania może nastąpić w sytuacji wątpliwości organu co do poziomu umiejętności wnioskującego, bowiem przekłada się bezpośrednio na zapewnienie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, na straży którego stoi Prezes Urzędu wydający polskie uznanie.

Uznanie dokumentu wydanego przez organ państwa obcego na równi z polskim świadectwem kwalifikacji, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 4 ustawy, będzie zawsze miało miejsce w przypadku poddania się przez osobę ubiegającą się o uznanie, sprawdzeniu wiadomości i umiejętności przed komisją egzaminacyjną, zgodnie z § 22 ust. 5 ww. rozporządzenia. Taki egzamin bowiem pozwoli na rzeczywistą ocenę kwalifikacji i umiejętności ubiegającego się o uznanie.

Celem uzyskania uznania dokumentu wydanego przez organ obcego państwa na równi z polskim świadectwem kwalifikacji, o którym mowa w art. 95 ust. 3 pkt 4 ustawy, należy przedłożyć następujące dokumenty:

  • wniosek o uznanie;

  • poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię odpowiedniej licencji, świadectwa kwalifikacji czy też innego równoważnego dokumentu podlegającego uznaniu;

  • orzeczenie lotniczo-lekarskie, o którym mowa w § 22 ust. 6 ww. rozporządzenia;

  • poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię rejestru rodzaju, ilości i czasu wykonanych lotów jako dokument przebiegu praktyki lotniczej;

  • opłatę lotniczą za wydanie uznania w wysokości 100 zł (jeśli dotyczy) zgodnie z pkt 4 ppkt 17 Część VI. Personel lotniczy tabeli nr 2 będącej załącznikiem do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej (Dz. U. Nr 176, poz. 1718, z późn. zm.).

W przypadku posiadaczy świadectw kwalifikacji lub równoważnych dokumentów uprawniających do pilotowania statków powietrznych o masie startowej do 495 kg, wydanych przez upoważniony organ obcego państwa, którzy posługując się tym dokumentem chcą uzyskać polskie świadectwo kwalifikacji, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo lotnicze, niezbędnym jest poddanie się pełnemu procesowi uzyskania polskiego świadectwa kwalifikacji, w tym zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wiedzy i umiejętności przed komisją egzaminacyjną wymienioną w art. 99 ust. 1 ustawy. Obowiązujące przepisy prawa nie znają bowiem regulacji, która umożliwiłaby wydanie na podstawie licencji/świadectwa kwalifikacji czy też innego równoważnego dokumentu wydanego przez upoważniony organ państwa obcego, automatycznie odpowiadającego mu polskiego świadectwa kwalifikacji. Z uwagi na fakt, że w świetle art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) organy administracji działają na podstawie przepisów prawa, w obliczu takich uregulowań nie może zostać podjęte odmienne rozstrzygniecie.

W celu uzyskania polskiego świadectwa kwalifikacji uprawniającego do pilotowania statków powietrznych o masie startowej do 495 kg, posiadacz dokumentu wydanego przez upoważniony organ obcego państwa, który nie chce poddać tego dokumentu procesowi uznania lecz uzyskać polskie świadectwo kwalifikacji, musi przedłożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego następujące dokumenty:

  • wniosek o wydanie świadectwa kwalifikacji /4 stronicowy/;

  • potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię odpowiedniej licencji, świadectwa kwalifikacji czy też innego równoważnego dokumentu wydanego przez upoważniony organ obcego państwa;

  • opłatę lotniczą za egzamin teoretyczny i praktyczny w łącznej wysokości 120 zł zgodnie z pkt 3 ppkt 4 część VI. Personel Lotniczy, tabela nr 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej;

  • orzeczenie lotniczo-lekarskie;

  • oświadczenie o zdolności do czynności prawnych, pełni praw publicznych i niekaralności;

  • świadectwo szkolne lub dyplom potwierdzający posiadane wykształcenie lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopię tych dokumentów;

  • świadectwo radiooperatora - kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem;

  • poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopię rejestru rodzaju, ilości i czasu wykonanych lotów;

  • zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków do uzyskania świadectwa kwalifikacji z polskiego ośrodka szkolenia, a w sytuacji gdy nie ma w Polsce ośrodka szkolenia do uzyskania danego świadectwa, zaświadczenie o ukończonym szkoleniu lotniczym prowadzonym do uzyskania odpowiedniej licencji, świadectwa kwalifikacji czy też innego równoważnego dokumentu wydanego przez upoważniony organ obcego państwa, który to dokument jest przedkładany w kopii (pkt b).

Urząd Lotnictwa Cywilnego weryfikuje dokumenty kandydata i kieruje go na egzamin z wiedzy i umiejętności, po którym kandydat musi dodatkowo dołączyć do złożonych już dokumentów:

  • kartę egzaminu teoretycznego;

  • protokół z egzaminu praktycznego.

Uzyskanie uprawnień instruktorskich wpisanych do wcześniej już wydanego polskiego świadectwa kwalifikacji, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 4 ustawy, na podstawie analogicznych uprawnień wpisanych do świadectwa kwalifikacji lub równoważnego dokumentu, uprawniających do pilotowania statków powietrznych o masie startowej do 495kg, wydanych przez organ obcego państwa odbywa się na zasadach wskazanych w pkt 2 niniejszego komunikatu, na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. Wpisanie uprawnień instruktora (INS) nastąpi po zaliczeniu egzaminu z wiedzy i umiejętności na to uprawnienie przed komisją egzaminacyjną wymienioną w art. 99 ust. 1 ustawy.

W celu uzyskania uprawnień instruktorskich w omawianym przypadku należy przedłożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego następujące dokumenty:

  • wniosek o wydanie świadectwa kwalifikacji /4 stronicowy/;

  • potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię odpowiedniej licencji lub świadectwa kwalifikacji z wpisem instruktora;

  • opłatę lotniczą za egzamin teoretyczny i praktyczny na uprawnienie instruktora w wysokości łącznie 500 zł zgodnie z pkt 2 Część VI. Personel lotniczy, tabeli nr 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej;

  • orzeczenie lotniczo-lekarskie;

  • świadectwo radiooperatora - kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem;

  • poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopię rejestru rodzaju, ilości i czasu wykonanych lotów.

Urząd Lotnictwa Cywilnego weryfikuje dokumenty kandydata i kieruje go na egzamin z wiedzy i umiejętności, po którym kandydat musi dodatkowo dołączyć do złożonych już dokumentów:

  • kartę egzaminu teoretycznego;

  • protokół z egzaminu praktycznego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony