Przejdź do treści
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Źródło artykułu

ULC: Konsultacje publiczne

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinfromował, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej. Projekt został przekazany do konsultacji publicznych.

Wydane na podstawie art. 59 a ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605 i 904) rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 czerwca 2013 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych w stosunku do lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz. U. poz. 741), powinno zostać w całości zmienione w związku z koniecznością wdrożenia nowych norm i zalecanych metod postępowania wprowadzonych ostatnio przez Radę Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) do Załącznika 14 „Lotniska” (Tom I i II) do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., zwanego dalej „Załącznikiem 14”.

Lotniska użytku wyłącznego, co do zasady, nie podlegają wymaganiom określonym przez ICAO. Niemniej jednak wymagania dla tych lotnisk określone w niniejszym rozporządzeniu zostały oparte na wieloletnich doświadczeniach międzynarodowych w zakresie projektowania i eksploatacji lotnisk, zawartych w Załączniku 14.

Niniejsze rozporządzenie nie nakłada na zarządzających lotniskami wymagań, które wiązałyby się z poniesieniem dużych nakładów finansowych. Nowe wymagania wprowadzone zmianą 11A i B,  które wiążą się z pewnymi kosztami zostały objęte okresem przejściowym do dnia 1 stycznia 2018 r. Wymagania te dotyczą min.: bardziej wyrazistego oznakowania linii środkowej drogi kołowania, jeśli jest ono stosowane, prostych świateł strefy przyziemienia, świateł linii środkowej drogi kołowania, poprzeczki zatrzymania, świateł ochronnych drogi startowej w układzie A lub B oraz poprzeczek zakazu wjazdu. Pozostałe wymagania wymagają zmiany procedur, zapisów w instrukcji operacyjnej oraz przeszkolenia w tym zakresie zainteresowanego personelu. Nie powodują one dodatkowych bezpośrednich obciążeń finansowych dla zarządzających lotniskami.

Uwagi oraz propozycje do dokumentu można zgłaszać pod adres e-mail: mstokowski@ulc.gov.pl w terminie 14 dni od daty udostępnienia.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony