Przejdź do treści
Źródło artykułu

SZD 30-Pirat – nowa monografia Kazimierza W. Chudzińskiego

Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa przedstawił kolejną monografię autorstwa Kazimierza W. Chudzińskiego dotyczącą  bardzo popularnego szybowca SZD-30A Pirat, który zastąpił wysłużoną Muchę-100.

Szefem zespołu konstrukcyjnego szybowca SZD-30A Pirat został inż. Jerzy Śmielkiewicz i w styczniu 1964 r. ukończono projekt wstępny szybowca, a pod koniec tego samego roku projekt technologiczny. Pierwszy prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-2502 i nr fabrycznym w-289, został oblatany przez Adama Zientka w dn. 19 maja 1966 r. Produkcję seryjną szybowców oznaczonych jako SZD-30A Pirat rozpoczęto w 1967 r.

Doświadczenia z eksploatacji doprowadziły do opracowania, pod kierownictwem inż. A. Pochopienia, wersji rozwojowej oznaczonej SZD-30B Pirat 75, w której zmieniono napęd steru kierunku stosując przestawiane pedały nowego typu oraz opracowano nową limuzynę o lepszej widoczności. Zmianie uległa (na kolumnową) tablica przyrządów, lotki na laminatowe oraz podwozie (likwidacja płozy przedniej oraz przesunięcie koła głównego).

Prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-2750, oblatał Jerzy Popiel w dn. 9 listopada 1974 r. Dokonano dalszych zmian w kształcie i wielkości przedniej części kadłuba oraz przekonstruowano kabinę co pozwoliło na uzyskanie półleżącej pozycji pilota. Tak zmieniony szybowiec stał się podstawą do rozpoczęcia produkcji seryjnej szybowca oznaczonego symbolem SZD-30C Pirat. Pierwszy egzemplarz seryjny nowej wersji, o znakach SP-3119, oblatał pilot doświadczalny Zdzisław Bylok w dn. 10 stycznia 1978 r.

Szybowiec ten został wyprodukowany w łącznej ilości 813 sztuk i stał się szlagierem eksportowym polskiego przemysłu lotniczego.  

W książce autor starał się opisać historię powstania szybowca SZD-30 Pirat, szczegóły jego budowy, jego wersję rozwojową SZD-30C Pirat. Są teżuwagi na temat pilotażu szybowca "Pirat".

Bogata dokumentacja fotograficzna znacznie wzbogaciła monografię, a szczegółowe rysunki będą pomocne przy budowie modelu RC.

Format książki: A4, 140 stron.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony