Szczyt lotniczy w Łodzi
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego pojawiła się relacja z przebiegu szczytu lotniczego w Łodzi połączonego z konferencją „Europejskie niebo nad Polską”.
Wśród gości i prelegentów zaproszonych do udziału w konferencji znaleźli się m.in. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Krzysztof Banaszek i Dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Michał Marzec.
Otwierając szczyt i konferencję Minister Infrastruktury wyraził przekonanie, że transport lotniczy w Polsce nie tylko przetrwa kryzys, ale wyjdzie z niego wzmocniony, z lepszą infrastrukturą lotniskową. Przypomniał, że na rozwój lotnisk do 2012 roku zostanie wydanych ponad 3,6 mld zł. „Do 2012 r. 8 głównych portów lotniczych będzie wielkim placem budowy. Rozbudowane zostaną terminale, drogi kołowania, zwiększona zostanie przepustowość portów. Od tego, czy podołamy wyzwaniu, zależeć będzie późniejsza ocena przebiegu mistrzostw. UEFA uznała wprawdzie stan przygotowań naszych portów jako dobry, ale ja chciałbym, by ta ocena zmieniła się na bardzo dobry” – powiedział Minister Grabarczyk. Mówił również o dotychczasowym rozwoju polskich portów lotniczych. Wspomniał, że lotnisko w Warszawie jest ciągle największym w kraju, ale od dwóch lat obsługuje mniej pasażerów, niż wszystkie pozostałe porty regionalne. Jest to zatem trwałe zjawisko – zauważył Minister Infrastruktury.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński zaznaczył, że celem Szczytu Lotniczego jest omówienie najważniejszych zagadnień i problemów nurtujących obecnie przedstawicieli lotnictwa cywilnego w Polsce. Prezes ULC wyraził nadzieję, że wypracowane podczas szczytu wnioski i spostrzeżenia zaowocują w przyszłości wprowadzeniem w życie konkretnych rozwiązań.
Prezes Kruszyński omówił wpływ prawodawstwa unijnego na polski rynek lotniczy. Wspomniał o siedmiu aspektach tych regulacji. Nalezą do nich:
1. Rynek wewnętrzny
- w tym zasady: wykonywania przewozów lotniczych, wymogi w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych, postępowanie dla komputerowych systemów rezerwacji, wspólne zasady przydzielania czasu na start lub lądowanie, dostęp do rynku obsługi naziemnej, opłaty lotniskowe.
2. Stosunki zewnętrzne
- w tym kwestie związane z umowami lotniczymi między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
3. Bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego
- w tym: harmonizacja wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego, zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, ciągła zdatność do lotu, wzajemne zasady uznawania licencji personelu lotniczego, zgłaszanie zdarzeń, postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym.
4. Żegluga powietrzna
- w tym: ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, organizacja i użytkowanie przestrzeni powietrznej, nadzór nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym.
5. Ochrona lotnictwa cywilnego
- w tym: wspólne zasady w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, wspólne specyfikacje i standardy dla krajowych programów kontroli jakości bezpieczeństwa.
6. Ochrona praw pasażerów
- w tym: wspólne zasady odszkodowania dla pasażerów, prawa osób niepełnosprawnych podróżujących drogą lotniczą, odpowiedzialność przewoźnika z tytułu wypadków lotniczych.
7. Ochrona środowiska
- w tym: zasady, procedury, ocena i zarządzanie poziomem hałasu w portach lotniczych, działalność lotnicza w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych
Podczas omawiano również następujące zagadnienia:
Kluczowe czynniki rozwoju transportu lotniczego w Polsce;
Porty lotnicze - zarządzanie i inwestycje;
Bezpieczeństwo i ochrona w lotnictwie cywilnym;
Oddziaływanie lotnictwa na środowisko;
Przestrzeń powietrzna;
Nowoczesne technologie w lotnictwie cywilnym.
Szczyt lotniczy, zgodnie z założeniem, ma stać się jedną z największych imprez lotniczych organizowanych w Europie Środkowej, a także miejscem dialogu i debaty o kształcie europejskiego lotnictwa w najbliższych latach.
Komentarze