Przejdź do treści
Źródło artykułu

Styczniowy numer Skrzydlatej Polski już w kioskach

W sprzedaży jest już najnowszy numer Skrzydlatej Polski, a w nim  znajdziecie Państwo następujące artykuły:

PRZEMYSŁ

EUROPA CZEKA NA A400M
11 grudnia w zakładach Airbus Military w San Pablo, w pobliżu Sewilli, oblatano pierwszy prototyp najnowszego europejskiego samolotu transportowego Airbus A400M. Masa startowa samolotu wynosiła 127 t, z czego 13 t stanowiła aparatura pomiarowa. Zabrano również 2 t wody, użytej jako balast. Dane zarejestrowane w czasie lotu były na bieżąco przekazywane zespołom w zakładach Airbusa w Sewilli i Tuluzie, liczących łącznie 100 inżynierów.

DREAMLINER WRESZCIE OBLATANY
15 grudnia ub.r., po prawie 2,5 roku oczekiwania, w obecności ponad 12 tys. pracowników i gości, z lotniska Paine Field w Everett wystartował do inauguracyjnego lotu pierwszy egzemplarz najnowszego i najnowocześniejszego w świecie samolotu komunikacyjnego – Boeinga 787 Dreamliner.

OD REDAKCJI

NA PRZEŁOMIE ROKU
Końcówka ubiegłego roku przyniosła kilka istotnych wydarzeń. Samych tylko oblotów nowych statków powietrznych od początku listopada było 8. Zaczęło się od towarowego A330-200, który pierwszy raz poleciał 5 listopada ub.r. Później były dwie konstrukcje AgustyWestlanda AW 159 i AW149, o których pisaliśmy w poprzednim numerze Skrzydlatej Polski. Następne były dwa nowe Gulfstreamy (G650 i G250). Były również dwa najbardziej oczekiwane obloty ostatnich paru lat – Airbusa A400M i Boeinga 787, o których piszemy szerzej w niniejszym numerze. Listę oblotów zamyka Eurocopter EC175, który wzbił się w powietrze 17 grudnia ub.r. Takie spiętrzenie oblotów nowych konstrukcji przywodzi na myśl niepisaną tradycję radzieckiego przemysłu lotniczego. W ZSRR wiele konstrukcji miało swój pierwszy lot pod koniec roku. Najczęściej wynikało to z postawionego terminu – do końca roku. Najlepszym przykładem był Tu-144, który pierwszy raz wzbił się w powietrze 31 grudnia 1968. Wtedy chodziło jednak nie tylko o wewnętrzne wymagania – Rosjanie zobowiązali się na arenie międzynarodowej, że ich naddźwiękowy samolot komunikacyjny poleci jeszcze w 1968 – no i poleciał. W zachodnich warunkach sprawa jest bardziej skomplikowana, wszak życie zawodowe w wielu państwach zachodnich spowalnia lub wręcz zamiera jeszcze przed Bożym Narodzeniem, więc czasu do wykorzystania jest jeszcze mniej.

Z LOTU PO KRAJU

Z LOTU PO ŚWIECIE

PRZEMYSŁ

F-35 WCIĄŻ OPÓŹNIONY
Opublikowane ostatnio raporty organów kontrolnych resortu obrony USA pokazują, że opóźnienie programu rozwoju myśliwca wielozadaniowego Lockheed Martin F-35 Lightning II wynosi przynajmniej 6 miesięcy. Zdecydowanie zostanie również przekroczony budżet, przeznaczony na prace badawczo-rozwojowe (B+R).

ASTRONAUTYKA

PROGNOZA 2010
W 2010 ma nastąpić pożegnanie z wahadłowcami – kosmicznymi pojazdami, które dominowały w astronautyce przez trzy ostatnie dekady. Jeśli decyzja o ich wycofaniu z eksploatacji, podjęta w 2004 przez administrację George Busha, zostanie podtrzymana przez prezydenta Baracka Obamę, to Amerykanów będzie czekała dłuższa przerwa w lotach załogowych. Pewną nadzieją dla astronautów będą próby statku Dragon prywatnego przedsiębiorstwa SpaceX. Najpierw jednak musi zdać egzamin zbudowana przezeń rakieta nośna Falcon-9, której pierwszy lot został przełożony z listopada 2009 na luty 2010. Statek Dragon przeznaczony jest głównie do transportu ładunków dla ISS, ale ma też wersję załogową (7-osobową!). Ewentualne powodzenie przedsięwzięcia SpaceX może doprowadzić do przełamania państwowego monopolu w dziedzinie lotów załogowych. W ten nowy nurt wpisują się też przewidziane na 2010 pierwsze próby suborbitalnego statku SpaceShipTwo, budowanego przez prywatną firmę Virgin Galactic. Niewykluczony jest start pierwszej chińskiej stacji orbitalnej Tiangong-1 w końcu roku. Jednak loty statków Shenzhou do nowej stacji odbędą się dopiero w 2011.

TRANSPORT

EFEKTY FRANCUSKO-HOLENDERSKIEJ FUZJI
Unia Europejska prowadzi politykę lotniczą, która ma na celu ułatwianie konkurencji oraz zachęcanie do wejścia na rynek. Realizacja wspólnej polityki lotniczej Unii Europejskiej od początku lat 90. ubiegłego wieku umożliwiła przewoźnikom lotniczym działalność w warunkach wolnej konkurencji. Pojawienie się nowej kategorii przewoźników, czyli tanich linii lotniczych, doprowadziło do poprawy jakości oferowanych usług, obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia bezpieczeństwa. W wyniku procesów liberalizacji i dalszej budowy wspólnej polityki lotniczej w Europie przewoźnicy musieli nieustannie dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości. Wiele przedsiębiorstw upadło, inne powstały, a jeszcze inne połączyły się, by móc lepiej konkurować na rynku europejskim i światowym. Bardzo znamienny jest przykład połączenia się dwóch wiodących przewoźników europejskich: francuskiego Air France oraz holenderskiego KLM Royal Airlines.

LOTNICTWO WOJSKOWE

TYGRYSY W KLEINE BROGEL
We wrześniu 2009 po raz 45 miały miejsce jedne z ciekawszych ćwiczeń lotniczych NATO Tiger Meet. Spotkanie tygrysich jednostek odbyło się w belgijskiej bazie w Kleine Brogel.

IM PROŚCIEJ, TYM LEPIEJ
O tzw. skrzydełku, opracowanym i badanym przez Edwarda Margańskiego, głośno już od dawna. Próby, prowadzone w tunelu aerodynamicznym i na modelach zdalnie sterowanych, dały zachęcające wyniki. Pisaliśmy zresztą o nich w Skrzydlatej Polsce 2/2008. Kiedy w grudniu ub.r. dostałem zaproszenie od Edwarda Margańskiego na lotnisko w Kaniowie, aby zapoznać się z najnowszymi wynikami jego badań, podszedłem do sprawy dość sceptycznie. Okazało się jednak, że w pracach nastąpił – nie zawaham się użyć tego określenia – przełom. Okazało się bowiem, że spośród badanych metod sterowania skrzydełkiem najlepsza okazała się ta najprostsza, a co za tym idzie najłatwiejsza do wdrożenia.

AIRVENTURE 2009

WYSTAWA RÓŻNOŚCI
Przełom roku to czas na podsumowania. Również corocznej imprezy odbywającej się w Oshkosh, w stanie Wisconsin. Do Oshkosh wybrałem się przede wszystkim, aby przygotować reportaż o kilku najlepszych pilotach akrobacyjnych Stanów Zjednoczonych. W tym bardzo gorącym okresie mogłem spędzić w powietrzu trochę czasu z Patty Wagstaff, Skipem Stewartem oraz Zespołem Akrobacyjnym Aeroshell. Patty jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych pilotek akrobacyjnych na świecie. Jej umiejętności pilotażowe naprawdę robią wrażenie. Również Skip Stewart, w swoim 400-konnym Pittsie S-2S (294 kW), jeszcze długo po zakończeniu pokazu pozostawia widzów w stanie oszołomienia.

AEROKLUBY

WALNE, ZDOMINOWANE PRZEZ LOTNISKA I SKŁADKI
12 grudnia ub.r. odbyło się XXVI Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Aeroklubu Polskiego. Na poprzednim zjeździe, który odbył się w marcu, delegaci podjęli decyzję o zwołaniu Nadzwyczajnego Zgromadzenia, które miałoby podjąć decyzje w sprawie zakresu, formy i szczegółów przekazania poszczególnych składników majątku ruchomego i nieruchomego aeroklubom regionalnym i szkołom AP. Stało się jednak nieco inaczej, zarząd AP zdecydował, żeby – poza wspomnianym zagadnieniem – na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu omówić jeszcze kilka bardzo istotnych spraw.

Z WIATREM W ZAWODY

MEDALIŚCI I REKORDZIŚCI 2009
2009 był kolejnym rokiem światowych sukcesów polskich sportowców lotniczych. O wielu z nich pisaliśmy w ubiegłorocznych numerach. Łącznie w Igrzyskach Sportów Lotniczych, mistrzostwach świata, mistrzostwach Europy i Pucharach Świata 2009 nasi reprezentanci zdobyli 50 medali, w tym 20 złotych, 15 srebrnych i 15 brązowych. Wyłączając jednak z tej relacji modelarzy lotniczych i kosmicznych, o sukcesach których oddzielnie pisze Stanisław Kubit w artykule Światowa czołówka, przedstawiciele pozostałych dyscyplin zdobyli 27 medali, w tym 8 złotych, 8 srebrnych i 11 brązowych. W syntetycznym skrócie medalistów tych dyscyplin a także ubiegłorocznych rekordzistów świata przypomina Lidia Kosk.

BALONOWY PUCHAR LESZNA
Już po raz 18 rozegrano Balonowy Puchar Leszna. Pierwszą edycję zawodów zorganizowano dzięki zaangażowaniu ówczesnego dyrektora firmy Akwawit, dr. Stefana Grysa, który przez kilkanaście kolejnych lat przyczyniał się do ich kontynuacji oraz wspierał rozwój sportu balonowego w Polsce.

ŚWIATOWA PROMOCJA SPADOCHRONIARSTWA
Zawody World Games, zwane również Igrzyskami Sportów Nieolimpijskich, to odpowiednik olimpiady. Organizowane są, rok po letnich Igrzyskach Olimpijskich przez International World Games Association (IWGA), pod patronatem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Zawody te mają za zadanie wypromowanie nieolimpijskich dyscyplin, co umożliwiłoby włączenie ich do programu oficjalnych igrzysk.

MODELARSTWO

ŚWIATOWA CZOŁÓWKA
Sezon sportowy 2009 w modelarstwie lotniczym jak co roku obfitował w mistrzostwa świata, mistrzostwa Europy i zawody zaliczane do Pucharu Świata. Reprezentanci Polski startowali w 3 mistrzostwach świata, 7 mistrzostwach Europy i wielu zawodach pucharowych.

Z KART HISTORII

RADZIECKA V-1
W połowie września 1944 podjęto w ZSRR decyzję o zorganizowaniu w zakładzie Nr 51 specjalnego biura konstrukcyjnego dla silników odrzutowych i samolotów-pocisków. Według niektórych źródeł, w tamtym czasie Władimir Czełomiej – szef owego biura – miał ukończony projekt wstępny samolotu-pocisku ze swoim silnikiem pulsacyjnym D-3 o oznaczeniu 10X. Prace przyspieszyły, dostarczone z Anglii i znalezione w Polsce, fragmenty niemieckiego V-1. W 1945 podczas prowadzonych poszukiwań, zwłaszcza po zakończeniu wojny, przypuszczalnie znaleziono również dokumentację techniczną na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. Okazało się jednak, że skopiowanie V-1 i uzyskanie zadowalających osiągów pocisku stało się bardzo trudnym zadaniem.

LIBERATOR W PARKU SKARYSZEWSKIM
W jesiennej scenerii Parku Skaryszewskiego na warszawskiej Pradze, w niedzielę 8 listopada 2009 odbyła się uroczystość poświęcona pamięci lotników Wspólnoty Brytyjskiej, poległych podczas lotów wykonywanych w latach II wojny światowej nad terytorium okupowanej Polski.

ŚMIGŁOWCOWY OLBRZYM W POLSCE
W ubiegłym roku dwukrotnie warszawskie lotnisko na Okęciu gościło największy śmigłowiec świata. W pierwszych dniach sierpnia rosyjski Mi-26 leciał do Szwajcarii. Do swej rodzimej bazy wracał z Włoch przez Niemcy, na początku września. Warszawa była wykorzystana przez załogę w charakterze lotniska etapowego, gdzie lotnicy mogli udać się na dłuższy odpoczynek oraz uzupełnić paliwo.

NASZE TRASY
RECENZJE

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony