Przejdź do treści
Styczniowy Przegląd Lotniczy
Źródło artykułu

Styczniowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach i salonach prasowych!

W styczniowym numerze, przeczytacie:

Ucieczka od śmierci
O oblodzeniu słyszał każdy kto lata. Każdy ma również jakiś pomysł (czy to z własnego doświadczenia, czy też czysto teoretyczny) na to, co powinno się zrobić gdy ono wystąpi. Przeczytaj jak to jest kiedy wszystko dzieje się w nocy, w chmurze, nad górami, gdy stery w jednej chwili skuwa lód a samolot z 8 pasażerami w pewnym momencie zaczyna lecieć na plecach. Niewielu pilotów może po czymś takim opowiedzieć o swoim locie... Wojciech Dombrowski – tak.
W każdym razie praca pilota dyspozycyjnego jest znacznie ciekawsza niż liniowego…

Jenny, sposób na lotniczą nostalgię
Czy marzyłeś kiedyś żeby przenieść się w czasie i zasiąść za sterami w kabinie chroniącej przed pędem powietrza jedynie niewielkim wiatrochronem, założyć czapkę pilotkę, gogle i polecieć klasycznym dwupłatowcem? Ultralekka replika to jeden ze sposobów by za rozsądne pieniądze spełnić to marzenie. Zapraszamy na lot Curtissem Shufa Jenny z jej właścicielem, Markiem Szufą.

Courchevel – lotnisko najtrudniejsze na świecie
Sezon narciarski w pełni. W Europie Zachodniej w dobrym tonie jest przylecieć prywatnym samolotem lub śmigłowcem pod sam wyciąg. Pozwala na to na przykład lotnisko Courchevel położone we francuskich Alpach. Trzeba jednak bardzo uważać – średnio rozbija się tam jeden statek powietrzny na miesiąc.

Busola magnetyczna – poświęć jej chwile uwagi
W XXI w swoich samolotach mamy już fantastyczne elektroniczne wyposażenie nawigacyjne, przez co latanie turystyczne jest łatwe jak nigdy dotąd. Czy zastanawiałeś się jednak, dlaczego nawet w tych najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotach general aviation wciąż montuje się oldschoolowa busolę magnetyczną? Namawiamy by przy każdym locie – zwłaszcza tym w oparciu o GPS – poświęcić jej odrobinę uwagi, bo może kiedyś okazać się jedynym sposobem na wybawienie nas z opresji.

Zarezerwowałeś przestrzeń – to jeszcze nie koniec
Uwaga instruktorzy lotniczy, kierownicy lotów, organizatorzy zawodów, pokazów i targów lotniczych, piloci! Ponieważ jak wskazuje praktyka, ciągle jest z tym problem, specjalnie dla Was stworzyliśmy przystępnie napisane vademecum korzystania ze stref elastycznych przestrzeni powietrznej. W tym numerze wszystko o zamawianiu, aktywowaniu i deaktywowaniu stref TSA, TRA, oraz EA.

San Jose – tam się działo
Relacja Krzysztofa Krawcewicza z AOPA Expo 2008, targów general aviation, które odbyły się w San Jose w Kaliforni w listopadzie ub.r., pełna ciekawych spostrzeżeń i odniesień do naszej polskiej rzeczywistości .

Nie podlatujcie do paralotni
Zdarza się że piloci samolotów, śmigłowców czy motolotni, rozentuzjazmowani na widok lecącej paralotni, podlatują do niej by z bliska pozdrowić pilota. Warto wiedzieć, że tego rodzaju zachowanie jest poważnym zagrożeniem dla paralotniarza. Podobna sytuacja kilka lat temu w rejonie Warszawy o mało nie skończyła się śmiercią paralotniarza, gdy postanowił go
„postraszyć” pilot śmigłowca.

Moje miejsce w lotnictwie
Ma 22 lata i licencję kontrolera TWR na największym polskim lotnisku. Uzyskanie tych uprawnień zajęło jej dwa lata. I są to też dwa lata, od kiedy w ogóle interesuje się lotnictwem. Natalia Błaszczyk opowiada jak krok po kroku zostaje się kontrolerem ruchu lotniczego. Może warto zainteresować się tematem, bo Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w najbliższych latach potrzebować będzie do pracy sporo nowych kontrolerów ruchu lotniczego i być może jest to dobry pomysł na Twoje miejsce w lotnictwie.

Centrum lotniczych Karier
Ruszyły lotnicze studia dzienne na Politechnice Śląskiej, można je skończyć nie tylko z dyplomem wyższej uczelni ale też i z licencją pilota liniowego, kontrolera lotniczego, a także wielu innych poszukiwanych w lotnictwie specjalności.

Celnie w śniegu
Brawa dla Aeroklubu Gliwickiego, który zimy się nie boi – reportaż z szybowcowych zawodów na celność lądowania rozegranych mimo śnieżnych warunków, fajne zdjęcia.

Nowe konkurencje przed Światowym Igrzyskami Lotniczymi 2009
O tym jak wyglądają poszczególne konkurencja podczas zawodów paralotni z napędem czy też motolotniowych wiemy bardzo dobrze i w związku z tym zdawać by się mogło, że niewiele nas może w tym temacie zaskoczyć. Tymczasem z Włoch nadciąga rewolucja. W zeszłym roku z udziałem reprezentantów Polski w Turynie odbyły się eliminacje do zaplanowanych na 2009 igrzysk lotniczych. O tym jak teraz będą wyglądać tego typu zawody zapytaliśmy Trenera Kadry Narodowej PPG, Adama Paskę.

BASE jumping – na własne ryzyko
Można pomyśleć, BASE to sport wynikający z ciekawości zobaczenia jak to jest na kilka sekund przed wystąpieniem skutku udanego targnięcia się na własne życie. Jednak BASE to zdecydowanie więcej. To pretekst do podróżowania w najbardziej ekscytujące zakątki Ziemi, sposób na życie pełnią życia, a także na eksperymentowanie z nowym sprzętem dla skoczków zamieniającym swobodne opadanie w iście ptasi lot.

NASZE DZIAŁY STAŁE:
Aktualności – najnowsze wydarzenia w general aviation w Polsce i na świecie, odpowiedzi lekarza-orzecznika na pytania Czytelników , najświeższa oferta sprzętu latającego, szkoleń, akcesoriów i usług dla lotników.
I oczywiście - jak zawsze na czasie – wstępniak Redaktora Naczelnego.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony