Styczniowy numer Lotnictwa już w sprzedaży
Styczniowy numer Lotnictwa już w sprzedaży a w nim następujące tematy:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Airbus Military – europejski producent wojskowych transportowców
Korzenie powstałej w 2009 r. firmy Airbus Military sięgają lat dwudziestych ubiegłego wieku, kiedy to w Getafe została założona hiszpańska firma Construcciones Aeronáuticas SA (CASA). W zakładach firmy na terenie całego kraju powstawały przez kilkadziesiąt lat kolejne generacje statków powietrznych, od pierwszych licencyjnych Breguet XIX i Dornier Wal, przez budowane w okresie wojny domowej Polikarpow I-15, a następnie Bucker Jungmann (555 egzemplarzy), Heinkl He 111 i Junkers Ju 52. (...)
Trzeci biegun – Airshow China 2010, Zhuhai, 16–19 listopada
Ósma wystawa Airshow China, jaka odbyła się 16–21 listopada 2010 r. w Zhuhai na południu Chin, niedaleko od Hongkongu i Macao, była największa w historii. Zgromadziła około 600 firm z 35 krajów; na wystawie statycznej i w locie wystąpiło 71 samolotów i śmigłowców. Wystawę odwiedziło 320 tys. osób. Według komunikatu agencji Xinhua w czasie wystawy podpisano 28 kontraktów lub listów intencyjnych na 254 samoloty o łącznej wartości 9,3 mld dolarów.
Aviation Nation 2010 – Nellis AFB, 13–14 listopada
Ćwiczenie „CRUZEX V”
Sikorsky UH-60 Black Hawk (cz. I)
UH-60 Black Hawk powstał w wyniku zbierania doświadczeń związanych z wykorzystaniem w wojnie wietnamskiej legendarnego wielozadaniowego śmigłowca transportowego UH-1 Iroquois i stanowił odpowiedź na systematycznie zwiększające się zapotrzebowanie amerykańskich sił lądowych, w zakresie taktycznego transportu lotniczego na polu walki. W ciągu kolejnych lat UH-60 Black Hawk dał się poznać jako nadzwyczaj wszechstronna konstrukcja, wykorzystywana do szerokiego spektrum zastosowań wojskowych i cywilnych. (...)
Dassault Rafale
Rafale to konstrukcja czerpiąca z długiej tradycji znanych samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym, których historia zaczęła się wraz z pojawieniem pierwszego całkowicie francuskiego odrzutowego myśliwca Dassault Ouragan, a potem kolejnych – z serii Mystere oraz Super Mystere. Na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku narodził się Mirage III – samolot myśliwski, który był jednym z najlepszych myśliwców opracowanych po zakończeniu drugiej wojny światowej. Po Mirage III przyszedł czas Mirage F1 oraz Mirage 2000, które wkrótce stały się podstawowymi samolotami bojowymi francuskich sił powietrznych. Program myśliwca Mirage 2000C doprowadził również do opracowania dwóch wersji myśliwsko-bombowych (Mirage 2000N i Mirage 2000D), ale zdawano sobie sprawę, że w końcu nadejdzie chwila, w której samoloty myśliwskie Mirage IIIC i Mirage F1C oraz myśliwsko-bombowe Mirage IIIE i Jaguar będą musiały zostać wycofane z linii, a Mirage 2000 nie będzie już dostatecznie nowoczesną konstrukcją i nie będzie spełniać przyszłych wymagań.
AGM-88 HARM – samonaprowadzający się pocisk przeciwradiolokacyjny
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek operację bojową lotnictwa wojskowego bez działań mających na celu wcześniejsze obezwładnienie lub też zniszczenie naziemnych środków obrony przeciwlotniczej przeciwnika, w tym przede wszystkim radiolokacyjnych stacji kierowania ogniem przeciwlotniczych zestawów rakietowych. W ostatnich latach jednym z najważnieszych, najefektywniejszych oraz najczęściej używanych systemów uzbrojenia samolotów do misji ogniowego przełamania naziemnej obrony przeciwlotniczej SEAD/DEAD (Suppresion of Enemy Air Defence/ Destruction of Enemy Air Defenses), stał się samonaprowadzający się pocisk przeciwradiolokacyjny AGM-88 HARM.
Wysokoorbitalne systemy nawigacji satelitarnej
Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej
Od lat jesteśmy świadkami wzrostu rynku usług lotniczych. Ten środek transportu wykreował swój wizerunek jako bezpieczny, szybki oraz stwarzający możliwości pojawienia się prawie w każdym punkcie na naszym globie. Rozwój transportu lotniczego, a co za tym idzie wzrost ruchu lotniczego na naszym niebie, jest jednak uwarunkowany wieloma czynnikami, część z nich ma charakter barier ograniczających dalszy rozwój.
Lockheed F-94 Starfire
W latach 1945–1946 planiści Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych (US Army Air Force – USAAF) sformułowali wstępne założenia koncepcyjne i sprecyzowali szczegółowe wymagania taktyczno-techniczne dla pierwszej powojennej generacji samolotów bojowych. Za jedne z najważniejszych cech nowych konstrukcji uznano wykorzystanie napędu odrzutowego dla zapewnienia wysokich osiągów oraz zdolność do operowania w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych.(...)
Izraelskie Supermarine Spitfire
Jeśli S-199 były pierwszymi samolotami myśliwskimi Sił Powietrznych Izraela, to Spitfire stały się pierwszymi izraelskimi myśliwcami o realnych możliwościach bojowych. W ich kabinach pilotom Hel HaAwir udało się osiągnąć decydującą przewagę w powietrzu nad arabskimi przeciwnikami w czasie wojny o niepodległość. Byli oni w większości zagranicznymi ochotnikami, ponieważ izraelskie lotnictwo nie miało wówczas jeszcze dostatecznej ilości własnych wyszkolonych pilotów. Spośród nich należy wymienić Kanadyjczyków Johna Fredericka McElroya asa z 11 zestrzeleniami podczas drugiej wojny światowej i Josepha Johna Doyle’a z dwoma oraz Amerykanina Chalmersa H. Goodlina, który pracował w firmie Bell i brał udział w badaniach pierwszego naddźwiękowego samolotu Bell X-1. Spitfire umożliwił także, już po zakończeniu wojny, wyszkolenie większości izraelskich pilotów myśliwskich tego okresu. Właśnie na Spitfire rozpoczęli swą karierę późniejsi twórcy potęgi Sił Powietrznych Izraela: Ezer Weizman (dowódca Hel HaAwir 1958–1966 i prezydent Izraela 1993–2000), Dany Szapira (długoletni pilot doświadczalny Hel HaAwir, a później firmy IAI) oraz Mordechaj „Modi” Hod (dowódca Hel HaAwir 1966–1973).(...)
Poster: Dassault Aviation Rafle B
Komentarze