Przejdź do treści
Lotnictwo 01/2010
Źródło artykułu

Styczniowy numer Lotnictwa już w salonach prasowych

Noworoczny, styczniowy numer "Lotnictwa" jest już dostępny w salonach prasowych. Zapraszamy do lektury:

Jerzy Liwiński
Długoterminowa prognoza Airbusa na rynku polskim
Airbus prognozuje, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat liczba samolotów komunikacyjnych, konieczna do obsłużenia ruchu pasażerskiego w Polsce, zwiększysię trzykrotnie z obecnego poziomu 67 samolotów do 198 w 2028 r. Linie lotnicze zakupią 166 nowych samolotów (o wartości 13 miliardów dolarów),w tym: 148 wąskokadłubowych i 18 szerokokadłubowych. Głównymi czynnikaminapędzającymi popyt będzie wzrost ruchu lotniczego i rozwój siatki połączeń,ekspansja niskokosztowych linii lotniczych, a także konieczność wymiany starszychtypów samolotów na bardziej nowoczesne, ekonomiczne i ekologiczne.

Martin Pospíšil, Michal J. Stolár
Siły Powietrzne i Kosmiczne Sił Obronnych Izraela (cz. I)
Od chwili powstania Siły Powietrzne Izraela odgrywały decydującą rolę w systemie obronnym państwa, a dzięki jakości wyszkolenia i śmiałym operacjom zdobyły sobie uznanie na całym świecie. Kluczem ich sukcesu, ale także innych częściskładowych Sił Obronnych Izraela – Sił Lądowych i Sił Morskich, była i jest konieczność wspólnej obrony przed nieprzyjaciółmi „opierając się plecami o morze”. Rezygnacja z oporu nie jest możliwa, ponieważ klęska oznaczałaby upadek państwa i koniec dla jego obywateli. Ta właśnie motywacja była, jest i będzie„tajną” bronią Izraelczyków.

Kevin Jackson, Erik Roelofs
B-52 Thunder & Litening II
Pozostający w wyposażeniu już blisko pięćdziesiąt lat B-52H Stratofortress jest najstarszym samolotem Sił Powietrznych USA. Oto reportaż Kevina Jacksona i Erika Roelofsa, którzy udali się do Luizjany, by przekonać się osobiście, jak 93. Dywizjon Bombowy Rezerw Sił Powietrznych USA przekształcił B-52H Stratofortress ze strategicznego bombowca – nosiciela broni jądrowej w samolot do precyzyjnych uderzeń konwencjonalnych.

Waldemar Zwierzchlejski
H-2B i HTV – kosmiczne debiuty Japonii
10 września 2009 r. to data ważna zarówno dla Japońskiej Agencji Aerokosmicznej JAXA, jak i dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W jednej chwili na scenie pojawiła się nowa, największa z dotychczasowych japońska rakieta nośna H-2B, a także jej ładunek użyteczny – automatyczny statek transportowy HTV. Wraz z rosyjskimi Progressami M i europejskimi ATV, a w przyszłości także statkami Dragon i Cygnus budowanymi przez firmy amerykańskie, w pełni przejmie możliwości logistyczne amerykańskich wahadłowców, którym pozostało już jedynie kilkanaście miesięcy eksploatacji.

Piotr Butowski
Muzeum Lotnicze w Belgradzie
Wśród zbiorów Muzeum Lotnictwa w Belgradzie najciekawsze są – według mnie – dwie grupy eksponatów: oryginalne jugosłowiańskie konstrukcje bardzo lekkich samolotów bojowych z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku oraz ślady po interwencji NATO w 1999 r., w tym szczątki zestrzelonego samolotu myśliwsko-bombowego o cechach utrudnionej wykrywalności F-117A Nighthawk. Każdemu, kto chce więcej dowiedzieć się o belgradzkim muzeum lotnictwa, polecam bardzo dobrze zrobioną oficjalną stronę internetową http://www.muzejrv.mod.gov.rs

Szymon Tetera
Heinkel He 219 Uhu (cz. II)
Historia zastosowania bojowego samolotu He 219 nierozerwalnie wiąże się z I/NJG 1, jedną z najbardziej zasłużonych jednostek nocnego lotnictwa myśliwskiego Luftwaffe. Otrzymała ona niemal wszystkie zbudowane He 219. Dziś, głównie dzięki opracowaniu „Nachtjagd – War Diaries” autorstwa Dr. Theo E. W. Boitena i Rodericka J. MacKenzie, możemy zidentyfikować większość alianckich samolotów, które stały się ofiarami He 219.

Andrzej Olejko
Pluton Lotniczy Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej we wrześniu 1939 r.
Warszawska Brygada Pancerno-Motorowa – była wielką jednostką pancernomotorową Wojska Polskiego, za której początek uznaje się decyzję Ministra Spraw Wojskowych, gen. dyw. Tadeusza Kasprzyckiego, z 6 czerwca 1939 r. o zmotoryzowaniu 1. pułku strzelców konnych, który miał być podstawową jednostką warszawskiej brygady. 10 czerwca 1939 r. płk dypl. Stefan Rowecki (wcześniej dowódca piechoty dywizyjnej 2. Dywizji Piechoty Legionów) został mianowany dowódcą WBPM i ten dzień należy uznać za datę powstania warszawskiej brygady. Była ona polską brygadą zmotoryzowaną, drugą i ostatnią z brygad tego typu w składzie Wojska Polskiego we wrześniu 1939 r.
Lot. A. I. 14/F.)

Ponadto w numerze:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Pożegnanie L-39 Albatros
Uroczysta Sesja Rady Naukowej ITWL
Salon Lotniczy Dubaj 2009
Instytut Lotnictwa i Obrony Powietrznej Akademii Obrony Narodowej
Dreamliner oblatany
Polska w Centralnym Biurze Opłat Transportowych
Falcon Air Meet 2009
Fliegerschissen Axalp 2009
Air Show po japońsku
Batajnica Air Show 2009
Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz
Generał brygady Władysław Jagiełło
15 lat Warszawsko-Mazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów LW RP
Poster: Eurocopter AS.532UL Cougar
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony