Zabezpieczenie przyszłości paliwa lotniczego dla lotnictwa ogólnego
Kwestia dostępności paliw lotniczych pozostaje jednym z najpilniejszych problemów lotnictwa ogólnego w Europie. IAOPA Europe podjęła działania w odpowiedzi na utrzymujący się brak benzyny lotniczej 100LL na międzynarodowym lotnisku w Antwerpii, zgłaszając formalne zastrzeżenia władzom belgijskim.
Dostawa paliwa to nie tylko usługa komercyjna — to fundamentalny czynnik umożliwiający bezpieczną i przewidywalną międzynarodową żeglugę powietrzną. Zgodnie z Konwencją Chicagowską państwa są zobowiązane do ułatwiania żeglugi powietrznej, a systematyczne niewywiązywanie się z obowiązku dostarczania benzyny lotniczej na lotnisku międzynarodowym, wyznaczonym przez ICAO, może zostać uznane za nieprzestrzeganie tych zobowiązań.
Brak benzyny lotniczej w Antwerpii ma poważne konsekwencje dla operatorów lotnictwa ogólnego, którzy polegają na przewidywalnym dostępie do paliwa w planowaniu lotów transgranicznych. Bez niego pasażerowie przylatujący na trasach międzynarodowych są zmuszeni do dodatkowych międzylądowań technicznych, co zwiększa koszty, wydłuża czas, a w niektórych przypadkach ogranicza margines bezpieczeństwa.
W związku z tym IAOPA wezwała władze belgijskie do zapewnienia, że lotnisko w Antwerpii utrzyma odpowiednią dostępność paliwa lotniczego, zgodnie z jego statusem międzynarodowym i zobowiązaniami ICAO. Chociaż te wyzwania nadal istnieją, istnieją również pozytywne wieści dla przyszłości paliwa GA.
Bezołowiowa benzyna lotnicza 100R firmy Swift Fuels właśnie uzyskała zatwierdzenie ASTM International Production Specification, co stanowi kamień milowy, który przybliża całą branżę do przyszłości paliw bezołowiowych. Proces zatwierdzania obejmował lata współpracy z FAA, Lycoming, Continental, Textron Aviation i innymi zainteresowanymi stronami, tak aby zagwarantować kompatybilność z silnikami, układami paliwowymi i materiałami.
Obecnie paliwo 100R jest zatwierdzone do stosowania w modelach Cessna 172R i 172S z silnikami Lycoming IO-360-L2A zgodnie z FAA STC. Swift Fuels aktywnie pracuje nad rozszerzeniem swojej Listy Zatwierdzonych Modeli o większą liczbę silników i płatowców, a kolejne modele mają zostać uwzględnione w nadchodzących miesiącach.
Wdrażanie jest już w toku – pięć szkół lotniczych w Stanach Zjednoczonych i pięć w Europie (Niemcy, Belgia, Austria i Holandia) korzysta z paliwa 100R. Szersza dostępność w Europie spodziewana jest w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy, a ceny mają być zbliżone do obecnych cen paliwa Avgas – ale bez presji środowiskowej i regulacyjnej związanej z paliwem ołowiowym.
Podwójne wyzwanie jest oczywiste: musimy zapewnić niezawodny dostęp do paliwa Avgas już dziś, przygotowując się jednocześnie na płynne przejście na paliwo bezołowiowe w przyszłości. IAOPA Europe będzie nadal zabiegać o sprawiedliwy dostęp do paliwa na kluczowych lotniskach, jednocześnie wspierając inicjatywy, które zapewnią bezołowiowe paliwo lotnicze szerszej społeczności lotnictwa ogólnego.



Komentarze