Stanowisko ULC w związku z nieprawdziwymi zarzutami opublikowanymi na portalu dlapilota.pl
W związku z nieprawdziwymi zarzutami pod adresem Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowanymi w dniu 23 września 2024 r. na portalu internetowym dlapilota.pl, w artykule pt. „PROCES. ULC nęka pilotów sprawami karnymi na podst. nieistniejącego prawa i spreparowanych dowodów” informujemy:
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. poz. 617), na które powołuje się ULC przy składaniu zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, zostało podpisane przez Ministra, a następnie ogłoszone zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) i weszło w życie przy uwzględnieniu art. 4 ww. ustawy w dniu 2 lipca 2019 r. tj. po upływie 90 dni od dnia jego ogłoszenia.
Rozporządzenie to nie zostało uchylone, nie stwierdzono również jego niezgodności z aktami wyższego rzędu w tym z ustawą – Prawo lotnicze czy Konstytucją.
Tylko we wrześniu 2024 r. sądy rejonowe (Warszawa) w 2 sprawach karnych w całości przyznały rację ULC, że nie ma niezgodności między przepisami rozporządzenia w sprawie zakazów z prawem UE a konkretnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającym wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej (tzw. rozporządzenie SERA).
ULC jako instytucja państwowa ma ustawowy obowiązek (wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego) powiadamiania prokuratora lub Policji o możliwości popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu.
2. ULC składa zawiadomienia do organów ścigania wyłącznie w przypadku, gdy w toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego uzyska dowody świadczące o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a nie w każdej sprawie zgłoszonego naruszenia przepisów prawa lotniczego i bez dowodów.
W okresie ostatnich 2 lat ULC złożył 19 zawiadomień do organów ścigania, podczas gdy w tym samym czasie prowadził 551 postępowań wyjaśniających zainicjowanych przez skarżących i zgłaszających naruszenia prawa. Zawiadomienia stanowią tylko ok 3 proc. wszystkich postępowań.
Zatem w zdecydowanej większości przypadków piloci (i inne podmioty lotnicze) przestrzegają przepisów prawa lotniczego, a procent tych którzy prawo ignorują jest niewielki.
ULC nie prowadzi postępowania karnego przygotowawczego i nie sporządza aktów oskarżenia oraz nie przedstawia dowodów w sądzie karnym. Jeśli doszło do skierowania aktu oskarżenia do sądu karnego oznacza to, że zdaniem prokuratora są wystarczające dowody na to, że mogło dojść do naruszenia przepisów i że są podstawy do złożenia aktu oskarżenia. Jest to jednak decyzja prokuratora a nie ULC.
3. Urząd dochowuje najwyższej staranności zbierając i analizując materiały dowodowe dotyczące naruszeń przepisów prawa lotniczego.
4. Instytucja pozwu zastrzeżona jest dla procesów cywilnych w sprawach cywilnych. W sprawach karnych są akty oskarżenia (albo wnioski o ukaranie). ULC nie przysługuje kompetencja do sporządzania aktów oskarżenia, która zasadniczo przypisana jest prokuratorowi i Policji. ULC wyłącznie powiadamia organy o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
5. Odnosząc się do twierdzenia, że we wszystkich orzeczeniach sądy umarzały postępowania warto zauważyć, że według wiedzy ULC w co najmniej 3 sprawach z ostatnich 2 lat sądy warunkowo umarzały postępowania karne, w trybie art. 66 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, czyli potwierdzały, że doszło do popełnienia czynu zabronionego. Co bowiem istotne warunkowe umorzenie postępowania może mieć miejsce wyłącznie w przypadku gdy okoliczności popełnienia przestępstwa nie budzą wątpliwości. Część spraw jest nadal w toku.
6. ULC jako organ administracji publicznej działa uczciwie i zgodnie z prawem. Urząd dba o integralność dowodów i współpracuje z organami ścigania, jeśli to konieczne.
7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące jest zgodne z przepisami prawa krajowego, unijnego i międzynarodowego. Przystąpienie do nowelizacji rozporządzenia podyktowane jest wyłącznie oczekiwaniami środowiska lotniczego. Celem zmian legislacyjnych jest wypracowanie przepisów, które w maksymalny sposób uwzględnią postulaty GA zachowując jednocześnie zasady bezpieczeństwa lotów, zarówno dla uczestników ruchu lotniczego, jak i osób na ziemi”.
Komentarze