Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sprawdzamy czy układ gwiazd jest korzystny dla świata UL w Polsce

W dniach 7 i 8 września 2024 roku na lądowisku Łomża Jeziorko odbyło się Ogólnopolskie spotkanie pilotów zorganizowane z inicjatywy Zespołu UL i przy ogromnym wkładzie ze strony właściciela obiektu. 

W trakcie imprezy oprócz spotkania towarzyskiego, radości wspólnego latania, zorganizowaliśmy także panel prezentacji edukacyjnych oraz debatę o problemach w lotnictwie ultralekkim, w której wzięli udział zaproszeni goście, ważni przedstawiciele rządu i administracji lotniczej: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pan Maciej Lasek oraz wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego d/s Standardów Lotniczych - Pan Andrzej Kotwica.

Ogólnopolskie spotkanie pilotów na lądowisku Łomża Jeziorko, fot. Wojciech Kruszyński

Podczas otwarcia wydarzenia Andrzej Chmura powiedział do zgromadzonych:

„Mamy wyjątkową okazję na oczekiwane zmiany, wynikającą z korzystnego układu gwiazd...”

a istotnym rezultatem spotkania i dyskusji stały się deklaracje złożone przez naszych gości - przypomnijmy je: 

1.    Minister Maciej Lasek zapowiedział stworzenie społecznego zespołu doradczego do spraw lotnictwa UL przy ministrze infrastruktury:

„Wybierzcie do niego przedstawicieli swego środowiska, a ja wam mogę gwarantować, że będziemy z tym zespołem współpracować, będziemy go słuchać.  Będzie w nim ciężka i – zaznaczam - społeczna praca. Przestaniecie być tymi, którzy oczekują zmian, ale staniecie się współodpowiedzialnymi za ich kształt. Wydaje mi się, że to jest uczciwe postawienie sprawy. Zastanawiałem się, kiedy to ogłosić i myślę, że dzisiaj jest dobry dzień”.

2.    Prezes Andrzej Kotwica zadeklarował, że Urząd Lotnictwa Cywilnego jest gotowy, aby utworzyć w nim komórkę organizacyjną dedykowaną sprawom Lotnictwa UL do 600 kg MTOM:

”Jesteśmy gotowi do współpracy i współdziałania, a istniejąca struktura Urzędu Lotnictwa Cywilnego pozwala na wyodrębnienie lotnictwa UL, w której będą zatrudnione osoby z waszego środowiska, posiadające odpowiednie kwalifikacje. Mamy ewidencję statków powietrznych obok rejestru statków powietrznych, mamy świadectwa kwalifikacji pilotów UL obok licencji pilotów i dzięki temu już dzisiaj jest możliwe wydzielenie komórki lotnictwa do 600 kg. W sprawie organizacji takiej komórki ULC jest na tak i mam nadzieję, że w ministerstwie znajdą się środki na ten cel”.

Obecnie, to jest w połowie stycznia nowego, 2025 roku minęło już prawie 5 miesięcy od Ogólnopolskiego Spotkania Pilotów UL w Jeziorku oraz od deklaracji, które tam usłyszeliśmy. 

Ogólnopolskie spotkanie pilotów na lądowisku Łomża Jeziorko, fot. Wojciech Kruszyński

Sprawdźmy co z realizacją wspomnianych wyżej zapowiedzi, z którymi wiążemy duże nadzieje:

Ad 1   

Organizacją społecznego zespołu doradczego do spraw lotnictwa lekkiego zajmuje się przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury w Departamencie Lotnictwa, Pani dyrektor Jadwiga Żandarska. Z naszej strony, Zespołu UL, przekazaliśmy do MI na piśmie sprawozdanie ze Spotkania Pilotów w Jeziorku, które zawiera propozycję zakresu istotnych i aktualnych zagadnień dla prac społecznego zespołu doradczego. Określiliśmy tam najważniejsze potrzeby zmiany przepisów prawa, zwłaszcza tam, gdzie ewidentnie jest ono przeregulowane, utrudniające i nieefektywne jak na przykład:

- w rozporządzeniu o klasyfikacji statków powietrznych i przepisach dopuszczających urządzenia latające do lotu, tak aby umożliwić producentom sprzętu ich działalność oraz umożliwić legalne użytkowanie sprzętu używanego, sprowadzonego z innych krajów, co w obu przypadkach obecnie jest skutecznie utrudniane przez ULC;

- modyfikacja systemu nadawania uprawnień związana z decentralizacją egzaminowania;

- liberalizacja wymagań zdrowotnych dla pilotów UL na wzór rozwiązań w krajach zachodnich.

Ze strony MI otrzymujemy zapewnienia, o postępach formalności związanych z powołaniem społecznego zespołu doradczego, ale na dziś brakuje nam konkretnych i widocznych efektów tych działań.

Ad 2  

Nad organizacją komórki dedykowanej lotnictwu UL w ULC pieczę sprawuje prezes Pan Julian Rotter. Z naszej strony, to jest Zespołu UL, przekazaliśmy mu następujące warunki sine qua non:

- komórka UL będzie kierowana przez osobę, która posiada duże doświadczenie w pracy w administracji rządowej lub samorządowej oraz jest rzeczywistym członkiem społeczności lotnictwa ultralekkiego, przy czym osoba ta ma posiadać aktualne świadectwo kwalifikacji pilota od co najmniej 5 lat a także ma być właścicielem i użytkownikiem urządzenia latającego do 600 kg MTOM.

- komórka UL działająca w strukturze ULC będzie podlegała bezpośrednio Prezesowi ULC.

Dotychczasowe działania, które podjęto w ULC wiązały się z próbą stworzenia komórki UL na swoich warunkach - niezgodnych z naszymi, wyżej wymienionymi – rozmowy trwają…

Zespół UL ocenia bilans działań minionych miesięcy z pewnym rozczarowaniem, zwłaszcza co do tempa realizacji podjętych zobowiązań. Dodatkowo z rosnącym niepokojem w przypadku Urzędu Lotnictwa Cywilnego, widzimy wyraźnie usiłowania ze strony ULC zdeformowania idei związanej z utworzeniem komórki UL, która w założeniu, poza usprawnieniem obsługi spraw UL, ma stanowić zalążek przyszłej organizacji społeczności UL.

Zespół UL wyraża nadzieję, że deklaracje wyrażone przez przedstawicieli instytucji nie były jedynie próbą budowy pozytywnego wizerunku, ale realnym zobowiązaniem do działania dla dobra lotniczej społeczności.

Artur Caban, Zespół UL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony