Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowy samolot PAC 750 XSTOL w Aeroklubie Gdańskim od wiosny 2018 roku

Od najbliższej wiosny Aeroklub Gdański będzie wykorzystywał do skoków spadochronowych w Pruszczu Gdańskim fabrycznie nowy samolot PAC 750 XSTOL. Umowę na dzierżawę samolotu na najbliższe trzy sezony podpisano 31 października 2017 r. ze spółką inwestorów finansowych.

Produkowana w Nowej Zelandii przez firmę Pacific Aerospace Limited maszyna uznawana jest obecnie za najlepszą na świecie do uprawiania skydivingu. Samolot ma 11 metrów długości, rozpiętość skrzydeł to 12,8 m, a na pokład zabiera do 17 skoczków. Dzięki turbośmigłowemu silnikowi Pratt & Whitney PT6A-34 wejście na 4000 metrów zajmuje jedynie 15 minut. Samolot wyposażony jest w szerokie drzwi z roletą oraz ułatwiające skoczkom wyjście z samolotu stopnie i poręcze. Przystosowany jest do operowania z utwardzonych i trawiastych pasów startowych, a ważną cechą samolotu są parametry STOL („short take off and landing", czyli krótki start i lądowanie). Rozbieg zajmuje mniej niż 300 metrów, dobieg po lądowaniu – poniżej 200 metrów.

Umowa to dowód na konsekwentny, wszechstronny rozwój Aeroklubu Gdańskiego. W tym roku nasza flota w Pruszczu Gdańskim wzbogaciła się o nowoczesny samolot szkoleniowy Sportstar RTC. Wiosną przyszłego roku rozpoczniemy operowanie najlepszym na świecie samolotem do skoków spadochronowych. Nie byłoby to możliwe bez współpracy członków wszystkich naszych sekcji, bez dobrych relacji z naszymi cywilnymi i wojskowymi partnerami – mówi Mikołaj Chrzan, prezes Aeroklubu Gdańskiego.

Samolot będzie wykorzystywany m.in. do skoków tandemowych. To jedna z najszybciej rozwijających się ekstremalnych rozrywek, dający wszystkim chętnym możliwość poczucia swobodnego opadania z prędkością przekraczającą 200 km/h. Ceny najtańszych biletów na skok tandemowy z 4000 metrów zaczynają się już od 700 zł.


XL nr 220 – ​egzemplarz, który trafi do Pruszcza Gdańskiego

W Aeroklubie Gdańskim mamy najbardziej odlotowy widok na morze. Dzięki podwyższeniu pułapu wykonywaniu skoków do 4000 metrów widoki na Trójmiasto, Zatokę Gdańską, Półwysep Helski będą jeszcze lepsze. Już teraz można kupować bilety na skok tandemowy na przyszły sezon, które mogą być świetnym prezentem pod choinkę czy na mikołajki – opowiada Joanna Jakubowska, dyrektor zarządzający Aeroklubu Gdańskiego.

Milionowa aglomeracja gdańska zasługiwała na strefę spadochronową na europejskim poziomie. Do tego celu niezbędny był samolot zapewniający odpowiednią szybkość wznoszenia do wysokości 4000 metrów, ale i odpowiednią pojemność. Dzięki niemu wiemy, że będziemy w stanie zapewnić miejsce i pasażerom tandemów, i uczniom AFF, i skoczkom, którzy chcą być pewni, że nie będą marnować czasu na zbyt długim czekaniu na swoją kolej – mówi Mariusz Przybylski, członek zarządu Aeroklubu Gdańskiego, odpowiedzialny za rozwój skoków spadochronowych.

Do tej pory skoki spadochronowe w Pruszczu Gdańskim odbywały się z samolotu An-2. Charakterystyczny, żółto-czarny Antek SP-ANI będzie nadal utrzymywany w sprawności i będą z niego odbywały się m.in. szkolenia spadochronowe z wykorzystaniem liny desantowej („static line"). – Zakres zadań chcemy jednak dostosować do wieku tego samolotu, pamiętajmy, że w tym roku obchodził on 50. urodziny. Z każdym rokiem będzie się stawał coraz cenniejszym latającym zabytkiem, symbolem pomorskiego lotnictwa i wspaniałą atrakcją pokazów lotniczych – dodaje prezes Mikołaj Chrzan.

Aeroklub Gdański to założone w 1929 r. stowarzyszenie zrzeszające miłośników lotnictwa. Prowadzi działalność w ramach sześciu sekcji: samolotowej, szybowcowej, spadochronowej, motolotniowej, modelarskiej i balonowej. Jest certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego i oferuje szkolenia samolotowe, szybowcowe, spadochronowe i balonowe. Więcej informacji na: www.aeroklub.gda.pl oraz facebook.com/aeroklubgdanski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony