Interpelacja w sprawie projektu rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
17 listopada 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 13596 do ministra infrastruktury w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. Interpelację zgłosił Poseł Grzegorz Macko (Prawo i Sprawiedliwość).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze,
w związku z prowadzonymi konsultacjami społecznymi projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące, należy zauważyć iż strona społeczna, przedsiębiorstwa oraz eksperci branży lotniczej apelują, iż wprowadzenie tych przepisów spowoduje zarówno obniżenie poziomu bezpieczeństwa lotów, jak i poważne skutki ekonomiczne dla całego lotnictwa ogólnego.
Ustanowienie nowych, obejmujących olbrzymie obszary, stref oznaczonych literą „R” („Restricted”) nad największymi miastami w Polsce, w składzie których oprócz terenów zabudowanych znalazły się również pola uprawne, tereny zielone i lasy oraz miejsca dogodne do lądowań w terenie przygodnym może „w praktyce uniemożliwić wykonywanie lotów w pobliżu dużych ośrodków miejskich” dla samolotów szkolnych, śmigłowców, szybowców oraz ultralekkich statków powietrznych.
Ustanowienie tak rozległych stref uderzy również w możliwości wykorzystania na ich terenie dronów, które nie będą mogły latać w takim obszarze. Należy przy tym zaznaczyć, iż drony skutecznie wykorzystywane są m.in. przez Policję i straż pożarną podczas działań ratowniczych i poszukiwawczych, w monitoringu przemysłowym, inspekcji budynków, sieci energetycznych i infrastruktury, jak również w tworzeniu nagrań promocyjnych, telewizyjnych i filmowych. Wyeliminowanie, więc, użycia dronów na terenach miejskich i podmiejskich istotnie osłabi możliwości monitoringu, stanowiącego jeden z filarów bezpieczeństwa oraz pozbawi służby państwowe ważnego instrumentu operacyjnego na terenach miejskich i podmiejskich.
W takiej samej sytuacji znajdą się kluby modelarskie. Pozbawione prawa do korzystania z przestrzeni powietrznej nie będą mogły prowadzić zajęć, zawodów ani treningów. Skutkiem tego dzieci i młodzież uczestnicząca w programach edukacyjnych (np. w ramach szkół czy aeroklubów) utraci dostęp do tej formy aktywności a Polska straci zaplecze szkoleniowe dla przyszłych pilotów i inżynierów lotniczych, które tradycyjnie wywodzi się właśnie z modelarstwa.
Przedmiotowe przepisy zagrażają wreszcie działalności licznych aeroklubów, które stanowią dziedzictwo tradycji polskiego lotnictwa. Promują one rozwój sportów lotniczych i edukują młode pokolenia pilotów. Istotnym elementem ich działalności jest funkcjonowanie w nich sekcji spadochroniarskich. Niestety, powstanie stref „R” uniemożliwi również prowadzenie regularnych skoków spadochronowych oraz zlikwiduje „strefy zrzutu”, które znajdą się w obszarze objętym zakazem lotów.
Może to w konsekwencji doprowadzić do istotnego ograniczenia lub wręcz paraliżu i upadku lotnictwa ogólnego w Polsce: lotnisk, przede wszystkich tych lokalnych, szkół lotniczych, aeroklubów, operatorów ultralekkich statków powietrznych oraz lotów ratunkowych i biznesowych, co w konsekwencji wpływać będzie negatywnie na lokalną gospodarkę i turystykę lotniczą w Polsce. Spowoduje to również osłabienie konkurencyjności polskiego sektora GA w regionie.
Poza podmiotami cywilnymi skutki proponowanej regulacji dotkną również podmioty wojskowe. Wprowadzenie zaproponowanych w projekcie rozporządzenia stref „R” utrudni prowadzenie szkoleń i ćwiczeń lotniczych Sił Zbrojnych RP, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na poziom obronności państwa.
W rezultacie wprowadzenie tych przepisów może doprowadzić do sytuacji, w której utrzymanie infrastruktury lotniskowej stanie się ekonomicznie nieopłacalne, a część lokalnych lotnisk zostanie zamknięta. Likwidacja tej infrastruktury osłabi odporność państwa na sytuacje kryzysowe, ograniczając możliwości transportu, ewakuacji i działań ratowniczych w czasie zagrożeń. Tym samym obniży istotnie odporność państwa wobec potencjalnych kryzysów.
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
Minimalne wysokości lotów
- Jakie są obiektywne dowody, że minimalne wysokości lotów określone w SERA.5005 są niewystarczające dla bezpieczeństwa lotów?
- Wobec wymagań GM1 SERA.3105, z analizy których obiektywnych czynników wynika niewystarczalność dotychczasowych minimalnych wysokości lotu?
Analiza bezpieczeństwa
- Jakie analizy bezpieczeństwa lotniczego zostały przeprowadzone w związku z koniecznością ustanowienia stref R – w szczególności czy zostały przeprowadzone:
- analizy awaryjnego opuszczania strefy przez statki powietrzne GA w przypadku silnikowej awarii lub utraty mocy,
- analizy wpływu proponowanych wysokości minimalnych (np. 4200-7100 ft AMSL) na możliwości wykonania awaryjnego lądowania w terenie niezabudowanym,
- pozostałe, dotyczące prawdopodobieństwa awarii, warunków terenowych, gęstości zaludnienia?
- W jaki sposób projektowane strefy R będą publikowane w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz w zbiorze informacji lotniczych (AIP) – z uwzględnieniem cyklu AIRAC?
Skutki regulacji
- Czy zostały przeprowadzone analizy ekonomicznego wpływu dla podmiotów szkoleniowych prowadzących szkolenia VFR w pobliżu aglomeracji, mniejszych lotnisk i aeroklubów, operatorów GA , tj. lotnictwo turystyczne, biznesowe oraz prywatne? Jeżeli tak, to jakie są ich wyniki?
- Czy przewidziano mechanizm stopniowego wprowadzania ograniczeń, uwzględniający fazę przejściową dla szkolenia pilotów (VFR) i działalności GA, tak aby nie nastąpił nagły paraliż tej części rynku?
- Czy istnieje przewidziany mechanizm monitorowania i ewaluacji wpływu tej regulacji po jej wejściu w życie – z uwzględnieniem efektów dla lotnictwa ogólnego i działań korygujących w razie konieczności?
- Wobec zaplanowanego w rozporządzeniu nałożenia na jednostki samorządu terytorialnego, prezydentów miast obowiązku wydawania zgód na wlot statku powietrznego do strefy „R”, jaka jest podstawa prawna dla udzielenia im takiego upoważnienia.
- Wobec oczywistego braku kompetencji prezydentów miast do zajmowania się wydawaniem takich zgód, jaka jest ocena skutków ekonomicznych dla jednostek samorządu terytorialnego zmuszonych do organizacji odpowiednich komórek organizacyjnych, które posiadać będą formalne kompetencje i znajomość procedur?
- Wobec zawartego w projekcie zwiększenia wysokości minimalnych lotów co skutkować będzie wydłużeniem czasu lotu, uprzejmie proszę o informacje jaki wpływ na środowisko naturalne oraz zanieczyszczenie powietrza niesie zaproponowana przez MI nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia?
Zgodność z prawem UE
- Wobec faktu, iż przedmiotowy projekt rozporządzenia może naruszać liczne przepisy prawa UE, czy została przeprowadzona analiza zgodności projektu w prawem UE? Jeżeli tak, to kto jest jej autorem i jaka jest jej treść?
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Macko
Poseł na Sejm RP
Interpelacja nr 13596 dostępna jest tutaj (LINK)
Czytaj również:
Strefy ograniczonych lotów nad metropolią? Aeroklub Gliwicki apeluje o niewprowadzanie zmian (film)
ULC rozpoczął konsultacje projektu rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
Analiza KTL AOPA Poland: Minimalne wysokości lotu nad miastami
Ministerstwo Infrastruktury uparcie chce zmienić przepisy dotyczące zakazów i ograniczeń lotów nad miastami – powstaną strefy R
Blog Mikołaja Doskocza: Zmiany w przepisach lotniczych, czyli jak wylać dziecko z kąpielą
Głos Tomasza Siembidy w konsultacjach MI w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
DajcieLatac.org - Stop nierealnym zakazom
Ważny i merytoryczny głos w spawie planowanych stref R nad miastami
Stanowisko Aeroklubu Polskiego dotyczące projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż trzy miesiące
Rozporządzenie MI w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące - głos właściciela ośrodka szkoleniowego
Stanowisko Aeroklubu Częstochowskiego w sprawie projektu nr 140/2025
Komentarze