Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 11/2019 już w sprzedaży

Listopadowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Centralny Port Komunikacyjny – analiza rynkowa
W historii gospodarczej Polski projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma charakter wyjątkowy z uwagi na koszty tej inwestycji. Brakuje na razie precyzyjnych szacunków, nad którymi trwają prace, niemniej na podstawie oficjalnych wypowiedzi ówczesnego Ministra Infrastruktury Mikołaja Wilda można wstępnie szacować, że łączna kwota przekroczy 100 mld zł i obejmie: budowę portu lotniczego i infrastruktury koniecznej do funkcjonowania CPK (35 mld zł) i nowych połączeń kolejowych z wielu polskich miast (40 mld zł) oraz zupełnie nową aglomerację Aerocity – dla CPK i żyjącą z CPK (ponad 25 mld zł).

Pionierzy lotnictwa komunikacyjnego
7 października 2019 obchodziły swoje stulecie najstarsze linie lotnicze świata – holenderskie Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM).
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Kolonien N.V. (nid. Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze Holandii i Kolonii) powstały 7 października 1919 z inicjatywy grupy inwestorów. Na czele towarzystwa stanął holenderski wizjoner i pionier awiacji Albert Plesman. Jeszcze zanim KLM formalnie powstały, Królowa Holandii Wilhelmina przyznała im przydomek Królewskie, podkreślając tym samym znaczenie lotnictwa cywilnego, które rozpoczęło swój dynamiczny rozwój po zakończeniu I Wojny Światowej.

Omańskie Jastrzębie
Kiedy Siläh al-Jaww as-Sultäniy 'Umän (wojska lotnicze Sułtanatu Omanu) zostały siódmym w świecie użytkownikiem wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon, ich dowództwo zrozumiało, że konieczny jest odpowiedni program szkolenia pilotów, dopasowany do sprzętu nowej generacji. Dla spełnienia tego wymogu, szkoleniem przyszłych pilotów Typhonnów zajął się personel 6. eskadry, stacjonującej w bazie w Masira, na wyspie Masira, wyposażonej w samoloty BAe Hawk (Jastrząb) Mk 103.

Lodowy trening w Andach
Co roku jednostki wojsk lotniczych Argentyny – Fuerza Aerea Argentina, które operują z Antarktyki, przechodzą specjalny trening na lodowcach Andów Patagońskich. Przez 10 dni załogi samolotów i śmigłowców doskonalą umiejętności w lotach nad lodem i śniegiem, w skrajnie niskich temperaturach, wśród szalejących wiatrów i w niespokojnym górskim powietrzu.
Antarktyka jest jednym z najbardziej wymagających obszarów na ziemi dla operacji lotniczych i nawet bardzo doświadczone załogi wymagają oczywistego wszechstronnego wsparcia, kiedy w grę wchodzi poszukiwanie bazy na tym terenie.

Katastrofa B-17G w USA
W środę 2 października 2019, rankiem czasu amerykańskiego, na lotnisku Bradley International Airport w miejscowości Windsor Locks, nieopodal miasta Hartford w stanie Connecticut w USA, podczas próby awaryjnego lądowania rozbił się należący do Collings Foundation zabytkowy bombowiec Boeing B-17G o nazwie własnej Nine-O-Nine. W katastrofie zginęło 7 z 13 osób znajdujących się na pokładzie, w tym obaj piloci, w wieku 75 i 71 lat.

Pod niebem Bukaresztu
11. Międzynarodowe pokazy lotnicze BIAS, połączone z wystawą lotnictwa ogólnego (ang. Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition), które odbyły się 24 sierpnia na bukaresztańskim lotnisku im. Aurela Vlaicu w dzielnicy Băneasa, były 12-godzinnym spektaklem, zakończonym koncertami i fajerwerkami.

Tu-155 – tajemnice programu "Chłód"
Rozwój lotnictwa silnikowego na świecie trwa nieprzerwanie od ponad 100 lat. Seria kryzysów naftowych w latach siedemdziesiątych XX wieku (wojna bliskowschodnia 1973 i spięcie irańskie 1979-1982) zmusiła świat lotniczy do poszukiwania omijających pochodne ropy naftowej paliw do napędu silników odrzutowych.

Spaceport America – drugie otwarcie
Loty turystyczne na granicę kosmosu zapowiadane od lat przez Virgin Galactic Richarda Bransona odbywać się będą z bazy Spaceport America w Nowym Meksyku. Baza powstała w latach 2006-2011 i oficjalnie została otwarta 18 października 2011 r. Jednak samoloty do wynoszenia turystów nie były wówczas gotowe, toteż przez kolejne 8 lat niewiele się tam działo...

Caudron Cyclone – 5 lat odbudowy
W kwietniu 2020 r. minie pięć lat, odkąd jeden z dwóch zachowanych na świecie samolotów myśliwskich Caudron Renault CR.714C1 Cyclone trafił do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Dobiega końca pierwszy, najpoważniejszy etap prac restauratorskich, który wieńczy odbudowa brakujących elementów przedniej części kadłuba. Obecnie Muzeum Lotnictwa Polskiego prowadzi zaawansowane rozmowy na temat przedłużenia depozytu, tak aby ten niezwykle ciekawy samolot mógł pozostać w Polsce przez kolejne lata.
Zachowany egzemplarz o nr. fabrycznym 8538 i fińskim CA-556 został wyprodukowany w 1939 roku. Był jednym z CR.714 wysłanych do Finlandii. Na tego typu myśliwcach mieli walczyć podczas wojny zimowej polscy piloci-ochotnicy. Jednak nie dane mu było wziąć udziału w walkach. Szczęśliwie samolot ocalał, a po drugiej wojnie światowej został przekazany fińskiemu Muzeum Wojska (Sotamuseo) i zmagazynowany. Odtąd Caudron w drewnianym hangarze w lesie, ok. 60 km od Lahti, czekał na lepsze czasy.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony