Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 04/2021
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 04/2021 już w sprzedaży

Kwietniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Polskie regionalne porty lotnicze w 2020
W marcowym wydaniu SP poddaliśmy analizie globalne dane, opisując generalia ruchu lotniczego nad Polską w 2020 i ukazujące wartość regresu całego biznesu przewozów lotniczych w naszym kraju w ubiegłym roku w stosunku do znakomitego 2019. A to wszystko za przyczyną narzuconych całej branży lotniczej pandemicznych rygorów.
Pod koniec marca 2021 Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przekazał opinii publicznej dokładne wyniki podsumowujące ruch lotniczy w III kwartale 2021, co pozwala na szersze spojrzenie na efekty biznesowe towarzystw lotniczych w Modlinie (cząstce aglomeracji Warszawy) i w poszczególnych regionalnych polskich portach lotniczych.

Chiny przed wielkim skokiem, cz. II
W SP 03/2021 przedstawiliśmy efekty prac chińskich konstruktorów nad projektami samolotów komunikacji lokalnej. Ale cele Kraju Środka są postawione znacznie wyżej. Pekin zamierza rzucić wyzwanie dwóm dotychczasowym potentatom rynku pasażerskich odrzutowców średniego i dużego zasięgu – Europejczykom i Amerykanom.

Cortina z innej perspektywy
Tegoroczna, już 46. edycja Mistrzostw Świata w Narciarstwie Alpejskim została rozegrana w dniach 8–21 lutego w słynnym włoskim ośrodku Cortina d'Ampezzo, w regionie Wenecja Euganejska, w prowincji Bellono, leżącym w sercu majestatycznych Dolomitów.
Z tej okazji w Cortinie pojawiło się wiele śmigłowców należących do włoskich sił zbrojnych i porządku publicznego, które wspomagały wysiłki organizatorów. Jako wysunięta baza operacyjna dla wiropłatów zostało wybrane lotnisko w leżącym nieopodal Fiames, zwykle używane tylko przez prywatne śmigłowce.

Fatalny błąd nad Ghazni
21 stycznia 2021 należąca do US Air Force Komisja ds. Badania Wypadków Lotniczych (Aircraft Accident Investigation Board) opublikowała obszerny raport dotyczący katastrofy amerykańskiego wojskowego samolotu Bombardier E-11A BACN nr ser. 11-9358, do której doszło w prowincji Ghazni w Afganistanie niemal dokładnie rok wcześniej. O sprawie szeroko pisały wtedy specjalistyczne i popularne media, przypisując zrazu talibom winę za utratę maszyny. Dziś wiadomo już, że do śmierci załogi i utraty samolotu doszło w zupełnie innych okolicznościach...

Lipieck – Top Gun po rosyjsku
373 km na południe – południowy wschód od Moskwy i 107 km na północ od Woroneża leży półmilionowe miasto Lipieck. To centrum przemysłu metalurgicznego i maszynowego.
W odległości ok. 12 kilometrów na zachód od miasta znajduje się baza lotnicza Lipieck-2. Tam mieści się Centrum Przeszkolenia Personelu Lotniczego i Wojskowych Badań w Powietrzu im. W.P. Czkałowa. Miejsce kultowe dla rosyjskich, a wcześniej radzieckich lotników wojskowych.

Trzy koncepcje następcy Dromadera
W środowisku polskiego przemysłu lotniczego toczy się obecnie mniej lub bardziej gorąca dyskusja na temat jego perspektyw w nadchodzących latach. Jednym z jej tematów jest sprawa budowy nowego samolotu do walki z pożarami.
Przypomnijmy, że podstawowy polski samolot gaśniczy – M18 Dromader powstał w drugiej połowie lat 70. XX wieku – ponad 40 lat temu i godzi mu się raczej nie wznowienie produkcji, lecz raczej skonstruowanie jego następcy.

Chiński Mir
Rosyjska stacja orbitalna Mir działająca w latach 1986-2001 stała się wzorcem dla powstającej właśnie chińskiej CSS (oficjalnej nazwy na razie nie ujawniono, używa się więc angielskiego skrótu od China Space Station). Jej pierwszy moduł, zwany Tianhe-1, ma być wyniesiony na orbitę pod koniec kwietnia. W maju ma być do niego dołączony statek towarowy Tianzhou-2, a przybycie pierwszej załogi na pokładzie statku Shenzhou-12 spodziewane jest w czerwcu.

Po nowy rekord świata
Po powrocie z Nowej Zelandii w 2004, gdzie uważnie obserwowałem proces holowania za pomocą samochodu, wyszkoliłem kolegów szybowników i rozpoczęliśmy w Chorwacji latanie szybowcami w ten sam sposób. Stworzyliśmy nawet bazę danych zawierającą prędkości dla wielu typów samochodów i dla różnych holowanych za ich pomocą szybowców.

Jak męczono Biesa
Dziś najłatwiej stanąć oko w oko z tak powszechnie wykorzystywanym w latach 60. XX wieku do wstępnego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych samolotem TS-8 Bies w warszawskim Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej przy ulicy Powsińskiej, starając się sobie wyobrazić, co czuł kandydat na lotnika – oficera po raz pierwszy podchodząc do takiej maszyny - po wstępnych lotach na szybowcach. Do całkowicie metalowego wolnonośnego dolnopłata z wciąganym w locie podwoziem, którego pilotaż musiał opanować.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony