Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego czytamy, że ULC przekazuje do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie klasyfikacji statków powietrznych.

Zmiana rozporządzenia celu usunięcie niespójności terminologicznej w zakresie definicji „szybowca z napędem pomocniczym” oraz „motoszybowca”, między treścią zmienianego rozporządzenia a definicjami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

Obwiązujące Rozporządzenie MI klasyfikuje motoszybowce jako stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu i wznoszenia. Natomiast szybowce z napędem pomocniczym to stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do utrzymania ich w ustalonym locie poziomym, lecz niewystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu.

Tymczasem według rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie licencjonowania personelu lotniczego motoszybowiec turystyczny definiuje się jako szybowiec silnikowy z integralnie zabudowanym silnikiem niechowanym w locie, zdolny do wykonania startu i wznoszenia przy użyciu własnego napędu. Z kolei szybowiec z napędem to szybowiec z zespołem napędowym, który stanowi jego integralną cześć konstrukcyjną, inny niż motoszybowiec turystyczny.

W aktualnym stanie prawnym istnieje problem z klasyfikacją szybowców z napędem pomocniczym, których zabudowany silnik i śmigło są chowane w locie, a ponadto napęd pomocniczy umożliwia im samodzielny start i wznoszenie. Według definicji zawartej w obecnie obowiązującym rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji statków powietrznych są to motoszybowce, zaś według definicji zawartej w rozporządzeniu w sprawie licencjonowania personelu lotniczego klasyfikuje się je jako szybowce z napędem.

Proponowane zmiany wprowadzą nowy podział statków powietrznych w danej klasyfikacji.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji oaz nie będzie miał wpływu na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego.

Plik z treścią rozporządzenia można pobrać ze strony ULC.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony