Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów ruchu lotniczego

Uprzejmie informujemy, że Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego.

Celem nowelizacji rozporządzenia jest zharmonizowanie działań władz lotnictwa cywilnego oraz państw sąsiadujących w zakresie zwolnienia z obowiązku składania planów lotu przez statki powietrzne wykonujące loty VFR w przestrzeni powietrznej niekontrolowanej z przekraczaniem granicy państwowej z krajami obszaru Schengen

Powyższa kwestia jest już od dłuższego czasu przedmiotem rozważań podczas międzynarodowych spotkań na różnych poziomach zarządzania lotnictwa cywilnego w Europie, m.in. na Europejskich Konferencjach Lotnictwa Cywilnego (ECAC), stałych komitetach i grupach roboczych oraz seminariach Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL).

Dążenia gremiów ogólnego lotnictwa cywilnego i coraz szerszej rzeszy właścicieli małych statków powietrznych pochodzących z krajów obszaru Schengen doprowadziły do wprowadzania odstępstw do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym w przedmiotowej sprawie.

Zmiany takie zostały już wprowadzone przez władze lotnictwa cywilnego państw sąsiadujących: Niemiec i Czech. Są również przygotowywane przez Słowację. Przepisy te pozwalają na wloty w niekontrolowaną przestrzeń powietrzną (najczęściej przestrzeń G) statków powietrznych z państw sąsiadujących obszaru Schengen wykonujących loty wg przepisów z widocznością (VFR). Tym samym Niemcy i Czechy (w najbliższej przyszłości Słowacja) stworzyły już możliwość wlotu w ich przestrzeń powietrzną m.in. polskich statków powietrznych, spełniających ww. warunki lotu, bez konieczności składania planów lotu.

Projektowany termin wejścia w życie rozporządzenia uwarunkowany jest – zgodnie z Załącznikiem 15 do Konwencji - terminem publikacji AIRAC (Aeronautical Information Regulation And Control), który w przypadku dużej zmiany wynosi 56 dni.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu. Regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

Projekt Rozporządzenia Ministra Infrstruktury w sprawie przepisów ruchu lotniczego na stronie internetowej ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony