Rośnie cena paliwa lotniczego
Kierowcy już odczuli podwyżki cen paliw, które stały się niemal codziennością. Wpływ na to ma wojna w Ukrainie, wzrost notowań ropy na światowych rynkach, a także osłabianie się wartości polskiej waluty w stosunku do dolara. Co nie będzie zaskoczeniem dla środowiska lotniczego, podwyżki dotknęły również sektor lotnictwa ogólnego.
Cena paliwa lotniczego to istotny składnik użytkowania statków powietrznych i wzrost kosztu jego zakupu może spowodować zmniejszenie się liczby godzin spędzonych w powietrzu, a także spowodować spadek rentowności biznesów lotniczych.
W ostatnich latach notowaliśmy w Polsce cykliczny i dynamiczny przyrost godzin wylatanych przez GA, czego pochodną było np. podzielenie sektorów FIS Warszawa, Kraków, Poznań i Gdańsk w każdym przypadku na dwa oddzielnie, bowiem zwiększony ruch powodował większą liczbę korespondencji.
Jednak czy dynamika ta zostanie utrzymana? Na niektórych lotniskach komunikacyjnych i aeroklubowych dystrybuujących paliwa lotnicze zauważalny już jest wzrost ich cen w stosunku do niedawnych notowań. Może to spowodować, że lotnicze hobby stanie się jeszcze kosztowniejsze i przez to coraz bardziej elitarne.
Aby przybliżyć skalę dotychczasowych zmian, postanowiliśmy porównać ceny paliw na kilku wybranych lotniskach, gdzie uzyskaliśmy pełne dane umożliwiające wykonanie takiego podsumowania. Porównanie obejmuje wartości z 2 marca i nowe stawki z 9-10 marca. Na razie podwyżki głównie dotyczą paliwa JET-A1 i UL 91. Warta zauważenia jest również obniżka 100 LL na lotniskach w Lublinie i Olsztyn Mazury.
Komentarze