Przejdź do treści

Regionalne lotniska spoglądają w przyszłość – kongres w Rzeszowie

30 maja już po raz trzeci w stolicy Podkarpacia spotkali się przedstawicie branży lotniczej z kraju i Europy. Kongres „SKY&MORE” to szereg paneli i dyskusji na temat wyzwań i kierunków jej rozwoju. To także podsumowanie funkcjonowania portów regionalnych i debata dotycząca ich przyszłości w obliczu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kongres jest także okazją do świętowania jubileuszu 70-lecia portu lotniczego Rzeszów-Jasionka. Więcej o jubileuszu TUTAJ.

Do Rzeszowa przyjechali m.in. Frank Wagner – szef polskiego oddziału Lufthansy, Raoul Popescu – prezes zarządu Pratt&Whitney AeroPower, Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Adrian Kubicki – dyrektor komunikacji w LOT. Rząd repreznetował Adam Hamryszczak z ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Gospodarzem wydarzenia był Michał Tabisz – prezes portu Rzeszów-Jasionka oraz Dariusz Tworzydło z Exacto. Partnerem kongresu był natomiast Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Otwierając kongres, marszałek zwrócił uwagę na wpływ jaki ma regionalna infrastruktura lotnicza na krajową gospodarkę.

Nieprzypadkowo kongres odbywa się właśnie na Podkarpaciu, w stolicy polskiego lotnictwa, w samym sercu Doliny Lotniczej. Wiemy o tym, że skala rozwoju przemysłu lotniczego jest ściśle powiązana z komunikacją lotniczą. Firmy, które istnieją w otoczeniu infrastruktury lotniczej kooperują z gałęzią produkcyjną i trudno sobie wyobrazić inny scenariusz – powiedział, jednocześnie dodając - Lotniska, jak cała infrastruktura komunikacyjna, tworzą swoisty krwiobieg gospodarki krajowej. Są katalizatorem relacji biznesowych, ale także oferują dostęp do rozrywki w postaci turystyki, rekreacji czy wypoczynku – wyliczał marszałek.

Wg gospodarza regionu, kluczowe dla płynnego rozwoju regionalnych lotnisk będą najbliższe lata.

Bohaterami dzisiejszego wydarzenia są regionalne porty lotnicze, których menadżerowie często wybiegają myślami w stronę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wielkiego projektu i planu, który jednak będzie warunkował rozwój lokalnych portów w naszym kraju – mówił Władysław Ortyl.

Obecny na kongresie prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych – Artur Tomasik, scharakteryzował kształt oferowanego przez lokalne porty rynku.

Lotniska regionalne to system, który tak naprawdę powstał 10 lat temu. W 2007 r. rząd przyjął strategię budowy i rozbudowy lotnisk regionalnych. Powstały wówczas porty, które dzisiaj obsługują ponad 60% rynku. Obecnie cały system komunikacji międzynarodowej, w dużej mierze opiera się o komunikację z tych miejsc lub przez te porty. Ta rola w przyszłości będzie jeszcze wzrastać – mówił.

Wg Tomasika, w 2004 r. porty regionalne obsługiwały 31% ruchu lotniczego. Już 2018 r., osiągnęły 61% ruchu, obsługując 28 mln podróżnych. W tym czasie wzrost w Europie ukształtował się na poziomie 15% - co oznacza, że rodzimy rynek zanotował 2,5-krotny wzrost. Artur Tomasik zwrócił także uwagę na fakt, że porty regionalne generują sporą ilość miejsc pracy. Jest ich już w Polsce ponad 100 tys. Wg niego, tak dynamiczny rozwój umożliwiły spore nakłady finansowe.

W latach 2007-2013, porty wydały w nakładach na inwestycje ponad 4 mld zł, z czego 1,8 mld to wsparcie europejskie. Zapewniło to przepustowość na poziomie 32 mln pasażerów – wyliczał.

Obaw przysparza branży jednak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

CPK w pierwszym etapie osiągnie ponad 40 mln pasażerów przepustowości, jednak wciąż po jego otwarciu, 60-65% rynku będą obsługiwać porty regionalne. I to jest prawda, bo tak właśnie wygląda to w Europie – uspokoił Tomasik.

Wg niego, rola portów regionalnych wciąż będzie wzrastać, co spowoduje potrzebę dalszych inwestycji w rozwój infrastruktury lokalnej.

57 mln pasażerów rocznie, to obecna przepustowość infrastruktury lotniczej w naszym kraju. Dziś obsługujemy 40 mln pasażerów, czego 28 mln w portach regionalnych. Za dziesięć lat ta liczba wzrośnie nawet do 48 mln. Będzie nam brakowało przepustowości. Związek Portów Regionalnych przygotował opracowanie wszystkich potrzeb inwestycyjnych w portach regionalnych do 2037 r., i wynika z niego, że potrzeba 4 mld zł., by osiągnąć przepustowość na poziomie 50 mln. pasażerów – wyliczał prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Artur Tomasik zwrócił również uwagę na rozwój technologii. Wg niego dobrym dla regionalnych portów rozwiązaniem, mogą być nowoczesne samoloty wąskokadłubowe - startujące z krótszego pasa. Już w 2020 r. na rynku pojawią się maszyny, które będą miały zasięg niemal 9000 kilometrów.

Z portu w Katowicach-Pyrzowicach o długości pasa 3200 metrów, będzie można dolecieć np. do Pekinu. I to jest przyszłość – dodał Tomasik.

Frank Wagner z Lufthansy potwierdził obserwacje dot. rozwoju komunikacji lotniczej w Polsce.

Lufthansa w Polsce lata dziś z dziewięciu portów, oferując niemal 400 połączeń tygodniowo, głównie w kierunku naszych hub-ów. Dodatkowo muszę zauważyć, że w Polsce jesteśmy bliżej klientów niż gdziekolwiek indziej na świecie. Ma na to wpływ gęsta siatka portów, zlokalizowana na stosunkowo niewielkiej powierzchni. Co daje możliwość startów z miejsc gdzie mieszkamy – mówił.

Wagner przedstawił także wzrost, jaki zanotowała Lufthansa w naszym kraju i regionie.

Ilość sprzedawanych przez nas miejsc wzrosła w ostatnich 4 latach o 5% na lotnisku Chopina w Warszawie, zaś w regionach o 40%. Wpływ na to ma szybki rozwój regionów oraz zaangażowanie lokalnych władz. Świetnym przykładem jest Rzeszów i Podkarpackie z klastrem Dolina Lotnicza. Gdy zaczynaliśmy kilka lat temu, mieliśmy 3 połączenia tygodniowo do Frankfurtu, następnie przesunęliśmy to połączenie do Monachium. Od kwietnia możemy się pochwalić dwoma połączeniami dziennie z postojem nocnym, co daje klientom z Rzeszowa szanse porannego wylotu, by mogli wykorzystać siatkę naszej oferty z Monachium – mówił.

Zakończeniem kongresu była uroczysta gala, połączona z świętowaniem jubileuszu 70-lecia portu Rzeszów-Jasionka.

Michał Mielniczuk
Biuro Prasowe UMWP

Więcej zdjęć z Kongresu na stronie www.podkarpackie.pl

FacebookTwitterWykop

Nasze strony