Przejdź do treści
Radiolatarnia na radomskim lotnisku (fot. PAŻP)
Źródło artykułu

Radom: Radiolatarnia czynna

Radiolatarnia DVOR/DME na lotnisku w Sadkowie jest już czynna. To oznacza, że pilotom łatwiej jest lądować  i startować. Te starty i lądowania mogą odbywać się teraz także przy złej czy słabej widoczności. To oznacza jednocześnie że zwiększyło się bezpieczeństwo. Ale na duże samoloty pasażerskie trzeba będzie poczekać najwcześniej do wiosny przyszłego roku.

Radiolatarnię wybudowała warszawska firma Keymile, która wygrała przetarg ogłoszony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Koszt budowy wyniósł ponad 3 miliony złotych. Radiolatarnia DVOR/DME jest obecnie na świecie podstawowym systemem radionawigacji bliskiego i średniego zasięgu.

Drogą radiową wysyła sygnał do samolotu, naprowadzając go na lotnisko i drogę startową. – Radiolatarnia DVOR/DME składa się z dwóch urządzeń: radiolatarni ogólnokierunkowej i radioodległościomierza, który pokazuje odległość statku powietrznego od progu drogi startowej. Tak naprawdę to drugie urządzenie jest kluczowe- dodaje Kajetan Orzeł.  

Do tej pory, bez czynnej radiolatarni DVOR na radomskim lotnisku nie mogły lądować większe samoloty pasażerskie. Czyli niemożliwe było uruchomienie z Radomia jakichkolwiek połączeń lotniczych realizowanych przez dużych przewoźników. Obecnie spółka Port Lotniczy Radom czeka na budowę przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej sytemu precyzyjnego lądowania ILS kategorii 1.

Przeczytaj również:
- Główna pomoc nawigacyjna dla radomskiego lotniska zbudowana
- Radiolatarnia na radomskim lotnisku będzie gotowa w grudniu
- Radom: Radiolatarnia w połowie grudnia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony