Przejdź do treści
Źródło artykułu

Eurocopter prezentuje nowy model EC130 T2

Eurocopter zaprezentował dzisiaj najnowszy helikopter EC130 T2, którego wyróżnikami są wyższy komfort, lepsze osiągi operacyjne i większa wszechstronność w porównaniu do wcześniejszych przedstawicieli tej popularnej linii lekkich maszyn jednosilnikowych.

Model EC130 T2 został zaprezentowany podczas specjalnej ceremonii zorganizowanej w trakcie targów Heli-Expo 2012 w Dallas w stanie Teksas w USA. Przy tej samej okazji Eurocopter poinformował, że wprowadzeniu modelu na rynek towarzyszą zamówienia na 105 maszyn od siedmiu pierwszych klientów: Maverick Helicopters, Papillon Helicopters, Blue Hawaiian Helicopters, Scandinavian Helicopter Group, Air Commander, Europavia i Enloe FlightCare. Różnorodność operacji prowadzonych przez tych klientów podkreśla doskonałe dopasowanie EC130 T2 do misji różnego typu – od turystyki powietrznej, poprzez usługi komunalne, aż po ratownictwo medyczne.

Choć wygląd nowego modelu z zewnątrz nie zmienił się w porównaniu do EC130, to modyfikacjom poddano ok. 70 procent struktury płatowca.

W helikopterze zastosowano szereg nowych lub zmodernizowanych technik i rozwiązań, takich jak mocniejszy silnik turboodrzutowy Arriel 2D, zmodernizowana przekładnia główna, aktywny system kontroli wibracji, usprawnione systemy wentylacji i rozprowadzania powietrza oraz odmgławiania, przeprojektowana konstrukcja wnętrzna kabiny zapewniająca całkowicie płaską podłogę, unowocześniony kokpit poprawiający współdziałanie człowieka z maszyną, pochłaniające energię siedzenia, które poprawiają wyważenie podczas załadunku pasażerów i zbiorniki paliwa o wysokiej odporności w razie wypadków. Ułatwiono też dostęp do instalacji elektrycznych i klimatyzacyjnych na potrzeby konserwacji.

Wyższe osiągi modelu EC130 T2 zapewnia silnik Turbomeca Arriel 2D, który generuje średnio 10 procent więcej mocy niż obecny napęd modelu EC130 przy niższym jednostkowym zużyciu paliwa. W konstrukcji silnika Arriel 2D, bazującego na sprawdzonej rodzinie silników Arriel 2, zastosowano bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne, takie jak nowa sprężarka osiowa i nowy materiał łopatek. Wydłużono także okres między przeglądami (TBO). Silnik Arriel 2D jest wykorzystywany w modelu EC130 T2 z pełną mocą znamionową 952 shp (moc na wale). Jest to ten sam silnik, w który wyposażono zmodyfikowaną odmianę helikoptera Eurocopter AS350 B3e w wersji o mniejszej mocy.
Ulepszenia wydajności modelu EC130 T2 obejmują wyższą dopuszczalną masę całkowitą startu (2500 kg w przypadku obciążeń wewnętrznych i 3050 kg podczas transportu ładunków zewnętrznych) oraz zwiększenie prędkości o 10 węzłów. Nawet z tymi ulepszeniami, poziom zewnętrznego hałasu wytwarzanego przez EC130 T2 pozostaje w graniach określonych dla przelotów nad Parkiem Narodowym Wielkiego Kanionu, co jest ważnym czynnikiem dla operatorów wycieczek.

Opcjonalne właściwości modelu EC130 T2 to klimatyzator nowej generacji, barwienie szyby otaczającej cały helikopter, a także prawe przesuwne drzwi pasażera. Klimatyzacja została przeprojektowana z myślą o lepszej wydajności, skutecznym utrzymaniu wysokiej/niskiej temperatury oraz wydajniejszym rozprowadzaniu powietrza. Jej konstrukcja wywodzi z siedmiotonowego helikoptera Eurocopter EC175. Zastosowano w niej prosty moduł sterujący o jasnej logice działania, podobnej do klimatyzacji w samochodach.

Przyszłe prace rozwojowe nad modelem EC130 T2 obejmują zastosowanie nowego szklanego kokpitu z podwójnym ekranem elektronicznym, dopasowanym do odbiornika Garmin GPS/NAV/COMM (obecnie z serii GNS, później także GTN). Zaawansowany szklany kokpit będzie także dostępny dla modelu AS350 B3e. Zostanie opracowany przez spółkę zależną American Eurocopter ze Stanów Zjednoczonych i zainstalowany z uzupełniającym certyfikatem typu (STC). Obydwie wersje będą prezentowane podczas targów Heli-Expo na stoisku Eurocopter, nr 1917.

W przyszłości do modelu EC130 T2 oferowany będzie także uchwyt do ładunków zewnętrznych o masie do 1500 kg, przydatny podczas prac w powietrzu. Pojawi się także kabina w wersji Stylence, łącząca ergonomię i zaawansowaną technologię z wytwornym wykończeniem, zapewniającym w pełni funkcjonalne biuro w powietrzu dla menedżerów i firm.
Pierwszy egzemplarz modelu EC130 T2 wylatał 90 godzin od czasu pierwszego startu w 2011 r., wykazując doskonałą dojrzałość nowej konfiguracji do certyfikacji, zaplanowanej na lato tego roku. Montaż końcowy pierwszej serii maszyn rozpoczął się w grudniu zeszłego roku w zakładach Eurocopter w Marignane we Francji. W drugiej połowie 2012 r. produkcja przedstawi się całkowicie na wersję EC130 T2.

Eurocopter sprzedał do tej pory ponad 400 sztuk modelu EC130 w różnych konfiguracjach.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony