Publikacje PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że od 4 czerwca 2009 r. dostępne są w sprzedaży dwie nowe publikacje PAŻP - AIP VFR oraz Mapy VFR.
Produkty te zostały przygotowane przez Zespoły Publikacji i Kartografii - te same, które przygotowują AIP Polska.
AIP VFR to kompendium wiedzy dla pilotów wykonujących loty VFR w polskiej przestrzeni powietrznej.
Zakres publikacji obejmuje stosowane przepisy, służby oraz elementy infrastruktury lotniczej. Strony dotyczące lotnisk niekontrolowanych - dotychczas zawarte w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP Polska - zostały przeniesione do AIP VFR Polska.
AIP VFR Polska podzielono na 3 rozdziały: VFR GEN, VFR ENR oraz VFR AD 4.
W części VFR GEN przedstawiono informacje ogólne niezbędne do wykonywania lotów w warunkach VFR. Część ENR zawiera podstawowe informacje dotyczące przestrzeni powietrznej w FIR WARSZAWA oraz krótki wyciąg z przepisów dotyczących ruchu VFR. W części VFR AD 4 publikowane są podstawowe informacje i mapy dotyczące lotnisk oraz lądowisk, na których odbywa się wyłącznie ruch lotniczy.
Główną korzyścią jest syntetyczne przedstawienie informacji na temat przepisów, procedur oraz lotnisk niekontrolowanych i lądowisk w jednej publikacji. Jednocześnie od dostawców informacji nie są wymagane zbędne dane. Spowodowało to, że droga w procesie publikacji przez właścicieli lądowisk stała się prostsza.
AIP VFR Polska wydawane jest w formacie A5 - umożliwiającym wygodne korzystanie z poszczególnych stron, które ma szczególne znaczenie, np. w trakcie lotu.
Mapy VFR
Treść lotnicza obejmuje wszystkie struktury przestrzeni powietrznej aktualne na dzień 4 czerwca 2009 i występujące od GND do FL 095:
(drogi lotnicze do FL 095 włącznie - usunięto),
strefy czasowo wydzielone (TSA),
trasy lotnictwa wojskowego (MRT Low),
strefy kontrolowane lotnisk (CTR),
rejony kontrolowane lotnisk (TMA),
strefy ruchu lotniskowego (ATZ),
wojskowe strefy ruchu lotniskowego (MATZ).
Ponadto wprowadzono nowe elementy:
punkty VFR dla lotnisk kontrolowanych,
strefy ADIZ.
Wszystkie wysokości podane są w stopach.
Wprowadzono MEF (Maximum Elevation Figure) zamiast AMA.
Wprowadzono nowe znaki dla przeszkód: rozróżnienie ich wyglądu w zależności od typu przeszkody; wyróżniono: elektrownie wiatrowe, kominy, maszty, wieżowce.
Wprowadzono nową bardziej czytelną kolorystykę treści lotniczej.
Mapa oparta została na nowym podkładzie topograficznym opracowanym przez Głównego Geodetę Kraju. Podkład opracowany na podstawie szczegółowości skali 1: 250 000, obejmuje dokładne zasięgi lasów i wód, zagęszczenie sieci osadniczej i komunikacyjnej.
Zwiększono wykorzystanie arkusza - więcej treści na tej samej powierzchni:
legenda w formie oddzielnego składanego arkusza,
cięcie arkuszy z zakładkami pionowymi i poziomymi, bez ramki zewnętrznej.
Wzbogacona treść na rewersie mapy:
Mapki sektorów AIRMET oraz
Mapki regionów nastawiania wysokościomierzy,
alfabet fonetyczny i Morse'a,
sposób wyznaczania MEF.
Mapa dostępna do zakupu, jako komplet, ale również, jako oddzielne arkusze.
Mapa dostępna w wersjach laminowanych i papierowych w wersji składanej i rolowanej.
Mapa jest podzielona na 6 arkuszy, które obejmują cały polski rejon informacji powietrznej (FIR Warszawa).
Mapy lotnicze przygotowane zgodnie ze standardami ICAO przez Dział Projektowania Procedur i Kartografii PAŻP (ten sam, który przygotowuje mapy do użytku operacyjnego Służb Ruchu Lotniczego).
Szczegółowe informacje dot. sprzedaży na stronie Służby Informacji Lotniczej
Komentarze