Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekt rozporządzenia w sprawie Krajowego Programu Ułatwień Lotnictwa Cywilnego

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie Krajowego Programu Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

Mając na uwadze, że większość norm Załącznika 9 do Konwencji została wdrożona do wspólnotowych i krajowych aktów prawnych, takich jak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (WE) nr 526/2006 z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen), czy ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, Krajowy Program Ułatwień Lotnictwa Cywilnego jest aktem prawnym, który reguluje organizację i funkcjonowanie wcześniej nieunormowanych elementów systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym, których zadaniem jest zapewnienie sprawnego wykorzystania transportu lotniczego.

Zagadnienia, które zostały objęte regulacjami niniejszego rozporządzenia wydają się być oczywiste zarówno dla służb publicznych, odpowiedzialnych za przeprowadzanie kontroli celnej bądź granicznej, jak i dla podmiotów prowadzących działalność lotniczą. Jednakże, dotychczasowa praktyka oraz analiza aktów prawnych dokonana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wykazała, że poszczególne podmioty lub instytucje stosują bezpośrednio regulacje Załącznika 9 do Konwencji. Mając jednak na uwadze, iż przepisy Załączników do Konwencji wymagają wdrożenia przez państwo - stronę Konwencji do krajowego porządku prawno, projekt rozporządzenia zawiera miedzy innymi informacje odnośnie Deklaracji Ogólnej, Listy Pasażerów czy Wykazu Ładunków.

Dodatkowo przedłożony projekt określa sposób współpracy w zakresie ułatwień pomiędzy podmiotami, służbami oraz organami administracji publicznej. Przykładem jest proces zatwierdzania Lotniskowego Programu Ułatwień, który może stać się platformą do inicjacji wspólnego dialogu pomiędzy ww. podmiotami tworzącymi wspólnie system ułatwień lotnictwa cywilnego.

Jednocześnie celem Krajowego Programu Ułatwień Lotnictwa Cywilnego jest doprecyzowanie zagadnień związanych z korzystaniem z transportu lotniczego osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej, którzy w wielu wypadkach nie mogliby odbyć podróży lotniczej bez pomocy ze strony obsługi naziemnej czy personelu pokładowego.

Ze względu na ogromny wpływ transportu lotniczego na geograficzne pojęcie chorób zakaźnych Krajowy Program Ułatwień w Lotnictwa Cywilnego stara się także odnieść się do kwestii ochrony zdrowia publicznego.

Projekt rozporządzenia składa się z części ogólnej, zawierającej objaśnienia występujących w nim pojęć i terminów oraz wskazującej źródła prawa odnoszące się do realizacji poszczególnych zadań, a także z rozdziałów odnoszących się do środków i metod działania w zakresie ułatwień nałożonych na podmioty uczestniczące w niniejszym systemie; w tym:

1) przewoźników lotniczych i agenta jego przedstawiciela;
2) zarządzających lotniskiem będącym portem lotniczym w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
3) służb publicznych, w tym: Straży Granicznej i Służby Celnej;
4) organów administracji publicznej, w tym Głównego Inspektora Sanitarnego.

Projektowane rozporządzenie swoimi zapisami obejmuje m.in.:

  • sposób i warunki realizacji systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym stosowane przy przylocie i odlocie statku powietrznego;

  • sposób i warunki realizacji systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym stosowane przy przylocie i odlocie osób. Poruszone kwestie mają na celu wprowadzenie ułatwień w obszarze kontroli granicznej pasażerów, wskazanie odpowiedzialności ponoszonej przez przewoźnika lotniczego i służby publiczne za pasażerów, a także zagadnienia odnoszące się do eskorty pasażerów objętych zakazem wjazdu i osób deportowanych;

  • sposob i warunki realizacji systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym w zakresie ułatwień stosowanych w portach lotniczych;

  • sposob i warunki realizacji systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym stosowanych przez przewoźników lotniczych operujących z polskich portów lotniczych lub lotnisk. Między innymi regulacje z przedmiotowego rozdziału zobowiązują przewoźników lotniczych do wprowadzenia ułatwień systemowych i technicznych ze szczególnym uwzględnieniem pasażerów niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz osób podróżujących z dziećmi;

  • sposób postępowania przy wydawaniu, utracie lub utracie ważności Certyfikatu Członka Załogi, w tym jego wzór, wzór wniosku o wydanie przedmiotowego dokumentu, oraz metodologię postępowania przy rozwiązaniu umowy o pracę pomiędzy przewoźnikiem lotniczym a członkiem załogi statku powietrznego czy zniszczeniu bądź utracie ważności przedmiotowego dokumentu;

Przedmiot regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i wykonuje wszystkie jej postanowienia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony