Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Katowice z trzecim hangarem do obsługi technicznej samolotów. Duża inwestycja zrealizowana pomimo kryzysu w branży lotniczej

W czwartek 7 lipca 2022 roku w Katowice Airport odbyła się uroczystość oddania do użytku nowego – trzeciego już – hangaru do obsługi technicznej samolotów.

Rozbudowa bazy technicznej samolotów na lotnisku im. Wojciecha Korfantego podzielona była na dwa zadania. Pierwszym była budowa nowej przedhangarowej płyty postojowej samolotów o powierzchni ponad 6,4 ha z dziewięcioma stanowiskami dla średniodystansowych samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737, które w nomenklaturze lotniczej określane są kodem C. To zadanie zostało zakończone na przełomie pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku.

Drugim przedsięwzięciem była budowa trzeciego hangaru. Inwestycja rozpoczęła się w drugim kwartale 2021 roku i trwała dwanaście miesięcy. Generalnym wykonawcą była firma „Promus Ruda Śląska” Sp. z o.o. Nowy hangar jest największym tego typu obiektem, jaki do tej pory powstał w Pyrzowicach, ma ponad 9,2 tys. m kw. powierzchni i ok. 122 tys. m sześc. kubatury. Wysokość nowego hangaru to 17,6 metra, główna czteroskrzydłowa brama ma 88 metrów długości. Zasadniczą część obiektu stanowią dwie zatoki serwisowe, w każdej zmieści się samolot wielkości Airbusa A321neo. Oprócz tego znajdują się w nim liczne magazyny, narzędziownie i warsztaty np. kompozytownia, malarnia itd. Całość uzupełnia rozwinięte zaplecze socjalne i biurowe. Najemcą trzeciego hangaru jest linia lotnicza Wizz Air.

(fot. Jakub Mańka)

Robert Carey, Prezydent Wizz Air, powiedział: „Katowice Airport to miejsce, gdzie rozpoczęła się historia Wizz Air. Nasz pierwszy lot odbył się z Katowic do Londynu Luton w 2004 roku. Od tego czasu linia przewiozła ponad 270 milionów pasażerów i powiększyła flotę do 157 samolotów Airbus A320, A321ceo i A321neo. Dzięki młodej i nowoczesnej flocie pasażerowie wybierający loty Wizz Air korzystają z najniższych taryf, pozostawiając jednocześnie najmniejszy ślad środowiskowy na pasażerokilometr.

Współpraca z Katowice Airport z powodzeniem trwa już 18 lat. Doceniamy profesjonalizm i doświadczenie firm Katowice Airport oraz GTL SA, dzięki którym ta imponująca inwestycja została sfinalizowana pomimo trudnego czasu pandemii. Dla Wizz Air oznacza to kolejne możliwości rozwoju. Wierzymy, że uruchomienie najnowszego hangaru, w którym Wizz Air będzie przeprowadzać przeglądy techniczne samolotów, jest również kolejnym etapem zacieśniania współpracy między naszymi firmami i świadczy o naszym zaangażowaniu w działalność w Katowicach”.

Trzeci hangar do obsługi technicznej samolotów w Porcie Lotniczym Katowice (fot. Piotr Adamczyk)

Katowice Airport w gronie trzynastu polskich lotniska regionalnych dysponuje aktualnie najlepiej rozwiniętą infrastrukturą do obsługi technicznej statków powietrznych. Obecnie w Pyrzowicach są trzy hangary o sumarycznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. i łącznej kubaturze 287 tys. m sześc. Łącznie dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C. Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów (MRO), w oparciu o istniejącą infrastrukturę hangarową, oferują w Pyrzowicach szeroki zakres usług, począwszy od liniowych przeglądów samolotów trwających kilka godzin, poprzez szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, skończywszy na dużych bazowych obsługach typu C-Check lub D-Check, które zajmują nawet kilka tygodni.

„Jestem dumny z faktu, że pomimo największego kryzysu w historii branży lotniczej, dzięki naszej determinacji i konsekwencji z sukcesem zrealizowaliśmy ważny dla rozwoju pyrzowickiego lotniska projekt. Trzeci hangar to nowe miejsca pracy, to dalsza dywersyfikacja infrastruktury i kolejny element tworzenia z Pyrzowic portu wielofunkcyjnego, to także wzmocnienie efektu synergii pomiędzy biznesem a nauką, ponieważ na Politechnice Śląskiej cały czas kształcone są kadry na potrzeby firm zajmujących się obsługą techniczną samolotów. Realizacja inwestycji o wartości ponad 110 mln zł brutto, która obejmowała budowę trzeciego hangaru i przedhangarowej płyty postojowej, w bardzo trudnym dla lotnictwa czasie, była możliwa dzięki profesjonalizmowi i doświadczeniu zespołu GTL SA, fachowości wykonawców, a także zaufaniu akcjonariuszy naszej Spółki oraz wsparciu banku PKO BP, za to wszystko serdecznie dziękuję” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.

(fot. Piotr Adamczyk)

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln. Prognoza na 2022 rok zakłada obsłużenie ok. 4,5 mln pasażerów.  Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony