Port Lotniczy Katowice z drugim terminalem cargo. Rusza projektowanie
W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisało umowę z firmą KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport.
W ramach zawartej umowy KWADRAT opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Zostanie on zlokalizowany w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddany do użytku w maju 2016 r.) a nową bazą służb utrzymania lotniska. Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
Ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków.
„Mamy za sobą rekordowe pierwsze półrocze 2025 roku, w tym czasie zanotowaliśmy prawie 22 tysiące ton obsłużonego frachtu. Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., firmy zarządzającej Katowice Airport.
W Pyrzowicach swoją działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, takie jak DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. na katowickie lotnisko realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt. Katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo. Lufthansa Cargo prowadzi również w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu.
Drugi terminal cargo w Katowice Airport to jeden z projektów kompleksowego programu inwestycyjnego na lata 2024-2032, czyli największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska. Oprócz nowego obiektu do obsługi frachtu w Pyrzowicach powstanie m.in.: nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych, nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, nowa baza służb utrzymania lotniska oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt uzyskał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – Military Mobility 2021-2027). Planowana jest również rozbudowa parkingów terenowych, budowa parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy. Szacowana wartość programu inwestycyjnego na lata 2024-2032 to 1,8 mld zł.
Kwadrat Polska to zespół doświadczonych specjalistów, realizujących projekty zarówno w Polsce, jak i za granicą. W jego skład wchodzą architekci, konstruktorzy, projektanci branż instalacyjnych oraz eksperci z zakresu ochrony środowiska. Od ponad 25 lat Kwadrat wspiera firmy w skutecznym osiąganiu ich celów inwestycyjnych. Towarzyszy im na każdym etapie procesu – od opracowania koncepcji aż po finalne odbiory – gwarantując najwyższą jakość i zgodność z obowiązującymi standardami. W portfolio firmy Kwadrat znajdują się różnorodne realizacje – od projektów mieszkaniowych, przez obiekty przemysłowe, aż po specjalistyczną architekturę lotniskową, w tym nowoczesne hangary.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie około 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.



Komentarze