PAŻP o nowej wieży w Poznaniu: Nie można było wybudować tańszej

Nowoczesna wieża kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Poznań - Ławica (fot. PAŻP)

Budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego w Poznaniu kosztowała PAŻP ponad 22 mln zł netto. To 34-metrowy, siedmiokondygnacyjny, żelbetonowy budynek. Można powiedzieć, że najdroższy taki w Polsce. Skąd tak wysoka cena? Zapytaliśmy o to przedstawicieli PAŻP.

RynekInfrastruktury.pl: Z czego wynikają tak wysokie koszty budowy wieży w Poznaniu? Wieża w Lublinie kosztowała ok. 7 mln zł, podobno wieżę można postawić już za 3 mln zł...

Paweł Paluch, rzecznik prasowy PAŻP: Różnica kosztów realizacji inwestycji związana jest m.in. z tym, że wieża w Poznaniu ma powierzchnię użytkową ok. 2400 m2 w porównaniu z pow. ok. 1400 m2 wieży łódzkiej. Wynika to z potrzeb i warunków lokalnych, a także z faktu, że w poznańskiej wieży oprócz służb kontroli ruchu dla lotniska Poznań-Ławica, umiejscowione zostaną służby kontroli zbliżania i FIS przeniesione z ośrodka w Wysogotowie. W wieży łódzkiej czy rzeszowskiej tych dodatkowych służb nie ma.

Do stwierdzenia, że ”podobno” wieżę można postawić za 3 mln zł nie mogę się odnieść nie znając szczegółów inwestycji o takiej wartości.

Kto podjął decyzję o tak kosztownej budowie?

TWR Poznań wybudowano na podstawie dokumentacji projektowej opartej na uzasadnionych i zatwierdzonych wymaganiach służb PAŻP. Na etapie przygotowania do postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych, w oparciu o dodatkowe analizy, zrezygnowano jednak z zakresu wyposażenia i prac o łącznej wartości ok. 2,5 mln. zł.

Czy nie można było przeznaczyć na ten cel mniej?

Koszt budowy związany jest z lokalnymi uwarunkowaniami, w tym np. z koniecznością dostosowania się do infrastruktury energetycznej czy teletechnicznej. Obejmuje również wszelkie specjalistyczne urządzenia i instalacje dostosowane do funkcji obiektu jak również niezbędne systemy służące bezpieczeństwu użytkowników i zapewniające skuteczne i maksymalnie bezawaryjne funkcjonowanie wyposażenia techniczno-operacyjnego. Takie systemy i rozwiązania nie są stosowane powszechnie w budynkach biurowych czy użyteczności publicznej.

Czy można stwierdzić, że poznańska wieża jest najdroższą taką inwestycją w Polsce? Jak wyglądają średnie koszty przy takich inwestycjach?

Koszt wybudowania wieży poznańskiej w wartości bezwzględnej jest najwyższy spośród 3 tego typu obiektów, które powstały w ostatnich latach, jednak pomijając lokalne uwarunkowania (o których napisałem powyżej), cena 1 m2 powierzchni użytkowej jest na tym samym poziomie.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl
comments powered by Disqus