PAŻP: działania wobec Aerosvit
Usługi nawigacyjne na rzecz AeroSvit, zostaną przez PAŻP wznowione niezwłocznie po osiągnięciu porozumienia AeroSvit z Centralnym Biurem Opłat Trasowych EUROCONTROL na temat warunków spłaty należności za nawigację trasową.
- 7 stycznia 2013 roku, PAŻP wstrzymała świadczenie usług nawigacyjnych wobec ukraińskiego przewoźnika AeroSvit z powodu naruszonych terminów płatności opłat nawigacyjnych.
Podstawa prawna działania PAŻP to art. 130 ust 5 ustawy Prawo Lotnicze: "Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej mają prawo odmówić świadczenia usług użytkownikowi przestrzeni powietrznej, który narusza terminy i warunki płatności określone przez EUROCONTROL lub przez te instytucje".
Ponadto do PAŻP wpłynęła korespondencja z Centralnego Biura Opłat Trasowych EUROCONTROL, w której zawarta jest informacja nt. zaległości płatniczych AeroSvit z tytułu usług nawigacji trasowej z równoczesną prośbą o podjęcie działań przewidzianych prawem w celu doprowadzenia do spłaty przeterminowanych zobowiązań. Informacja ta została niezwłocznie przekazana do AeroSvit z równoczesnym powiadomieniem, że usługi zostaną wznowione po uregulowaniu należności TNC i ustaleniu warunków spłaty do CRCO.
Do czasu uregulowania przez przewoźnika należności za nawigację terminalową (TNC) oraz nawigację trasową (ER) przewoźnik nie może korzystać z naszych usług, co uniemożliwia samolotom AEROSVIT korzystanie z polskiej przestrzeni powietrznej, ale nie uniemożliwia dostępu do swojego majątku.
PAŻP wielokrotnie, wobec różnych przewoźników korzystała z prawa zapisanego w art. 130 ust 5 ustawy Prawo Lotnicze tj, odmowy świadczenia usług użytkownikowi przestrzeni powietrznej użytkownikowi przestrzeni powietrznej, który narusza terminy i warunki płatności.
Wobec AEROSVIT miał również miejsce taki przypadek. Kilka miesięcy temu, w roku ubiegłym po bezskutecznych wyzwaniach do uregulowania zobowiązań, PAŻP odmówiła przewoźnikowi AeroSvit świadczenia służb żeglugi powietrznej. Działanie to było skuteczne, przewoźnik uregulował zobowiązania.
- 8 stycznia 2013 roku do PAŻP wpłynęła prośba Centralnego Biura Opłat Trasowych EUROCONTROL o zastosowanie instytucji wstrzymania usług nawigacyjnych z powodu nieuregulowanych należności za nawigację trasową (ER). Informacja ta została niezwłocznie przekazana do AeroSvit z równoczesnym powiadomieniem, że usługi zostaną wznowione po uregulowaniu należności TNC i ustaleniu warunków spłaty do CRCO.
- 9 stycznia 2013 r. przewoźnik AeroSvit przelał na konto PAŻP kwotę, która reguluje przeterminowane i już wymagalne należności za nawigację terminalową (TNC). Nie zapłacono natomiast należności już zafakturowanych, które w oparciu o art. 458 KC zostały postawione w stan wymagalności.
Do dziś nie zostały zakończone negocjacje pomiędzy AeroSvit i Centralnym Biurem Opłat Trasowych EUROCONTROL, co do warunków spłaty należności za nawigację trasową (ER).
Usługi nawigacyjne na rzecz AeroSvit, zostaną przez PAŻP wznowione niezwłocznie po osiągnięciu porozumienia AeroSvit z Centralnym Biurem Opłat Trasowych EUROCONTROL dotyczącego warunków spłaty należności za nawigację trasową.
Komunikat prasowy
Komentarze