Przejdź do treści
Fragment stanowiska montażowego w jednej z hali Zakładów Sprzętu Lotnictwa Sportowego we Wrocławiu. Wstępny montaż szybowca "Foka- 4A". (Źródło: Skrzydlata Polska nr 21/1964)
Źródło artykułu

Ale odlot. Oto szybowce z Wrocławia. Na Gądowie produkowano je przez ponad 40 lat

Tam gdzie dziś przy ulicy Lotniczej we Wrocławiu jest Biedronka, był dawniej lotniczy hangar. Budynek wzniesiono w 1936 roku. W połowie lat 50. ubiegłego wieku zaczęto produkować w nim szybowce. Mucha, Foka, Pirat, Junior… Łącznie 10 konstrukcji i ponad 1000 wyprodukowanych egzemplarzy.

Zakład Szybowcowy nr 4 otwarto we Wrocławiu w 1956 roku. Rok później przemianowany został na Zakład Sprzętu Lotnictwa Sportowego (ZSLS) we Wrocławiu.

Działalność rozpoczęto od remontów szybowców IS-3 ABC, IS-A ”Salamandra” i IS-2 ”Mucha”, a także wykonywano elementy do szybowców SZD-12 ”Mucha 100” dla Chin. Pierwsze szybowce całkowicie wyprodukowane we Wrocławiu to 20 egz. SZD-12 ”Mucha 100”, budowane w latach 1956-1957. W dniu 8.08.1958 r. ukończono pierwszy szybowiec SZD-10bis ”Czapla” (zbudowano 115 egz., z tego wyeksportowano 13). Potem była długa lista drewnianych szybowców szkolnych, treningowych, akrobacyjnych, wyczynowych, także prototypów i egzemplarzy specjalnych:
- SZD-24C ”Foka”- w latach 1961- 1964 zbudowano 88 egz, z tego na eksport - 59 egz.,
- SZD-24-4A ”Foka 4”- w latach 1963- 1968 zbudowano 122 egz, z tego na eksport - 59 egz.,
- SZD-21B ”Kobuz 3”- w latach 1964- 1966 zbudowano 32 egz,
- SZD-30A ”Pirat”- w latach 1965- 1969 zbudowano 48 egz, z tego na eksport - 43 egz.,
- SZD-32A ”Foka 5”- w latach 1969- 1971 zbudowano 134 egz, z tego na eksport - 116 egz.,
- SZD-36 ”Cobra 15”- w latach 1969- 1977 zbudowano 294 egz, z tego na eksport - 218 egz.
Łącznie do grudnia 1977 r. zbudowano 843 szybowce drewniane, z tego na eksport wykonano 508 egz. Ponadto w 1971 r. zbudowano 2 kadłuby szybowców SZD-43 ”Orion”.

Od 1963 roku ZSLS działał jako filia zakładów szybowcowych w Bielsku-Białej. Mimo likwidacji lotniska Gądów w 1979 roku, zakład działał dalej. Lotniczą historię Gądowa zakończyła dopiero upadłość zakładów szybowcowych w Bielsku w 1999 roku.

Ostatni szybowiec wyprodukowany we Wrocławiu opuścił hangar 8 czerwca 1999 roku. Był nim 235 egzemplarz szkolno-treningowego "Juniora". Przeczytajcie więcej o wrocławskich szybowcach w opisach do zdjęć na stronie www.wroclaw.pl

Lotnicze tradycje na osiedlu sięgają 1910 roku. Lotnisko Gandau powstało dzięki wrocławskiemu pionierowi lotnictwa, Fritzowi Heidenreichowi. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule "Lotnicza tradycja na Gądowie Małym" na stronie www.wroclaw.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony