Październikowy numer Lotnictwa już w salonach prasowych
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Lotnictwa. Znajdziecie w nim Państwo nastepujace tematy:
Jerzy Liwiński
Linie lotnicze świata 2008
W ubiegłym roku transportem lotniczym, w rejsach rozkładowych, przewieziono 2270 mln pasażerów i 40,5 mln ton ładunków, a w lotach nieregularnych (czarterowych) dalszych 120 mln pasażerów. W stosunku do roku poprzedniego przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 0,4%, a towarowe o 3,1%. Największymi przewoźnikami pasażerskimi są: Delta Air Lines, American Airlines i Southwest, a towarowymi: FedEx, Air France-KLM i UPS Airlines.
Bolesław Szuman
Hałas lotniczy
We wszystkich krajach rozwiniętych gospodarczo hałas uważa się za czynnik „zanieczyszczający” środowisko. Przeprowadzone badania wykazały, że czynnik ten jest klasyfikowany na pierwszym miejscu wśród warunków określających jakość środowiska zamieszkania i wypoczynku.
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
10. Eskadra Lotnictwa Taktycznego
10. ELT (32. Baza Lotnicza Łask) należy do elitarnych jednostek Sił Powietrznych. Jest jednocześnie jedną z trzech eskadr (obok 3. i 6. ELT, 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny) wyposażonych w wielozadaniowe samoloty bojowe F-16 Jastrząb. Nie każdy żołnierz może służyć w Łasku, jest to dane jedynie najlepszym i najbardziej zaangażowanym w służbie.
Piotr Butowski
MAKS 2009
Optymizm pompowany dotacjami państwowymi
Wystawę Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon (MAKS 2009) w Żukowskim pod Moskwą otworzył 18 sierpnia rosyjski premier, Władimir Putin. Po obejrzeniu demonstracji samolotów w locie, a potem kilku pawilonów i fragmentu wystawy statycznej, Putin poprowadził w Żukowskim posiedzenie rządu poświęcone przyszłości przemysłu lotniczego. Co dwa lata wystawa MAKS umożliwia ocenienie głównych tendencji w rosyjskim przemyśle lotniczym. Najważniejszym trendem ostatnich dwóch lat jest rosnące wsparcie branży lotniczej przez dotacje z budżetu państwa. Coraz większy budżet wojskowy pozwala rosyjskiemu Ministerstwu Obrony składać bezprecedensowo duże zamówienia; wraz ze znaczącymi zakupami zagranicznymi daje to producentom samolotów wojskowych poczucie pewności. Ból głowy powoduje natomiast sytuacja w cywilnym sektorze przemysłu lotniczego.
Miłosz Rusiecki
Szkolenie pilotów śmigłowców
W cieniu informacji o wdrażaniu do eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb i dyskusji o nowym samolocie szkolno-bojowym dla Sił Powietrznych pozostaje szkolenie innej, równie licznej i równie potrzebnej Siłom Zbrojnym RP grupy personelu latającego – pilotów śmigłowców. Można zaryzykować twierdzenie, że jest to kwestia co najmniej tak samo istotna, jak wyszkolenie pilotów samolotów bojowych, szczególnie wobec coraz szerszego zaangażowania lotników Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej w zadania, wynikające z wykonywania naszych zobowiązań sojuszniczych poza granicami kraju. Wreszcie godnym uwagi jest fakt, iż szkolenie to odbywa się w całości na sprzęcie krajowej produkcji i w znacznej części krajowej konstrukcji.
Sławomir Bartosik, Marek Łaz, Robert Senkowski
Lotnictwo Wojskowe Francji
Francuskie lotnictwo wojskowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zmieniało dwukrotnie swą strukturę organizacyjną, dostosowując ją do szybko zmieniającej się sytuacji polityczno-militarnej zarówno w Europie jak i na całym świecie. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zmiany polityczne w Europie Centralnej i Wschodniej, rozwiązanie Układu Warszawskiego oraz poszerzenie NATO spowodowały znaczące zmiany zarówno w strukturze, jak również w wyposażeniu jednostek lotniczych. W nowym stuleciu brak realnego niebezpieczeństwa ze strony jakiegokolwiek kraju europejskiego, bliskie kontakty polityczne z Rosją, ale jednocześnie zagrożenie ze strony niektórych państw azjatyckich, jak również ze strony organizacji terrorystycznych, wymogły decyzje o likwidacji baz na północy i wschodzie kraju i wzmocnieniu struktury obronnej w części południowej.
Norbert Bączyk
Luftwaffe przeciwko powstaniu warszawskiemu
Latem 1944 r. Warszawa ponownie znalazła się na celowniku niemieckiego lotnictwa wojskowego, Luftwaffe. Tym razem Niemcy użyli dość ograniczonych sił, ale dzięki swej bezkarności zadały one miastu, jego ludności i powstańcom znaczne straty. Szczególną rolę odegrały zwłaszcza bombowce nurkujące Junkers Ju 87 z Schlachtgeschwader 1.
Andrzej Olejko, Krzysztof Mroczkowski
Operacja „Most I, II i III” (cz. II)
29 maja 1944 r. o godz. 19:35 samolot typu Douglas C-47 Skytrain (załoga w składzie: pierwszy pilot – F/L M. O’Donovan [Południowoafrykańczyk], drugi pilot – por. pil. [P/O] Jacek Błocki [Polak z 1586. Eskadry Specjalnego Przeznaczenia], nawigator – F/O J. W. Strain [Brytyjczyk] i radiooperator – P/O D. R. Thomas [Brytyjczyk]) wystartował z włoskiego lotniska w Bari biorąc kurs na Polskę. Na pokładzie samolotu znajdowało się dwóch cichociemnych: ppłk Romuald Bielski (ps. Bej) i gen. Tadeusz Kossakowski (ps. Krystynek) oraz 437 kg sprzętu bojowego. Nie posiadano osłony myśliwskiej – Dakota, w przeciwieństwie do samolotów typu B-24 Liberator – samolotów bojowych o sporej sile ognia – sześć karabinów maszynowych – była bezbronna. Jej eskortę zapewniały zamiast myśliwców dwa samoloty typu B-24 Liberator z 1586. Eskadry Specjalnego Przeznaczenia: EV 978/GR-R, pilotowany przez kpt. pil. (F/L) Michała Goszczyńskiego i BZ965/GR-S pilotowany przez kpt. pil. (F/L) Zbigniewa Szostaka lecące w tym czasie na podlwowskie placówki zrzutowe.
Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Radom Air Show 2009
MSPO Kielce 2009
Nowe inwestycje w Avio Polska
Pierwszy EC 135 dla LPR
Red Bull Air Race Budapeszt 2009
Najpiękniejsze fotografie z Teleskopu Kosmicznego Hubble’a
Naro-1 – kosmos (jeszcze) nie dla Korei Południowej
Fieseler Fi 156 Storch odbudowany!
Jan Borowczyk (1919–2009)
Poster: Białoruski Su-27 UBM
Komentarze