Polacy z dwoma medalami na 23. Mistrzostwach Europy w Szybownictwie na Węgrzech!
27 lipca br. na lotnisku w Békéscsaba na Węgrzech rozpoczęła się rywalizacja w 23. Mistrzostwach Europy w Szybownictwie. Do rywalizacji zgłosiło się 70 pilotów, w tym jeden z Japonii startujący poza konkurencją. Rywalizacja prowadzona jest w klasach: 18m, Double Seater, Open.
Polskę na Mistrzostwach reprezentuje pięciu pilotów:
– załoga Sebastian Kawa i Christoph Matkowski (Double Seater),
– załoga Stanisław Biela i Adam Czeladzki (Double Seater),
– Tomasz Rubaj (klasa 18m).
8 sierpnia rozegrana została 10 konkurencja w klasie Double Seater, którą wygrała załoga Biela & Czeladzki (Arcus T – 884 punkty), drugie miejsce zajęli Kawa & Matkowski (ASG32MI – 884 punkty), a trzecie Austriacy Hartmann & Starkl (Arcus M – 874).
W klasyfikacji generalnej, złoty medal zdobyła załoga Kawa & Matkowski (7,058 punktów), srebrny medal Austriacy Janowitsch & Lutz (6,946 punktów), a brązowy medal kolejna polska załoga Biela & Czeladzki (6,911 punktów). Serdecznie gratulujemy zawodnikom, a naszym zwycięzcom szczególnie!
Klasyfikacja końcowa klasy Double Seater:
Pełna klasyfikacja rywalizacji w klasie Double Seater dostępna jest na stronie www.soaringspot.com
8 sierpnia rozegrana została 10 konkurencja w klasie 18 m, którą wygrał Holender Thies Bruins (szybowiec JS3 - 920 punktów), drugie miejsce zdobył Brytyjczyk Matthew Davis (JS3- 917 punktów), a trzecie kolejny Brytyjczyk Gary Stingemore (AS33 ES - 912).
W klasyfikacji generalnej złoto zdobył Francuz Victor Mallick (JS3 - 6,736 punktów), srebrny medal zdobył kolejny Francuz Enguerrand Virol (JS3 - 6,670 punktów), a brązowy Brytyjczyk Matthew Davis (JS3 - 6,634 punktów).
Klasyfikacja końcowa klasy 18 m:
Pełna klasyfikacja rywalizacji w klasie 18 m dostępna jest na stronie www.soaringspot.com
8 sierpnia rozegrana została 10 konkurencja w klasie Open, którą wygrał Francuz Kévin Faur (szybowiec JS5 – 876 punkty), drugie miejsce zdobył Brytyjczyk Tim Jenkinson (JS1C – 876 punkty), a trzecie Sylvain Gerbaud (EB29R – 867 punkty).
W klasyfikacji generalnej złoto zdobył Niemiec Felipe Levin (EB29R -ze zdobyczą 7,011 punktów), drugie miejsce Niemiec Markus Frank (EB29R - 6,532 punkty), a trzecie Francuz Sylvain Gerbaud (EB29R - 6,495 punkty).
Klasyfikacja końcowa klasy Open:
Pełna klasyfikacja rywalizacji w klasie Open dostępna jest na stronie www.soaringspot.com
7 sierpnia rozegrana została 9 konkurencja w klasie 18 m, którą wygrał Francuz Victor Mallick (JS3 - 762 punkty), drugie miejsce zdobył Belg Bert Schmelzer (Ventus 3T - 760 punkty), a trzecie kolejny Belg Dennis Huybreckx (Ventus 3TS - 759 punkty). Najlepszy z Polaków, Tomasz Rubaj znajduje się na 28 pozycji z 596 punktami
Klasyfikacja zawodów po 9 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie 18 m dostępna jest na stronie soaringspot.com
7 sierpnia rozegrana została 9 konkurencja w klasie Double Seater, którą wygrali Słoweńcy Sibanc & Travner (Arcus M - 814 punktów), drugie miejsce zajęli Belgowie Akkermans & Gernaey (Arcus M - 789 punktów), a trzecie Finowie Kettunen & Sorri (Arcus M - 760 punktów). Polska załoga w składzie Kawa & Matkowski znajduje się na 15 miejscu ze zdobyczą 718 punktów.
Klasyfikacja zawodów po 9 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie Double Seater dostępna jest na stronie soaringspot.com
7 sierpnia rozegrana została 9 konkurencja w klasie Open, którą wygrał Holender Bas Seijffert (JS1C 821 punkty, drugie miejsce zdobył Francuz Kévin Faur (JS5 - 801 punkty), a trzecie kolejny Francus Sylvain Gerbaud (EB29R - 799 punkty).
Klasyfikacja zawodów po 9 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie Open dostępna jest na stronie soaringspot.com
6 sierpnia rozegrana została 8 konkurencja w klasie 18 m, którą wygrał Brytyjczyk Matthew Davis (JS3 - 602 punkty), na drugim miejscu znalazł się Węgier Gyorgy Gulyas (JS3 - 586 punkty), a na trzecim kolejny Węgier Roelof Corporaal (JS3 - 586 punkty).
Klasyfikacja zawodów po 8 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie 18 m dostępna jest na stronie soaringspot.com
3 sierpnia konkurencje w klasie Open nie były rozgrywane, a przewidziana na 4 sierpnia konkurencja 6 została odwołana. 5 sierpnia rozegrano 7 konkurencję, którą wygrał Niemiec Felipe Levin (EB29R - 912 punkty), drugie miejsce zdobył Francuz Kévin Faur (JS5 - 897 punkty), a trzecie Niemiec Oliver Binder (EB29R - 892 punkty).
6 sierpnia rozegrana została 8 konkurencja w klasie Double Seater, którą wygrali Szwajcarzy Cronjaeger & Halter (Arcus T - 684 punkty), drugie miejsce zajęli Austriacy Hartmann & Starkl (Arcus M - 655 punkty), a trzecie kolejni Austriacy Janowitsch & Lutz (Arcus M - 641 punkty).
Klasyfikacja zawodów po 8 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie Double Seater dostępna jest na stronie soaringspot.com
3 sierpnia konkurencje w klasie Double Seater nie były rozgrywane, a przewidziana na 4 sierpnia konkurencja 6 została odwołana. 5 sierpnia rozegrano 7 konkurencję, którą wygrał reprezentanci Finlandii Kettunen & Sorri (Arcus M - 909 punktów), drugie miejsce zajęli Słowacy Sibanc & Travner (Arcus M - 892 punkty), a trzecie Francuzi Svobodny & Doriat (Arcus M - 870 punkty)
6 sierpnia rozegrana została 8 konkurencja w klasie Open, którą wygrał Niemiec Felipe Levin (EB29R - 532 punkty), drugie miejsce zdobył Niemiec Markus Frank (EB29R - 458 punkty), a trzecie Francuz Kévin Faur (JS5 - 450 punkty)
Klasyfikacja zawodów po 8 konkurencji:
Pełna klasyfikacja zawodów w klasie Open dostępna jest na stronie soaringspot.com
3 sierpnia konkurencje w klasie Open nie były rozgrywane, a przewidziana na 4 sierpnia konkurencja 6 została odwołana. 5 sierpnia rozegrano 7 konkurencję, którą wygrał Niemiec Felipe Levin (EB29R - 912 punkty), drugie miejsce zdobył Francuz Kévin Faur (JS5 - 897 punkty), a trzecie Niemiec Oliver Binder (EB29R - 892 punkty).
W sobotę (2 sierpnia) rozegrano czwartą konkurencję. Task Setter przygotował dla zawodników z klasy 18m i Open długie zadanie wyścigowe. Piloci startujący w klasie Double Seater dostali zadanie obszarowe. Trasy były różne ale głównie wiodły na zachód od lotniska. Piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 12:57.
Dla pilotów startujących w klasie 18m przygotowano trasę o długości 521.59 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Po przekroczeniu linii startu piloci lecieli na północny wschód do pierwszego punktu zwrotnego, po czym zawrócili na południowy zachód i długim odcinkiem lecieli do drugiego punktu zwrotnego. Następnie skręcili na północny zachód. Po minięciu trzeciego punktu zwrotnego zawrócili na południowy wschód do czwartego punktu zwrotnego, po minięciu którego skręcili na północny wschód. Po minięciu piątego punktu zwrotnego lecąc krótkim odcinkiem w podobnym kierunku ścigali się do mety. Najszybciej do mety doleciał szybowcem JS3 z prędkością 150.55 km/h Matthias Sturm (Niemcy) zdobywając maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce zajął w sobotę Michael Reiner (Szwajcaria) z wynikiem 929 punktów. Trzecie miejsce zdobył Maros Divok (Słowacja), który dołożył do swojej puli 906 punktów. Polski pilot Tomasz Rubaj zajął w tej konkurencji czwarte miejsce. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Victor Mallick (Francja) pomimo zajętego w sobotę siódmego miejsca. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Szybownicy startujący w klasie Double Seater zostali wysłani na trasę o długości 324.44 km / 534.49 km (430.66 km) z czasem oblotu 3 godziny z pięcioma obszarami nawrotu. Po starcie zawodnicy lecieli krótkim odcinkiem na południe do pierwszego obszaru nawrotu, po czym skręcili na południowy zachód. Długim odcinkiem dolecieli do drugiego obszaru nawrotu i skręcili na północ z lekkim odchyleniem na zachód. Krótkim odcinkiem dolecieli do trzeciego obszaru nawrotu, po czym skręcili na południowy zachód i dłuższym odcinkiem dolecieli do czwartego obszaru nawrotu. Następnie zawrócili na wschód z lennik odchyleniem na północ i najdłuższym odcinkiem lecieli do piątego nawrotu. Potem już krótkim odcinkiem w podobnym kierunku lecieli do mety. Zwycięzcą dnia w tej klasie została załoga Sebastian Kawa i Christoph Matkowski (Polska), która szybowcem ASG32MI leciała z prędkością 137.33 km/h zdobywając maksymalną liczbę punktów 1000 i utrzymując prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Druga zadanie wykonała załoga Wolfgang Janowitsch i Andreas Lutz (Austria) zdobywając 993 punkty, a trzecie miejsce zajął duet Stanisław Biela i Adam Czeladzki (Polska) z wynikiem 992 punkty. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Sebastian Kawa, zwycięzca czwartej konkurencji, krótko opisał sobotni lot: "Ale mamy wyrównany poziom. Lataliśmy zupełnie osobno a wynik jest prawie taki sam. Na Węgrzech zrobiło się jeszcze cieplej. Chmury w rejonie Bekescsaba długo nie pojawiały się, ale blisko granicy doszliśmy do kłaczków przy samym płocie i to zaprowadziło nas na zachód przez Szeged. Na zachodzi dla odmiany wzdłuż Dunaju chmur było aż za dużo. Na koniec wróciliśmy spod rozmycia do dobrej pogody która w tym czasie powstała na wschód od Cisy. Dobre 3,4m/s czasem 4 straszyło dla odmiany tym, że przylecimy przed czasem. Trafiliśmy w punkt."
Długą trasę ułożono też dla klasy Open – 575.60 km z pięcioma punktami zwrotnymi na zachód od lotniska. Po przekroczeniu linii startu piloci lecieli bardzo długim odcinkiem na południowy zachód. Pomięciu pierwszego punktu zwrotnego skręcili na północ z lekkim wychyleniem na wschód i krótkim odcinkiem lecieli do drugiego punktu zwrotnego. Po jego minięciu bardziej skręcili na wschód i najkrótszym odcinkiem zdążali do trzeciej nawrotki. Następnie skręcili na południe z wychyleniem na zachód. Po minięciu czwartego punktu zwrotnego lecieli bardzo długim odcinkiem na północny wschód do ostatniego punktu zwrotnego. Potem już tylko krótki odcinek w tym samym kierunku dzielił ich od mety. Najszybciej trasę obleciał szybowcem EB29R z prędkością 147.18 km/h Felipe Levin (Niemcy) zdobywając maksymalną liczbę punktów 1000 i prowadzi w klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce zdobył Markus Frank (Niemcy) z wynikiem 886 punktów. Trzeci do mety doleciał Sylvain Gerbaud (Francja) z wynikiem 880 punktów. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
W piątek (1 sierpnia) piloci mogli się sprawdzić w trzeciej konkurencji. Tego dnia Task Setter wysłał pilotów klasy 18m i Double Seater na trasę wyścigową na zachód od lotniska, a zawodnikom klasy Open przydzielił trasę obszarową na południowy zachód od lotniska. Piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 12:52.
Zawodnicy startujący w klasie 18m otrzymali trasę o długości 546.71 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Trasa wiodła daleko na wschód. Najszybciej do mety doleciał szybowcem JS3 JET z prędkością 137.02 km/h Radek Krejcirik (Czechy) zdobywając maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce zajął w piątek Linas Miezlaiskis (Litwa) z wynikiem 990 punktów. Trzecie miejsce zdobył Tomasz Rubaj, który dołożył do swojej puli 980 punktów i przesunął się o osiem oczek do góry w klasyfikacji generalnej. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej utrzymał Victor Mallick (Francja) pomimo zajętego w piątek piątego miejsca. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla zawodników startujących w klasie Double Seater przygotowano trasę o długości 528.71 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Trasę płużono daleko na wschód z lekkim wychyleniem na południe od lotniska. Zwycięzcą dnia była załoga w składzie Sebastian Kawa i Christoph Matkowski (Polska), która lecąc szybowcem ASG32MI z prędkością 136.78 km/h zdobyła maksymalną liczbę punktów 1000 i objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Druga na mecie zjawiła się załoga w składzie Stanisław Biela i Adam Czeladzki (Polska) i zdobyła 948 punktów (trzecia w klasyfikacji generalnej). Trzecie miejsce zajął duet Jones & Coppin (Wielka Brytania) z wynikiem 941 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Zwycięzca trzeciej konkurencji Sebastian Kawa tak opisał piątkowe zadanie: "Czwarta konkurencja Szybowcowych Mistrzostw Europy , trzecia udana, skończyła się dla naszego teamu dużym sukcesem. Zajęliśmy dwa pierwsze miejsca przesuwając się też na prowadzenie w wynikach ogólnych. Pogoda była dwuznaczna. Silne warunki i spora jak na Węgry ilość wilgoci mogła się skończyć dużymi rozmyciami chmur po południu. Na szczęście ograniczało się to tylko do doliny rzeki Cisa i dalej na wschód pogoda, się poprawiła. I dobrze, bo odchodziliśmy na trasę prawie ostatni, przeczekując tym razem nawet Austriaków a na samym końcu lotu trafialiśmy wciąż silne noszenia. Trikiem był skok przez Dunaj, nad którym też była wielka niebieska dziura, ale na szczęście po zachodniej stronie też pogoda się poprawiła i to umożliwiło nabranie wysokości przed powrotem. Austriakom uciekłem na najlepszym odcinku po lasach Janoshalma gdy lecieliśmy na zachód. W krytycznym momencie na powrocie, trafiłem lepszy komin w okolicy Szatymaz i pomimo, że goniącą mnie grupka trafiała świetne noszenia, doleciałem przed nimi na metę."
Szybownicy startujący w klasie Open otrzymali trasę o długości 325.28 km / 535.74 km (424.42 km) z pięcioma obszarami nawrotu. Po przekroczeniu linii startu piloci lecieli krótkim odcinkiem na północ. Po pierwszym obszarze nawrotu skręcili na południowy zachód. Dalsza część trasy wiodła na południowy zachód od lotniska. Pierwszy zadanie wykonał Felipe Levin (Niemcy), który lecąc szybowcem EB29R z prędkością 156.15 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i prowadzi w klasyfikacji generalnej. Drugi trasę obleciał Markus Frank (Niemcy) i zdobył 918 punktów. Trzecie miejsce zajął w piątek Kévin Faur (Francja) z wynikiem 911 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Drużynowo po trzech konkurencjach prowadzą Polacy. Na drugim miejscu są piloci z Niemiec, a na trzecim miejscy są piloci z Francji.
Gratulujemy zwycięzcom!
W czwartek (31 lipca) rozegrana została druga konkurencja. Tym razem Task Setter zadanie obszarowe przydzielił klasie 18m. Za to klasy Double Seater i Open otrzymały zadanie wyścigowe. Piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 13:00.
Szybownicy startujący w klasie 18m otrzymali trasę o długości 300.25 km / 519.72 km (394.83 km) z pięcioma obszarami nawrotu i czasem oblotu 3 godziny. Pierwszy krótki odcinek piloci lecieli na północ, po czym po pierwszym nawrocie zawrócili na południowy zachód i długim odcinkiem dolecieli do drugiego nawrotu, po czym skręcili na zachód i krótszym odcinkiem zdążali do trzeciego nawrotu. Potem po trzecim nawrocie lecieli dłuższym odcinkiem na wschód. Po czwartym nawrocie skierowali się na północny wschód. Po piątym nawrocie krótkim odcinkiem zdążali do maty. Zwycięzcą dnia został Matthew Davis (Wielka Brytania), który lecąc szybowcem JS3 z prędkością 142.70 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi do mety doleciał Enguerrand Virol (Francja), który zdobył 936 punktów. Na trzecim miejscu znaleźli się ex aequo Linas Miezlaiskis (Litwa) i Victor Mallick (Francja) – obaj zdobyli po 933 punkty. Victor utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Jeden pilot lądował w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
W klasie Double Seater zawodnicy zostali wysłani na trasę o długości 507.02 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Po starcie piloci lecieli krótkim odcinkiem na północ. Po minięciu pierwszego punktu zwrotnego zawrócili na południe i trochę dłuższym odcinkiem lecieli do drugiego punktu zwrotnego. Po czym skręcili na wschód i bardzo długim odcinkiem lecieli do trzeciego punktu zwrotnego. Następnie zawrócili i lecieli krótszym odcinkiem na południowy zachód. Po czwartym punkcie zwrotnym skręcili na północny wschód i średnim odcinkiem trasy ścigali się do piątego punktu zwrotnego, po czym skręcili na wschód i krótkim odcinkiem zdążali do mety. Zwycięzcą dnia została załoga Wolfgang Janowitsch i Andreas Lutz (Austria), która zdobyła maksymalną liczbę punktów 1000 i utrzymała prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał duet Cronjaeger i Halter (Szwajcaria) - 983 punkty. Trzecie miejsce zdobył tego dnia zespół Stanisław Biela i Adam Czeladzki (Polska) i do swojej puli dołączyli 966 punktów. Druga polska załoga w składzie Sebastian Kawa i Christoph Matkowski zajęła w środę czwarte miejsce. Pełne wyniki na stronie: https://www.soaringspot.com
Sebastian Kawa tak w kilku zdaniach podsumował drugą konkurencję: "Adam i Stachu dolecieli dzisiaj pierwsi na metę. Wyszła prawie remisowa konkurencja, prawie, bo Austriacy poczekali jednak na starcie 5 minut dłużej i jak to bywa dogonili nas. Bardzo trudno jest uciekać gdy ma się szpiega na pokladzie w postaci Flarm. Niestety na tych zawodach wojsko zażyczyło sobie by nas było widać. Dodatkowe atrakcje zapewniają dywersanci i wczoraj był duży problem z zakłóceniami GPS. Kilkadziesiąt szybowców nie miało zapisu z GPS w okolicy punktu przy granicy z Ukrainą. Organizatorzy zaliczyli jednak punkt zawodnikom z każdego możliwego źródła. Oby tak zawsze było..."
Piloci startujący w klasie Open zostali wysłani na trasę o długości 558.40 km z pięcioma punktami zwrotnymi, która wiodła całkowicie daleko na wschód od lotniska. Pierwszy do mety doleciał Felipe Levin (Niemcy), który lecąc szybowcem EB29R zdobył maksymalną liczbę punktów 1000 i utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Markus Frank (Niemcy) zdobywając 966 punktów. Trzecie miejsce zajął w czwartek Sylvain Gerbaud (Francja) z wynikiem 890 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Pierwsze dwa dni (27 i 28 lipca) za sprawą burzowej pogody, która nadciągnęła z Czech, zawodnicy nie latali. Za to 28 lipca organizatorzy urządzili imprezę, podczas której można było popróbować specjałów z całej Europy.
We wtorek (29 lipca) podjęto próbę rozegrania konkurencji. Przygotowano trasę wyścigową z czterema lub pięcioma punktami zwrotnymi (w zależności od klasy). Niestety nie pokazało sie słońce. Konkurencję trzeba było odwołać.
Dopiero w środę (30 lipca) udało się rozegrać pierwszą konkurencję. Task Setter przygotował dla zawodników z klasy 18m i Open jeszcze dłuższe zadanie wyścigowe. Piloci startujący w klasie Double Seater dostali zadanie obszarowe. Trasy były podobne i wiodły na północ oraz na zachód od lotniska. Piloci rozpoczęli rywalizację o godz. 13:05.
Dla szybowników startujących w klasie 18m ułożono trasę o długości 390.41 km z czterema punktami zwrotnymi. Pierwszy na mecie zameldował się Victor Mallick (Francja), który lecąc szybowcem JS3 z prędkością 127.56 km/h zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce tego dnia zdobył Enguerrand Virol (Francja) z wynikiem 995 punktów. Jako trzeci przyleciał Thies Bruins (Holandia) z wynikiem 989 punktów. Polski pilot Tomasz Rubaj zajął w środę 11 miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla zawodników startujących w klasie Double Seater przygotowano trasę o długości 290.75 km / 515.51 km (399.69 km) z pięcioma obszarami nawrotu – z czasem oblotu 3 godziny. Pierwszy tego dnia zadanie ukończyła załoga Wolfgang Janowitsch i Andreas Lutz (Austria), która lecąc szybowcem Arcus M zdobyła maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik zanotowała załoga Wim Akkermans i Joris Gernaey (Belgia), która zdobyła 998 punktów. Trzecie miejsce wywalczyła załoga Sebastian Kawa i Christoph Matkowski (polska), która zdobyła 997 punktów. Druga polska załoga Stanisław Biela i Adam Czeladzki zajęła w środę czwarte miejsce. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com
Dla pilotów startujących w klasie Open w środę przygotowano trasę o długości 402.23 km z pięcioma punktami zwrotnymi. Tego dnia całe podium zajęli Niemcy, którzy lecieli szybowcami EB29R. Najszybciej do mety doleciał Felipe Levin zdobywając 922 punkty. Drugi na mecie zameldował się Oliver Binder, co dało mu 867 punktów. Trzeci wynik uzyskał Markus Frank i zdobył 847 punktów. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com



Komentarze