Opinia EASA 04/2011
Urząd Lotnictwa Cywilnego przedstawia posumowanie głównych założeń Opinii EASA 04/2011 w sprawie ustanowienia rozporządzeń wykonawczych w obszarze "Operacji lotniczych" ważne dla operatorów lotniczych.
Opublikowana "Opinia EASA" zawiera projekt Rozporządzenia wykonawczego (IR) wraz z załącznikami regulującymi następujące obszary:
-
definicje wykorzystywane w dokumentach powiązanych (Załącznik I – Definicje);
-
wymagania dla nadzorów lotniczych w obszarze operacji lotniczych (Załącznik II - Part-ARO);
-
wymagania dla operatorów lotniczych wykonujących działalność komercyjną (w rozumieniu definicji zawartej w Rozporządzeniu 216/2008) oraz niekomercyjną działalność lotniczą z wykorzystaniem skomplikowanych technicznie statków powietrznych z napędem silnikowym (Załącznik III - Part-ORO);
-
wymagania techniczne dla operacji w zarobkowym przewozie lotniczym z wykorzystaniem samolotów i śmigłowców (Załącznik IV - Part-CAT/A,H) – bez wymagań dla wykonywania lotów A-A;
-
wymagania dla operacji wymagających zezwoleń szczególnych (Załącznik V - Part-SPA).
-
Certyfikaty AOC wydane przez państwa członkowskie UE w oparciu o Załącznik III do Rozporządzenia 3922/91 przed datą 08/04/2012 są uznawane za wydane zgodnie z nowym Rozporządzeniem wykonawczym, jednakże uprawnienia operatorów będą ograniczone do tych zawartych w Certyfikatach AOC.
-
Nie później niż do 08/04/2014r. tacy operatorzy muszą dostosować swój system zarządzania, programy szkolenia, procedury i podręczniki do wymagań zawartych w Załącznikach do rozporządzenia (Part-ORO, Part-CAT i Part-SPA).
-
Certyfikaty AOC, wymienione w pkt. 1, muszą być wymienione na nowe (wg nowego wzoru) nie później niż do 08/04/2014r.
-
Certyfikaty AOC w operacjach zarobkowego przewozu lotniczego (CAT) z wykorzystaniem śmigłowców wydane przed 08/04/2012 muszą być poddane procesowi „konwersji” na zgodność z nowymi wymaganiami, w oparciu o „Raport konwersji”, który:
-
Musi być ustanowiony przez państwo członkowskie UE wydające Certyfikat AOC w konsultacji z EASA nie później niż do 08/04/2013;
-
Musi być opracowany w konsultacji z operatorami;
-
Musi zawierać analizę różnic pomiędzy wymaganiami krajowymi (JAR-OPS-3 rev. 5 w Polsce) a wymaganiami zawartymi w Załącznikach do rozporządzenia (Part-ORO, Part-CAT i Part-SPA);
-
Powinien opisywać zakres uprawnień przyznanych operatorowi;
-
Powinien wskazywać wymagania z Załączników (Part-ORO, Part-CAT i Part-SPA), których operator nie spełnia;
-
Powinien wskazywać wszystkie ograniczenia jakie należy zawrzeć w nowym certyfikacie AOC oraz wymagania jakie operator musi spełnić, aby można było usunąć te ograniczenia.
-
-
Powyższy "Raport konwersji" powinien zawierać kopie wszystkich dokumentów niezbędnych do udowodnienia elementów 4(a-f), w tym kopie właściwych krajowych wymagań i procedur.
-
Wnioski o certyfikację AOC lub jego zmianę złożone i nie rozpatrzone przed 08/04/2012 r. będą rozpatrywane w zgodności z nowymi przepisami.
-
Wszystkie Listy Minimalnego Wyposażenia (MEL) zatwierdzone przed 08/04/2012 są uznawane za zatwierdzone w zgodności z nowymi przepisami. Po tym terminie, wszystkie zmiany do MEL muszą być realizowane w oparciu o nowe przepisy.
-
Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 08/04/2012. Każde z państw członkowskich UE może jednak zdecydować o nie stosowaniu niektórych przepisów:
-
Załączników do Rozporządzenia (Part-ORO, Part-CAT i Part-SPA) w zakresie operacji CAT z wykorzystaniem śmigłowców do dnia 08/04/2014;
-
Załącznika Part-SPA w operacjach niekomercyjnych dowolnych statków powietrznych do dnia 08/04/2014;
-
Załącznika Part-SPA w operacjach samolotów i śmigłowców operatorów CAT (A-A), operacjach CAT szybowców i balonów oraz usługach lotniczych (AWC) do dnia 08/04/2015 r.
-
Należy podkreślić, że publikacja opinii EASA kończy jedynie wewnętrzną procedurę legislacyjną w EASA. Dalsze prace nad rozporządzeniem odbywają się w Komisji Europejskiej w ramach procedury komitologii, co oznacza, że proponowane przepisy mogą jeszcze ulec zmianom.
Komentarze