Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ogłoszenie Prezesa ULC w sprawie dyrektywy zdatności dotyczącej samolotów TL 96 STAR oraz TL 2000 Sting

W dniu 29 stycznia 2025 r., w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Prezes ULC pod poz. 7 opublikował Ogłoszenie nr 1/2025 z 29 stycznia 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0001-2025-A z dnia 9 stycznia 2025 r. dotyczącej sworzni kulowych mocowania skrzydeł z kadłubem samolotów TL 96 STAR, TL 2000 Sting produkcji firmy TL Ultralight s.r.o.

Podczas obsługi technicznej wykryto pęknięte sworznie kulowe mocowania skrzydeł, które odpowiadają za połączenie skrzydła z kadłubem i mają kluczowe znaczenie dla integralności strukturalnej. Pęknięcie tych sworzni może prowadzić do utraty skrzydła.

W związku z wykryciem pęknięć sworzni kulowych mocowania skrzydeł z kadłubem siłą ścinającą, stwarzającego ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące:

  1. Wymianę sworzni kulowych mocowania skrzydeł należy wykonać przed następnym lotem o ile nie została wykonana przed opublikowaniem niniejszej dyrektywy;
  2. Wymiany należy wykonywać powtarzalnie, po każdych 300 godzinach lotu lub 3 latach od ostatniej wymiany, w zależności co wystąpi pierwsze;
  3. Jeżeli urządzenie latające jest wyposażone w instrukcję obsługi technicznej należy w niej umieścić informacje dotyczące cyklicznej wymiany sworzni kulowych mocowania skrzydeł;
  4. Wymianę należy udokumentować w książce urządzenia latającego;
  5. Wymiana może być przeprowadzona przez producenta, podmioty wyspecjalizowane w naprawie lub obsłudze technicznej lub mechanika.

Pełny tekst Ogłoszenia nr 1/2025 dostępny jest tutaj (LINK)

TL 2000 Sting S4 (FlugKerl2, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony