Ogłoszenie Prezesa ULC w sprawie dyrektywy zdatności dotyczącej samolotów TL 96 STAR oraz TL 2000 Sting
W dniu 29 stycznia 2025 r., w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Prezes ULC pod poz. 7 opublikował Ogłoszenie nr 1/2025 z 29 stycznia 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0001-2025-A z dnia 9 stycznia 2025 r. dotyczącej sworzni kulowych mocowania skrzydeł z kadłubem samolotów TL 96 STAR, TL 2000 Sting produkcji firmy TL Ultralight s.r.o.
Podczas obsługi technicznej wykryto pęknięte sworznie kulowe mocowania skrzydeł, które odpowiadają za połączenie skrzydła z kadłubem i mają kluczowe znaczenie dla integralności strukturalnej. Pęknięcie tych sworzni może prowadzić do utraty skrzydła.
W związku z wykryciem pęknięć sworzni kulowych mocowania skrzydeł z kadłubem siłą ścinającą, stwarzającego ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące:
- Wymianę sworzni kulowych mocowania skrzydeł należy wykonać przed następnym lotem o ile nie została wykonana przed opublikowaniem niniejszej dyrektywy;
- Wymiany należy wykonywać powtarzalnie, po każdych 300 godzinach lotu lub 3 latach od ostatniej wymiany, w zależności co wystąpi pierwsze;
- Jeżeli urządzenie latające jest wyposażone w instrukcję obsługi technicznej należy w niej umieścić informacje dotyczące cyklicznej wymiany sworzni kulowych mocowania skrzydeł;
- Wymianę należy udokumentować w książce urządzenia latającego;
- Wymiana może być przeprowadzona przez producenta, podmioty wyspecjalizowane w naprawie lub obsłudze technicznej lub mechanika.
Pełny tekst Ogłoszenia nr 1/2025 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze