Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ochrona środowiska w lotnictwie

Przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego uczestniczyli w posiedzeniu europejskich członków Komitetu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ds. ochrony środowiska w lotnictwie (CAEP).

Posiedzenie odbyło się w Kolonii, a jego celem było wypracowanie wspólnego stanowiska krajów europejskich, które będzie prezentowane na posiedzeniu Grupy Kierującej Komitetu CAEP w Tuluzie w listopadzie br.

Podczas posiedzenia omówiono m.in. dotychczasowe prace grupy roboczej oceniającej obecne dopuszczalne poziomy hałasu dla samolotów pasażerskich i możliwość dalszego ich zaostrzenia.

Prace tej grupy koncentrowały się na następujących zagadnieniach:

  • zbieranie danych n/t hałasu samolotów eksploatowanych oraz prognozowanych dla dopiero projektowanych,

  • określenie możliwych opcji zaostrzenia dopuszczalnych poziomów hałasu (w dB względem poziomów Rozdziału 4 oraz indywidualne marginesy),

  • określenie wzrostu i procesu wymiany floty,

  • analiza, które samoloty mogą odczuć skutki zaostrzenia wymagań,

  • rozważenie technicznych opcji dla ustalenia możliwych problemów,

  • określenie kosztów ustaleń (wg typu samolotu i wg opcji),

  • zależność poziomów hałasu i emisji spalin z baz danych,

  • analiza zależności kosztów i korzyści.


Dyskutowano również o podjętych dotychczas działaniach ograniczających emisje CO2 do atmosfery.

Grupa robocza zajmująca się tym tematem opracowała założenia do projektu normy, która stanowiłaby III tom Załącznika 16 ICAO. Norma dotyczyłaby emisji CO2 całego samolotu.

Powołano 2 podgrupy robocze, które rozpatrują następujące zagadnienia:

  • miary wydajności paliwa i procedury,
  • stosowalność i realizacja.
Zasadniczym problemem jest wybranie odpowiednich miar (z kilkunastu możliwych), które będą zastosowane w normie. Obecnie za podstawowe przyjmuje się dwie: 1. „co jest przewożone?” (masa ładunku płatnego) oraz 2. „prędkość” (szczególnie istotna w przypadku samolotów biznesowych).

Norma obejmowałaby poddźwiękowe samoloty odrzutowe od 5670 kg ciężaru startowego i turbośmigłowe od 8618 kg oraz odnosiłaby się tylko do samolotów „nowych”, a nie „w służbie” czy „w produkcji”.

Następne posiedzenie Komitetu odbędzie się w październiku w Brukseli. 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony