Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zainstaluj odbiornik ADS-B/OGN/FLARM/RemoteID aby wszyscy widzieli więcej

W przestrzeni klasy G, najważniejsze są oczy aby widzieć i unikać kolizji. To wiadomo. Ale, wraz z rosnącym ruchem, komplikującymi strukturami przestrzeni powietrznej, lotami mniejszych i większych dronów, na pierwszy plan, wyłania się zagadnienie, w nowomowie lotniczej nazwane "Electronic Conspicuity" czyli "widzialność elektroniczna".  Na wstępnie jednak zaznaczamy, że "widzenie" innego ruchu w przestrzeni klasy G na jakimkolwiek urządzeniu elektronicznym (radarze, ekranie, smartfonie, aplikacji) nie zwalnia żadnego pilota z obserwowania tego co dzieje wokoło, w myśl zasady "Widzę i jestem widziany" lub jak kto woli po angielsku "See&Avoid". 

Podkreślamy, też, że szczególnie młodzi doświadczeniem piloci, mogą dać się zwieźć pokusie wiary w urządzenia elektroniczne i w lotach VFR przestać obserwować z należytą uwagą to co się dzieje za oknem. 

Powodów, dla których możemy nie dostrzec innego ruchu na ekranie, jest bardzo wiele, a wśród nich należy wymienić najczęstsze, czyli na przykład:

  • Mnogość nikeonienicze kompatybilnych standardów ADS-B/OGN/FLARM/RemoteID/PilotAware
  • Tańsze urządzenia nie są certyfikowane, nie wymagają instalacji anteny w najlepszym możliwym miejscu, 
  • Urządzenia, niepodłączone do pokładowego zasilania mogą się rozładować w trakcie lotu
  • Certyfikowane transpondery A/C/S muszą być w zasięgu interogatora
  • Różnorodność podawania wysokości (jedne podają względem ciśnienia standard, drugie względem elipsoidy, są też takie które podają wysokość AMSL, czyli względem Geoidy)
  • ....

Podsumowując, mnogość standardów transmisji lokalizacji ADS-B/ADS-L/OGN/FLARM/RemoteID, powoduje, że jedni widzą tylko "swoich", inni widzą wszystko, ale nie pokazują "siebie" a jeszcze inni widzą prawie wszystko i "prawie" wszystkim udostępniają swoją lokalizację.

Do tego, w ostatnim czasie doszedł nowy standard, dedykowany przede wszystkim dla bezzałogowych statków powietrznych RemoteID, wykorzystujący do komunikacji WiFi i / lub Bluetooth

Im większa siatka urządzeń, tym bardziej wiarygodne dane
Jak powszechnie wiadomo sygnały ADS-B, OGN, jest stosunkowo łatwo i tanio podrobić. Ale, dzięki Multilateracji, czyli w tym przypadku zliczaniu pozycji na podstawie analizy siły odbieranego sygnału, można wykluczyć nieprawdopodobne/podrobione pozycje. Rozwiązanie funkcjonuje od lat, ale jego skuteczność jest tym większa im gęstsza jest sieć odbiorników naziemnych.

Oferując pełny produkt w przystępnej cenie, chcielibyśmy namówić do instalacji tych urządzeń na możliwie największej liczbie lotnisk i lądowisk.

Można zadać pytanie, po co tak dużo odbiorników, skoro sygnały ADS-B samolotów komunikacyjnych widać z odległości 250NM? Odpowiedź jest prosta. Nadajnik na samolocie liniowym ma potężną moc, o wiele większą niż urządzenia działające w ramach sieci OGN/FLARM, funkcjonujących w niechronionej częstotliwości, dostępnej dla wszystkich, a których zasięgi są nieporównywalnie mniejsze (kilometry, ew. dziesiątki kilometrów). 

Dodatkowo proponowany OpenAir Multitrack Receiver posiada wbudowany odbiornik sygnałów GNSS, umożliwiający synchronizację czasu, a to z kolei umożliwia, po stronie połączonych serwerów, uwiarygodnienie odbieranych sygnałów oraz pokazywanie wiarygodniejszych pozycji dzięki zastosowaniu algorytmów multilateracji. 

Podsumowując, im więcej urządzeń na ziemi, tym lepsza i bardziej wiarygodna informacja o ruchu. Instalując to urządzenie, przyczyniasz się do poprawy jakości informacji aeronautycznej, nie tylko na sowim lotnisku czy lądowisku ale w całym obszarze. Warto to wziąć po uwagę. 

Jak zobaczyć  (prawie) wszystkie standardy?
Jest rozwiązanie. Oczywiście które nie rozwiązuje wszystkich problemów, ale znaczną większość. Polega ono na zainstalowaniu na lotnisku/lądowisku odbiornika wszystkich tych sygnałów i transmitującego dane o lokalizacji statków powietrznych do popularnych serwisów: Open Glider Network, Flightradar24, SafeSky. Oznacza, to że urządzenie po zainstalowaniu anten, które są w zestawie, podhaczeniu zasilania i internetu natychmiast, bez żadnej dodatkowej konfiguracji retransmituje informacje o ruchu do sieci.

Do czego jest mi zatem potrzebne dodatkowe urządzenie, skoro mam, np. Flightradar24?
Jeśli statki powietrzne w Twojej okolicy "znikają" z Flightradar24 przy podejściu do lądowania, oznacza to, że wyszły z widzialności odbiornika, który "gdzieś" i przez kogoś został zainstalowany. Uruchomienie własnego odbiornika i transmitowanie ruchu do sieci, zagwarantuje, że statki powietrzne będą "lepiej" widziane im bliżej będą Twojego lotniska/lądowiska.

Rozwiązanie przy współpracy z firmą AVIONIX
Przy współpracy z firmą AVIONIX, chcielibyśmy zaproponować niedrogie a zarazem pełne rozwiązanie.  Znaczy, że nie potrzebujesz już nic więcej, aby móc zapewnić, aby każdy widział każdego (no, prawie każdego).

Dodatkowo, do oferty dodaliśmy niedrogie, samowystarczalne urządzenie typu Traker nadawczy emitujący pozycję w standardzie OGN/RemoteID, w tym BT4, BT5 i WiFi. 

Integracja z aplikacją SafeSky
Aplikacja SafeSky, coraz częściej zalecana przez EASA, jest jedną w wielu aplikacji agregującą informacje o ruchu. Dodatkowo, sama aplikacja jest nadajnikiem swojej pozycji dla innych poprzez sieć GSM. Po zainstalowaniu urządzenia na lotnisku/lądowisku, zagregowana informacja o całości ruchu przesyłanego w standardach: ADS-B/OGN/FLARM/RemoteID pojawi się w aplikacji.

Produkty:

OpenAir Multitrack Receiver ADS-B/ADS-L/OGN/FLARM/RemoteID WEWNĘTRZNY

OpenAir Multitrack Receiver ADS-B/ADS-L/OGN/FLARM/RemoteID ZEWNĘTRZNY

Dodatkowo, chcielibyśmy zaproponować jedno z najtańszych ale skutecznych, kompletnych urządzeń OGN/RemoteID czyli FollowMe Beacon.

FollowMe Beacon to jedno z najbardziej ekonomicznych rozwiązań do "bycia" elektronicznie widzialnym w przestrzeni powietrznej. Nadaje się do szybowców, samolotów, ultralajtów i dronów. Urządzenie nieprzerwanie przesyła pozycję i wektor prędkości zgodnie ze standardem ADS-L na częstotliwości 868 MHz i Remote ID jako sygnały WiFi i Bluetooth.

FollowMe Beacon będący w zasięgu odbiorników naziemnych, będzie widoczny w serwisach: Open Glider Network, Flightradar24, SafeSky, .... , a także w innych pokładowych urządzeniach. Można go używać do śledzenia w czasie rzeczywistym, np. do wyświetlania na żywo zawodów, ruchu wokół lotniska lub lądowiska.

FollowMe Beacon ma wbudowaną baterię, na której pracuje nieprzerwanie około 6 godzin. W ramach zakupu, udostępnione jest oprogramowanie umożliwiające zakodowanie numeru urządzenia jak i typu statku powietrznego. 

FollowMe Beacon OGN/ADS-L/Remote ID/WiFi/Bluetooth

OpenAir Multitrack Receiver & FollowMe Beacon

Dodatkowo, w ramach, oprogramowania własciciel lądowiska otrzymuje wgląd w zbierane przez system dane.

OpenAir Multitrack Receiver aplikacja dostępna w sieci wewnętrznej

Masz pytania, wątpliwości? Nie widzisz jeszcze korzyści? Zadzwoń 511230660 lub napisz: lotniska@dlapilota.pl

Gwarancja: 2 lata

Zapewniamy wsparcie techniczne przy instalacji urządzenia.

Artykuł zawiera lokowanie produktu
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony