Obsługa naziemna
W nawiązaniu do licznych komentarzy prasowych dotyczących umorzenia w trybie art. 258 TFUE postępowania prowadzonego przez Komisję Europejską w związku z podejrzeniem naruszenia przez RP obowiązków wynikających z dyrektywy 96/67/WE, Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że:
Zgodnie z ówcześnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych (Dz. U. Nr 128, poz. 1071) ograniczona była liczba zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej w zakresie kategorii 3 – 5 i 7 w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków - dla każdej kategorii do trzech, a w przypadku gdy usługi te świadczy zarządzający portem lotniczym - do czterech.
Zaznaczyć jednak należy, że w sytuacji warszawskiego lotniska, jedynym podmiotem, który złożył formalny wniosek o wydanie zezwolenia w zakresie kategorii 7 (obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne) była spółka Petrolot sp. z o.o.
Dlatego też należy podkreślić, że również poprzednio obowiązujący stan prawny umożliwiał rozpoczęcie działalności handlingowej przez kolejnego agenta obsługi naziemnej.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych (Dz. U. Nr 83, poz. 695) zniosło w/w ograniczenie. Nie zmienia to jednak faktu, iż działalność gospodarczą na lotniskach użytku publicznego mogą świadczyć tylko podmioty posiadające stosowne dokumenty wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (zezwolenie oraz odpowiedni certyfikat).
Komentarze