Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe przepisy dla skoczków spadochronowych

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż po wejściu w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw tj. po dniu 18 września 2011 r., nie ma podstaw prawnych do wydawania licencji skoczków spadochronowych zawodowych CDL(P) i wpisywanych do nich uprawnień: PJIR, GPJIR, AFF oraz TANDEM, ze względu na fakt, iż nowela ustawy uchyliła przepis art. 94 ust. 6 pkt 2.

W obecnym stanie prawnym istnieje jedynie możliwość uzyskania świadectwa kwalifikacji PJ, w odniesieniu do którego zarówno przepisy ustawy jak i rozporządzenia wydanego na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy, nie przewidują możliwości wpisywania co do zasady uprawnień, a już tym bardziej uprawnień dotychczas wpisywanych wyłącznie do licencji CDL(P).

Mając na uwadze powyższe, informuje się, że po dniu 18 września 2011 r. prawo nie przewiduje możliwości wydawania oraz przedłużania lub wznawiania licencji CDL(P) ani prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji PJ wraz z uprawnieniem instruktorskim lub innym uprawnieniem dotychczas wpisywanym do licencji CDL(P).

Jednakże, reagując na potrzebę zapewnienia środowisku spadochroniarskiemu możliwości utrzymywania i korzystania z uprawnień wpisanych w dotychczas posiadanych przez nich licencjach CDL(P), jak również możliwości zapewnienia kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty posiadające certyfikat na szkolenie do licencji CDL(P) oraz uprawnień do niej wpisywanych, wprowadza się rozwiązane tymczasowe, które będzie miało zastosowanie do momentu wejścia w życie nowego rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze.

Poniższe rozwiązanie jest rozwiązaniem maksymalnym jakie może być przyjęte w świetle obowiązujących przepisów i uwzględnia fakt, że świadectwa kwalifikacji i licencje wydawane są przez Prezesa ULC w formie decyzji administracyjnej, która musi być oparta na konkretnej podstawie prawnej. Decyzja administracyjna bez takiej podstawy lub też wydana z rażącym naruszeniem prawa jest dotknięta wadą nieważności.

I. W sytuacji kiedy członek personelu lotniczego posiada licencję CDL(P), której ważność upłynęła lub niebawem upływa, z wpisanymi do niej ważnymi uprawnieniami oraz posiadał w przeszłości świadectwo kwalifikacji PJ, to w celu korzystania w praktyce z posiadanych ważnych uprawnień, które już nie mogą być przepisane do nowej licencji CDL(P), powinien on:

  • wznowić świadectwo kwalifikacji PJ poprzez zadnie egzaminu państwowego na świadectwo kwalifikacji PJ u egzaminatora komisji egzaminacyjnej oraz

  • złożyć do Prezesa ULC wniosek o wydanie świadectwa kwalifikacji PJ i wpisane do niego w/w ważnych uprawnień.


Uprawnienia te będą wpisywane na podstawie pkt 4.3.2. załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego, jako wpisy niestandardowe do świadectwa kwalifikacji. Możliwość dokonania takich wpisów niestandardowych jest prawnie dopuszczona w razie zaistnienia takiej potrzeby. W ocenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego taką potrzebą jest umożliwienie korzystania przez skoczków spadochronowych z posiadanych przez nich uprawnień, których ważność była dłuższa niż ważność licencji CDL(P). Fakt zniesienia licencji CDL(P) przez ustawę Prawo lotnicze nie może być traktowany jednocześnie jako utrata przez skoczków spadochronowych ich kwalifikacji i umiejętności, których potwierdzeniem są uprawnienia posiadane dotychczas w licencji.

Nie ma jednakże w takiej sytuacji możliwości automatycznego wydania świadectwa kwalifikacji opierając się na argumencie, że licencja CDL(P) była dokumentem „wyższej rangi” niż świadectwo kwalifikacji. Organy administracji państwowej, zgodnie z art. 6 Kodeksu postępowania administracyjnego, działają na podstawie przepisów prawa. W zakresie świadectw kwalifikacji Prezes ULC, jako organ administracji państwowej rozstrzyga w drodze decyzji administracyjnej, a jak wspomniano powyżej, decyzja taka musi mieć umocowanie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Nie ma natomiast takiego przepisu, który pozwoliłby odzyskać wygasłe świadectwo kwalifikacji automatycznie, bez konieczności jego wznowienia.

II. W sytuacji kiedy członek personelu lotniczego posiada licencję CDL(P), której ważność upłynęła lub niebawem upływa z wpisanymi do niej ważnymi uprawnieniami oraz nie posiadał ważnego świadectwa kwalifikacji PJ lecz uznanie dokumentu obcego uprawniającego do skoków spadochronowych, to w celu korzystania w praktyce z posiadanych ważnych uprawnień, które już nie mogą być przepisane do nowej licencji CDL(P) powinien on:

a) uzyskać świadectwo kwalifikacji PJ poprzez przebycie Indywidualnego Toku Szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego bądź podmiocie szkolącym wpisanym do rejestru podmiotów szkolących, który został wpisany do tego rejestru na podstawie ważnego certyfikatu uprawniającego do szkolenia skoczków spadochronowych lub pomimo wpisu do rejestru posiada wciąż taki ważny certyfikat. Szkolenie powinno być prowadzone na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa ULC programu szkolenia posiadanego przez ośrodek szkolenia lotniczego lub podmiot szkolący będący wcześniej certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego;

b) zdać egzamin państwowy do świadectwa kwalifikacji PJ przed egzaminatorem komisji egzaminacyjnej oraz

c) złożyć do Prezesa ULC wniosek o wydanie świadectwa kwalifikacji PJ i wpisane do niego ważnych uprawnień.

Zastosowanie mają również ustalenia z pkt I odnośnie wpisów niestandardowych i niemożności automatycznego wydania świadectwa kwalifikacji PJ.

III. W sytuacji kiedy członek personelu lotniczego posiada ważną licencję CDL(P) z wpisanym do niej ważnym uprawnieniem PJIR i zamierza szkolić się do uprawnienia AFF lub TANDEM, powinien on:

  • przystąpić do szkolenia na w/w uprawnienie w ośrodku szkolenia lotniczego lub w podmiocie szkolącym, który został wpisany do tego rejestru na podstawie ważnego certyfikatu uprawniającego do szkolenia skoczków spadochronowych lub pomimo wpisu do rejestru posiada wciąż taki ważny certyfikat. Szkolenie powinno być prowadzone na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa ULC programu szkolenia posiadanego przez ośrodek szkolenia lotniczego lub podmiot szkolący będący wcześniej certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego;

  • zadać egzamin państwowy na w/w uprawnienie u egzaminatora komisji egzaminacyjnej oraz

  • złożyć do Prezesa ULC wniosek o wpisane uzyskanego uprawnienia do posiadanej licencji CDL(P).


IV. W sytuacji kiedy członek personelu lotniczego posiada licencję CDL(P), której ważność upłynęła z wpisanym do niej ważnym uprawnieniem PJIR i zamierza szkolić się do uprawnienia AFF lub TANDEM, powinien on:

  • wznowić świadectwo kwalifikacji PJ poprzez zadnie egzaminu państwowego do świadectwa kwalifikacji PJ u egzaminatora komisji egzaminacyjnej;

  • złożyć do Prezesa ULC wniosek o wydanie świadectwa kwalifikacji PJ i wpisane do niego uprawnienia PJIR;

  • następnie przystąpić do szkolenia na uprawnienie AFF lub TANDEM w ośrodku szkolenia lotniczego lub w podmiocie szkolącym, który został wpisany do tego rejestru na podstawie ważnego certyfikatu uprawniającego do szkolenia skoczków spadochronowych lub pomimo wpisu do rejestru posiada wciąż taki ważny certyfikat. Szkolenie powinno być prowadzone na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa ULC programu szkolenia posiadanego przez ośrodek szkolenia lotniczego lub podmiot szkolący będący wcześniej certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego;

  • zadać egzamin państwowy na uprawnienie AFF lub TANDEM u egzaminatora komisji egzaminacyjnej oraz

  • złożyć do Prezesa ULC wniosek o wpisane uzyskanego uprawnienia AFF lub TANDEM do wznowionego wcześniej świadectwa kwalifikacji PJ.

Zastosowanie mają również ustalenia z pkt I odnośnie wpisów niestandardowych i niemożności automatycznego wydania świadectwa kwalifikacji PJ.

V. W sytuacji kiedy członek personelu lotniczego posiada świadectwo kwalifikacji PJ z wpisanym do niego ważnym uprawnieniem PJIR, uzyskane na podstawo art. 10 ustawy nowelizującej zamiast licencji CDL(P) i zamierza szkolić się do uprawnienia AFF lub TANDEM, powinien on:

  • przystąpić do szkolenia na w/w uprawnienie w ośrodku szkolenia lotniczego lub w podmiocie rejestrowanym. Szkolenie do w/w uprawnienia powinno być prowadzone na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa ULC programu szkolenia posiadanego przez ośrodek szkolenia lotniczego lub podmiot szkolący będący wcześniej certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego;

  • zadać egzamin państwowy na w/w uprawnienie u egzaminatora komisji egzaminacyjnej; oraz

  • złożyć do Prezesa ULC wniosek o wpisane uzyskanego uprawnienia do posiadanego świadectwa kwalifikacji PJ.

Zastosowanie mają również ustalenia z pkt I odnośnie wpisów niestandardowych i niemożności automatycznego wydania świadectwa kwalifikacji PJ.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony