Nieuczciwe praktyki przewoźników
W związku z trwającym sezonem wakacyjnym, a także dynamicznym rozwojem rynku transportu lotniczego, Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie zwrócić uwagę na pojawiające się oferty przewozów lotniczych (w tym podróże lotnicze do krajów śródziemnomorskich, potocznie zwane jako loty widokowe lub w celu fotografowania a także taksówkowe czy biznesowe albo korporacyjne – na zamówienie), często zamieszczane w Internecie, jak również w formie ogłoszeń lokalnych, w szczególności w rejonach atrakcyjnych pod względem turystycznym.
Urząd podkreśla, iż przedsiębiorstwa oferujące przewozy lotnicze (transport pasażerów, ładunków lub poczty za wynagrodzeniem lub w ramach najmu) muszą posiadać koncesję oraz zobowiązane są posiadać certyfikat przewoźnika lotniczego tzw. AOC. Oba te dokumenty potwierdzają, iż przedsiębiorstwo może legalnie prowadzić swoją działalność i spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych, a w szczególności:
1) zatrudnia wykwalifikowany personel z ważnymi licencjami,
2) zapewnia zgodną z wymogami międzynarodowymi obsługę techniczną samolotów,
3) posiada wymagane ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej,
4) zapewnia wymagany poziom ochrony przed zamachami terrorystycznymi,
5) jest zobligowany do respektowania praw pasażerów oraz szczególnych praw pasażerów niepełnosprawnych.
Szczególną uwagę należy zwrócić na ww. ubezpieczenie, mające zastosowanie w razie ewentualnego wypadku. Posiadanie przez przewoźnika takiego (zgodnego z przepisami Unii Europejskiej) dokumentu jest weryfikowane w toku procesów certyfikacji i koncesjonowania oraz zapewnienia poszkodowanym odszkodowanie bez dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Z drugiej strony – brak dokumentów legalizujących działalność przewoźnika (certyfikatu oraz koncesji) może skutkować odmową wypłaty odszkodowania, nawet w przypadku posiadania ubezpieczenia.
W związku z powyższym Urząd informuje, że osoby korzystające z oferty przewozu lotniczego (bez względu na jego charakter) dla własnego bezpieczeństwa powinny uzyskać informacje o uprawnieniach oferenta do prowadzenia działalności (koncesja i certyfikat) bezpośrednio od niego lub w Urzędzie (pod adresami e-mail LOL@ulc.gov.pl i LER@ulc.gov.pl) albo – w odniesieniu do przewoźników polskich – na stronie www.ulc.gov.pl.
Wykaz podmiotów uprawnionych do wykonywania przewozu lotniczego :
( Nr AOC; ważność AOC; Nr koncesji; zakres koncesji; typy statków pow.; rejony żeglugi pow. )
Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.
PL-001/08; 09.12.2009;
ULC-480-MK-321/03/4;
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc;
B767, B737EMB-145EP, MP ERJ 170-100 STD, LR;
EUR, NAT, NAM, CAM, SAM, AFI, MID/ASIAAir Italy Polska sp. z o.o.
PL-011/08
30.09.2009
ULC-LER-1-4000/AJ/80/07/27
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
B737
EUR, NAT, PAC, NAM, CAM, SAM, AFI, MID/ASIAJet Air sp. z o.o.
PL-010/08
31.10.2009
ULC-LER1-4000/GG/216/05/22
MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
J3202
EURSprintair S. A.
PL-007/09
15.10.2009
ULC-LER-1/4000-0018/01/09
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
SAAB 340-A
EUR, AFI, MID/ASIASprintair Cargo sp. z o.o.
PL-021-1/08
14.03.2010
ULC-LER1-4000/GG/14/07/26
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
SAAB340-A
EUR, AFI, MID/ASIAEuroLOT S. A.
PL-002-1/08
17.02.2010
ULC-LER1-480/242/03/2
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
ATR-72, ATR-42
EURSPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
PL-005/08
30.06.2009
ULC-LER1-4000/AK/1/04/16
MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
Mi2,P180, A109E
EUR, AFI, MID/ASIAGeneral Aviation sp. z o.o.
PL-014/08
10.05.2010
ULC-LER1-4000/GG/208/05/21
MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
PZL-104, B-350,Bell-427, Bell-407
EUR, AFISky Taxi sp. z o.o.
PL-013/08
30.04.2010
LER1-KD-4000-67/07
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
SAAB 340-A
EUR, AFI, MID/ASIA, NAM, CAM, SAMExin sp. z o.o.
PL-006-1/08
30.11.2010
ULC-LER1-4000/AK/4/04/17
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
AN-26
EURJet Service sp. z o.o.
PL-025/08
20.10.2009
ULC-LER1-AJ-4000-62/07
bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
C 525, CL-300, C-560XL, BD700
EUR, AFI, MID/ASIADirect Fly sp. z o.o.
PL-027/08
15.09.2009
ULC-LER1/4000-000-030/2008-05
MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
DA-42
EURAD Astra Executive Charter sp. z o.o.
PL-022/08
16.12.2009
ULC-LER-1/4000-0005/02/09
MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
B200GT
EUR, AFI, MID/ASIAWhite Eagle Aviation S.A
PL-004/08
15.07.2009(zawieszony)
ULC-LER1-480/AK/199/04/14
bez ograniczeń MTOW i ilości miejsc
AT-43, L410
EURHiFlyer Polska sp. z o.o.
258/09
09.04.2010
ZWOLNIONY Z POSIADANIA KONCESJI*
LTL203T
EP
*zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. – w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str.3) bez uszczerbku dla wszystkich pozostałych przepisów prawa wspólnotowego, krajowego lub międzynarodowego, następujące kategorie przewozów lotniczych nie podlegają wymogowi posiadania ważnej koncesji:
a) przewozy lotnicze wykonywane statkiem powietrznym bez napędu silnikowego lub ultralekkim statkiem powietrznym o napędzie silnikowym; oraz
b) loty lokalne.
Komentarze