Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nieuczciwe praktyki przewoźników

W związku z trwającym sezonem wakacyjnym, a także dynamicznym rozwojem rynku transportu lotniczego, Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie zwrócić uwagę na pojawiające się oferty przewozów lotniczych (w tym podróże lotnicze do krajów śródziemnomorskich, potocznie zwane jako loty widokowe lub w celu fotografowania a także taksówkowe czy biznesowe albo korporacyjne – na zamówienie), często zamieszczane w Internecie, jak również w formie ogłoszeń lokalnych, w szczególności w rejonach atrakcyjnych pod względem turystycznym.

Urząd podkreśla, iż przedsiębiorstwa oferujące przewozy lotnicze (transport pasażerów, ładunków lub poczty za wynagrodzeniem lub w ramach najmu) muszą posiadać koncesję oraz zobowiązane są posiadać certyfikat przewoźnika lotniczego tzw. AOC. Oba te dokumenty potwierdzają, iż przedsiębiorstwo może legalnie prowadzić swoją działalność i spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych, a w szczególności:
1) zatrudnia wykwalifikowany personel z ważnymi licencjami,
2) zapewnia zgodną z wymogami międzynarodowymi obsługę techniczną samolotów,
3) posiada wymagane ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej,
4) zapewnia wymagany poziom ochrony przed zamachami terrorystycznymi,
5) jest zobligowany do respektowania praw pasażerów oraz szczególnych praw pasażerów niepełnosprawnych.

Szczególną uwagę należy zwrócić na ww. ubezpieczenie, mające zastosowanie w razie ewentualnego wypadku. Posiadanie przez przewoźnika takiego (zgodnego z przepisami Unii Europejskiej) dokumentu jest weryfikowane w toku procesów certyfikacji i koncesjonowania oraz zapewnienia poszkodowanym odszkodowanie bez dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Z drugiej strony – brak dokumentów legalizujących działalność przewoźnika (certyfikatu oraz koncesji) może skutkować odmową wypłaty odszkodowania, nawet w przypadku posiadania ubezpieczenia.

W związku z powyższym Urząd informuje, że osoby korzystające z oferty przewozu lotniczego (bez względu na jego charakter) dla własnego bezpieczeństwa powinny uzyskać informacje o uprawnieniach oferenta do prowadzenia działalności (koncesja i certyfikat) bezpośrednio od niego lub w Urzędzie (pod adresami e-mail LOL@ulc.gov.pl i LER@ulc.gov.pl) albo – w odniesieniu do przewoźników polskich – na stronie www.ulc.gov.pl.

Wykaz podmiotów uprawnionych do wykonywania przewozu lotniczego :
( Nr AOC; ważność AOC; Nr koncesji; zakres koncesji; typy statków pow.; rejony żeglugi pow. )

  • Polskie Linie Lotnicze LOT S. A.
    PL-001/08; 09.12.2009;
    ULC-480-MK-321/03/4;
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc;
    B767, B737EMB-145EP, MP ERJ 170-100 STD, LR;
    EUR, NAT, NAM, CAM, SAM, AFI, MID/ASIA

  • Air Italy Polska sp. z o.o.
    PL-011/08
    30.09.2009
    ULC-LER-1-4000/AJ/80/07/27
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    B737
    EUR, NAT, PAC, NAM, CAM, SAM, AFI, MID/ASIA

  • Jet Air sp. z o.o.
    PL-010/08   
    31.10.2009   
    ULC-LER1-4000/GG/216/05/22   
    MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc   
    J3202   
    EUR

  • Sprintair S. A.
    PL-007/09
    15.10.2009
    ULC-LER-1/4000-0018/01/09
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    SAAB 340-A
    EUR, AFI, MID/ASIA

  • Sprintair Cargo sp. z o.o.
    PL-021-1/08
    14.03.2010
    ULC-LER1-4000/GG/14/07/26
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    SAAB340-A
    EUR, AFI, MID/ASIA

  • EuroLOT S. A.
    PL-002-1/08
    17.02.2010
    ULC-LER1-480/242/03/2
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    ATR-72, ATR-42
    EUR

  • SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
    PL-005/08
    30.06.2009
    ULC-LER1-4000/AK/1/04/16
    MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
    Mi2,P180, A109E
    EUR, AFI, MID/ASIA

  • General Aviation sp. z o.o.
    PL-014/08
    10.05.2010
    ULC-LER1-4000/GG/208/05/21
    MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
    PZL-104, B-350,Bell-427, Bell-407
    EUR, AFI

  • Sky Taxi sp. z o.o.
    PL-013/08
    30.04.2010
    LER1-KD-4000-67/07
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    SAAB 340-A
    EUR, AFI, MID/ASIA, NAM, CAM, SAM

  • Exin sp. z o.o.
    PL-006-1/08
    30.11.2010
    ULC-LER1-4000/AK/4/04/17
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    AN-26
    EUR

  • Jet Service sp. z o.o.
    PL-025/08
    20.10.2009
    ULC-LER1-AJ-4000-62/07
    bez ograniczeń MTOM i ilości miejsc
    C 525, CL-300, C-560XL, BD700
    EUR, AFI, MID/ASIA

  • Direct Fly sp. z o.o.
    PL-027/08
    15.09.2009
    ULC-LER1/4000-000-030/2008-05
    MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
    DA-42
    EUR

  • AD Astra Executive Charter sp. z o.o.
    PL-022/08
    16.12.2009
    ULC-LER-1/4000-0005/02/09
    MTOM poniżej 10 ton i 20 miejsc
    B200GT
    EUR, AFI, MID/ASIA

  • White Eagle Aviation S.A
    PL-004/08
    15.07.2009(zawieszony)
    ULC-LER1-480/AK/199/04/14
    bez ograniczeń MTOW i ilości miejsc
    AT-43, L410
    EUR

  • HiFlyer Polska sp. z o.o.
    258/09
    09.04.2010
    ZWOLNIONY Z POSIADANIA KONCESJI*
    LTL203T
    EP

    *zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. – w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str.3) bez uszczerbku dla wszystkich pozostałych przepisów prawa wspólnotowego, krajowego lub międzynarodowego, następujące kategorie przewozów lotniczych nie podlegają wymogowi posiadania ważnej koncesji:
    a) przewozy lotnicze wykonywane statkiem powietrznym bez napędu silnikowego lub ultralekkim statkiem powietrznym o napędzie silnikowym; oraz
    b) loty lokalne.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony