Nieprzerwana zdatność do lotu
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L, tom 54 opublikowane zostało Rozporządzenie 127/2010 z dnia 5 lutego 2010 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.
Rozporządzenie to, w celu utrzymania wysokiego, jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa w Europie, wprowadza szereg zmian w zakresie wymogów i procedur ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także zatwierdzania organizacji i personelu zaangażowanych w takie zadania.
Przepisy Rozporządzenia 127/2010:
Wprowadzają definicję pojęcia „głównego miejsca prowadzenia działalności” oraz wyjaśniają znaczenie pojęcia „urzędowo uznanej normy”.
Nadają instytucjom zarządzającym nieprzerwaną zdatnością do lotu uprawnienia do wydawania pozwoleń na lot.
Poprawiają treść certyfikatu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji określanego jako „formularz 1 EASA”.
Wprowadzają regulacje mające na celu zagwarantowanie, aby personel uczestniczący w działaniach związanych z zapewnianiem ciągłej zdatności do lotu był odpowiednio przeszkolony w zakresie ryzyka związanego z systemami połączeń elektrycznych w dużych samolotach, które, jak stwierdzono, stały się przyczyną wielu wypadków i incydentów.
Rozporządzenie 127/2010 upraszcza i ujednolica szereg formularzy używanych w procesie zatwierdzenia.
Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu 20 dni po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a więc 5 marca br. Nie dotyczy to jednak postanowień pkt M.A.706 lit. k) załącznika I (część M) oraz ppkt 7.7 dodatku I do załącznika III (część 66), które stosować się będzie od dnia 28 września br.
Dodatkowo, do 28 września br.:
Instytucje obsługi technicznej zatwierdzone zgodnie z sekcją A podsekcji F załącznika I (część M) lub sekcją A załącznika II (część 145) mogą nadal wydawać certyfikaty zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, korzystając z formularza 1 EASA w pierwotnej wersji, określonej w dodatku II do załącznika I (część M) oraz w dodatku I do załącznika II (część 145);
Właściwe organy mogą nadal wydawać certyfikaty w pierwotnej wersji, określonej w dodatkach III, V i VI do załącznika I (część M), w dodatku III do załącznika II (część 145), w dodatku V do załącznika III (część 66) lub w dodatku II do załącznika IV (część 147) do rozporządzenia 2042/2003 obowiązującego do momentu wejścia w życie nowych przepisów.
Certyfikaty wydane zgodnie z załącznikiem I (część M), załącznikiem II (część 145), załącznikiem III (część 66) lub załącznikiem IV (część 147) przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność do momentu ich zmiany lub cofnięcia.
Rozporządzenie 127/2010 dostępne jest na stronie eur-lex.europa.eu
Komentarze