Przejdź do treści
Źródło artykułu

Najnowsza wersja bazy danych punktów dla urządzeń Garmin, GPSavioPL 5.1

Baza punktów GPSavioPL zawiera punkty użytkownika (user waypoints) na terenie Polski przydatne dla lotów VFR w przestrzeni G.

Plik o rozszerzeniu GDB zapisany jest w formacie Garmin GPS Database Version 3, który jest czytany przez program Garmin MapSource ver. 6.12.2 i wyższej (bezpłatna aktualizacja programu MapSource do najnowszej wersji dostępna jest na stronie http://www.garmin.com/support/download.jsp).

Z bazy punktów korzystałem w odbiornikach Garmin GPSMAP 296 i 496, ale punkty powinny funkcjonować także w innych odbiornikach obsługiwanych przez garminowski program MapSource i pochodne (Trip & Waypoint Manager, City Navigator itp.). Wykorzystuję następujące pola informacyjne punktów: Name (do 10 znaków),  Comment (do 20 znaków), Symbol, Altitude, Depth, Proximity, Category i File/URL. Dla odbiorników nie obsługujących tylu pól informacyjnych przygotowałem plik w wersji „MINI” (opis dalej).

W pliku znajdują się następujące informacje:

A. Lądowiska
Miejsca przystosowane do startu/lądowania (nie tylko zarejestrowane). Pas do lądowania o długości od 200 m w górę.
Ikony (symbole) użyte do oznaczenia lądowisk służą do rozróżnienia nie jakości/klasy lądowiska ale źródła i wiarygodności danych:
- „Airport”/”Lotnisko” (symbol samolotu) – dane pochodzące z AIP Polska, Atlasu Lotniczego 2005, własnej strony internetowej lądowiska lub z dokładnego pomiaru za pomocą GPS w terenie. Dla tych punktów, poza współrzędnymi geograficznymi, podane są z reguły także wysokość punktu nad poziomem morza oraz długość i kierunek pasa.
- „Glider Area”/”Szybowce” (symbol szybowca lub lotni) – dane z innych źródeł (dane opisowe, orientacyjne, z Internetu), których nie udało mi się dotąd potwierdzić.
- „Soft Field”/”Lądowisko” (symbol okręgu) – współrzędne wprowadzone na podstawie otrzymanych informacji, ale wizyta „z powietrza” lub ortofotomapa (mapy.geoportal.gov.pl) nie potwierdziły istnienia lądowiska w tym miejscu. Każda informacja potwierdzająca mile widziana!
- „Car”/”Samochód” (symbol samochodu) - tzw. DOL (Drogowe Odcinki Lotniskowe) – oczywiście nie polecam lądowania chyba, że nie będzie innego wyjścia.
Dodatkowe informacje o lądowisku:
- w polu Altitude/Wysokość n.p.m. wysokość bezwzględną punktu (AMSL).
- w polu Depth/Głębokość długość głównego pasa do startu/lądowania w DZIESIĄTKACH metrów (czyli wartość pola Depth = 35.5 m oznacza długość pasa 355 m).
- w polu Comment/Komentarz:
- kierunek geograficzny (nie magnetyczny!) głównego kierunku startu/lądowania: informacja zapisana w formacie Wnnn, gdzie „nnn” oznacza kierunek geograficzny startu/lądowania w orientacji wschodniej (000<nnn<=180); w przypadku gdy dozwolony jest tylko jeden kierunek lądowania, oznaczenie kierunku lądowania zakończone jest literą „X”.
- częstotliwość radiostacji lotniskowej z jedną lub dwiema cyframi po przecinku, ewentualnie poprzedzona jedną literą oznaczającą nazwę stacji jak (A)pproach, (T)ower, (I)nfo, (R)adio, (K)wadrat, (P)ort , (B)aza, itp..
- w polu Link/URL – adres strony internetowej lądowiska.

Współrzędne geograficzne lądowiska podane są w układzie WGS 84 i wskazują na środek pasa przystosowanego do lądowania. Gdy na lądowisku znajduje się kilka pasów - w bazie może wystąpić kilka punktów oznaczających to lądowisko (dla każdego pasa oddzielnie).

W pliku w formacie XLS dodatkowo podane są wszystkie znane nazwy lądowiska z uwzględnieniem polskich liter.

B. Przeszkody stałe o wysokości względnej większej niż 100m (AGL)
Na podstawie danych z AIP Polska (wersja internetowa), rozdział ENR 5.4 (ostatnia uwzględniona zmiana AIRAC nr 075).

Ikony (symbole) użyte do oznaczenia przeszkód wskazują na ich wysokości względne::
- „Short Tower”/”Niska wieża” – wysokość AGL 100-199m,
- „Tall Tower”/”Wysoka wieża” -  wysokość AGL większych niż 200 m.
W polu Altitude/Wysokość n.p.m. podana jest wysokość bezwzględna przeszkody (AMSL), a w polu Depth/Głębokość – jej wysokość względna (AGL).

W przypadku kilku przeszkód w bezpośredniej bliskości, całą grupę reprezentuje w bazie tylko JEDEN PUNKT (centralny). Jeżeli koło otaczające punkt centralny, w którym mieszczą się wszystkie przeszkody danej grupy, ma promień większy niż 200m, to w polu Proximity/Przybliżenie podana jest wartość tego promienia. Na mapie punkt taki wyświetlany jest wraz z okręgiem, wewnątrz którego znajdują się wszystkie przeszkody grupy. W polu Comment/Komentarz podano ile przeszkód znajduje się w grupie (format: Xnn, gdzie „nn” oznacza liczbę przeszkód). Podana wysokość (zarówno AMSL, jak i AGL) odnosi się do NAJWYŻSZEJ przeszkody z grupy.

Koło dokładności o promieniu 1000 m zastosowane jest także w przypadku każdej przeszkody, której współrzędne w AIP Polska podane są z dokładnością do pełnych minut.

C. Punkty nawigacyjne VFR w obszarach CTR/TMA
Na podstawie danych z AIP Polska (wersja internetowa), rozdział AD 2, według stanu na 5.06.2008 r.
Nazwa punktu nawigacyjnego VFR składa się z kodu lotniska komunikacyjnego i nazwy punktu (obciętą do 10 znaków), np. „EPKT TANGO”, „EPWA NOVEM”, zgodnie z oznaczeniami punktów w AIP. Wspólne punkty w obszarach EPKT i EPKK, EPWA i EPBC oraz EPSC i EPSD występują w bazie danych pojedynczo z  kodem lotniska lepiej odpowiadającym specyfice punktu.
Do oznaczenia punktów nawigacyjnych VFR na mapie użyto ikony (symbolu) „Flag,Green”/”Flaga,Zielona”

KATEGORIE PUNKTÓW
Program MapSource pozwala na nadawanie punktom kategorii, co ułatwia grupową edycję punktów (np. kasowanie, kopiowanie do innych plików). Kategorie w pliku GDB zapisane są jako kolejne liczby. Ich przyporządkowanie do nazw kategorii następuje w programie MapSource (opcja Edit-> Preferences->WaypointCategories / Edycja->Preferencje->Kategorie punktów). Wykorzystuję następujące kategorie (numery 1,2 i 3 nie są rozłączne i częściowo się pokrywają):
1 - Airport – lądowiska/lotniska i inne miejsca przystosowane do lądowania omówione w pkt. A powyżej
2 - Garmin – te lotniska, które występują w bazie „Atlantic Intl Aviation Data” (domyślnie instalowanej w niektórych odbiornikach GPS).
3 - Military – lotniska wojskowe
4 - Obstacle - przeszkody stałe omówione w pkt. B
5 - PointVFR - punkty nawigacyjne VFR omówione w pkt. C

IKONY/SYMBOLE DO OZNACZANIA PUNKTÓW
Wyżej wymienione ikony/symbole będą widoczne w programie MapSource i w „kompatybilnych” odbiornikach Garmina. Jeżeli Twój odbiornik nie wyświetla danej ikony warto użyć innej, zrozumiałej dla odbiornika. Zmianę taką można wykonać w programie MapSource (zaznaczyć grupę punktów, prawym klawiszem myszy wybrać opcję Waypoint properties/Właściwości punktów i wybrać odpowiednią ikonę w polu Symbol).

Ostrzeżenie!
Z informacji zawartych w bazie punktów GPSavioPL korzystasz na własne ryzyko. Nie ponoszę odpowiedzialności za ich prawidłowość. Informacje te nie mogą być wykorzystywane do celów operacyjnych i każdorazowo należy je sprawdzić w oficjalnych źródłach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony