Przejdź do treści
Źródło artykułu

MiG-23 FM nb. 122 odzyskał blask i… sylwetka pilota

Przejeżdżając drogą krajową DK28 przez miejscowość Besko, nie sposób nie zauważyć jednosilnikowego odrzutowego samolotu myśliwskiego MiG-23 FM (w kodzie NATO „Flogger” – biczownik), eksponowanym przy kompleksie usługowym hotelu z restauracją i stacją paliw firmy KANDEFER.

Jego charakterystyczna sylwetka od 25 lat przyciąga wzrok podróżujących (w kierunku Sanoka, Leska i Przemyśla), wzbudzając zainteresowanie i fascynację, nie tylko fanów lotnictwa ale także przysłowiowych laików.

Samolot, który w lotnictwie polskim stanowił nową jakość a którego walory techniczno-bojowe polscy piloci potrafili docenić i wykorzystać, co niejednokrotnie udowodnili biorąc udział w ćwiczeniach organizowanych w Polsce i za granicą.

Samolot myśliwski MiG-23 FM nb. 122 w m. Besko, woj. podkarpackie - stan na 24.08.2024 (fot. Zygmunt Bąk , KKSL)

Z latami malowanie kamuflażowe MiGa-23 FM w Besku coraz bardziej traciło kolory, prosząc się o odnowienie. I doczekało się. W miesiącu wrześniu (dniach 22 – 26) 2025 samolot myśliwski MiG-23 FM o zmiennej geometrii skrzydeł, został poddany pracom, mającym przywrócić mu dawny blask.

W nowej odsłonie, niewątpliwie stanowił będzie rozpoznawalny znak dla hotelu, restauracji i stacji paliw firmy KANDEFER w Besku. Dzięki pracom renowacyjnym, możemy podziwiać samolot MiG-23 FM nb. 122 w odświeżonym kamuflażu. A dla lepszego efektu wizualnego, właściciel firma KANDEFER, m.in. zamierza dokonać iluminacji samolotu.

Samolot myśliwski MiG-23 FM prace renowacyjne 23-26.09.2025 (fot. Zygmunt Bąk , KKSL)

Samolot myśliwski MiG-23 FM prace renowacyjne 23-26.09.2025 (fot. Zygmunt Bąk , KKSL)

Samolot myśliwski MiG-23 FM prace renowacyjne 23-26.09.2025 (fot. Zygmunt Bąk , KKSL)

Dodajmy, że renowacja samolotu MiG-23 FM nb. 122 zbiegła się w czasie z 73 rocznicą powstania 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, które to uroczystości odbyły się 19 września 2025 w Redzikowie. Pomimo, że ten pułk już nie istnieje, to aktywnie działa Stowarzyszenie Przyjaciół 28. Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, kultywujące tradycje jednostki i jej historię, skupiające byłych żołnierzy, pracowników i sympatyków pułku.

Odznaka pamiątkowa 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego akcentująca 73 rocznicę powstania 28 PLM, którą uczczono w Redzikowie 19 września 2025. W trakcie obchodów, pod tablicą upamiętniającą lotników, którzy stracili życie podczas pełnienia służby, złożono kwiaty oddając hołd żołnierzom. (fot. 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, Facebook)

Słupski 28 pułk był jedynym w lotnictwie polskim użytkownikiem samolotów MiG-23, których w latach 1979-1982 dostarczono 36 egzemplarzy w wersji MF oraz 6 egzemplarzy w wersji UB (dwumiejscowa wersja szkolno-bojowa). Przy utracie pięciu egzemplarzy w okresie użytkowania, służbę zakończyły w 1999, w roku wejścia Polski do NATO.

Ostatnie loty, kończące szkolenie na samolotach MiG-23 w 28 PLM w Słupsku - Rędzikowie wykonano w dniu 2 września 1999, w których uczestniczyło łącznie 7 samolotów, w tym 5 samolotów bojowych Mig-23 FM oraz 2 samoloty szkolno-bojowe MiG-23 UB. Zamykającym w tym dniu, który dotknął pasa lotniska, był lądujący MiG-23 FM nb. 117, pilotowany przez ppłk. Bogdana Wójcika. Ostateczne pożegnanie z samolotem MiG-23 (żartobliwie nazywanymi „Pterodaktylami”) w Słupsku w barwach polskiego lotnictwa wojskowego miało miejsce 30 listopada 1999, a był to lot dwumiejscowego MiGa-23 UB o nb. 846 z załogą ppłk. pil. inż. Bogdan Wójcik mjr. pil. inż. Antoni Czerniec. Słupski 28 PLM rozwiązano decyzją polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej z 3 października 2000. Oficjalnie, ta jednostka przestała istnieć 31 grudnia 2000 r.

Czwórka pilotów 28 PLM od latania na „pterodaktylach” MiG-23, stoją od lewej: kpt. pil. inż. Janusz Gizara, mjr. pil. inż. Antoni Czerniec, ppor. pil. inż. Mirosław Obrębski, kpt. pil. inż. Tadeusz Zaworski (fot. 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, Facebook)

Część samolotów skreślonych ze stanu Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej przekazano do Agencji Mienia Wojskowego w celu sprzedaży kolekcjonerom, natomiast 8 egzemplarzy (samoloty 24 serii), mających jeszcze spory zapas resursu przetransportowano na Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach, jako cel na „rozstrzelanie”! przez lotnictwo myśliwsko-bombowe. Były to maszyny o numerach – 050, 062, 065, 101, 102, 110, 115 oraz 117, jako eksponat plenerowy przed budynkiem wieży kontroli lotów poligonu Nadarzyce.

Godło II Eskadry - skacząca czarna puma na tle szachownicy w kształcie rombu (fot. Zygmunt Bąk, KKSL)

Jednym z ocalonych został samolot bojowy MiG-23 FM nb. 122 (nr seryjny 0390217122 data produkcji 01.03.1979) aktualnie eksponowany w Besku, który po raz 1-szy wylądował na lotnisku w Mińsku Mazowieckim w grupie 11 samolotów zakupionych przez Polskę a przyprowadzonych przez radzieckich pilotów, 4 czerwca 1979. Zaś ostatni lot wykonał 08.03.1996 z nalotem całkowitym 929 h 34 min. wykonując 1362 lądowania. Spisany ze stanu pułku 12 grudnia 1997 protokołem 50/97 z pozostałym resursem 472 h 36 min. – kasacja 12.01.1998r. Namalowane godło skacząca czarna puma na szachownicy w formie rombu wskazuje na przynależność samolotu do II eskadry malowane od wiosny 1990r.

Samolot myśliwski MiG-23 FM efekt końcowy prac renowacyjnych (fot. Zygmunt Bąk, KKSL)

Samolot myśliwski MiG-23 FM efekt końcowy prac renowacyjnych (fot. Zygmunt Bąk, KKSL)

Samolot myśliwski MiG-23 FM efekt końcowy prac renowacyjnych (fot. Zygmunt Bąk, KKSL)

Warto dodać, że do renowacji beskiego MiGa-23 FM „przyłożył rękę” latający m.in. tym egzemplarzem samolotu, płk. rez. mgr inż. pilot Antoni Czerniec, członek Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego z inspiracji sekretarza klubu.

Tak więc, pomyślne zakończenie renowacji tego egzemplarza MiGa-23 FM jest też okazją, aby przybliżyć postać Antoniego Czerńca, płk. mgr inż. pilota z nalotem ogólnym 3.000 godzin przy 4.500 startów i lądowań.

Płk rez. pil. – instr. mgr inż. Antoni Czerniec w składzie delegacji Krośnieńskiego KSL na uroczystości w Radaticach (Słowacja) w dniu 5 września 2025 upamiętniającej 81 rocznicę tragicznej katastrofy lotniczej z 28 grudnia 1944, w której śmiercią lotnika zginęła 8-mioosobowa załoga samolotu Handley Page Halifax Mk.V z 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia (fot. KKSL)

Drogę do lotnictwa Antoni Czerniec rozpoczął w 1969 od przynależności do Aeroklubu Podkarpackiego - Centrum Wyszkolenia Spadochronowego jako członek sekcji modelarskiej, dalej sekcję spadochronową (wykonane 25 skoki spadochronowe) i szybowcową z nalotem na szybowcach 100 godzin i zdobyciem warunków do srebrnej odznaki szybowcowej oraz uprawnieniami pilota szybowcowego II klasy. W 1975 zostaje słuchaczem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej, wykonując w ramach Lotniczego Przysposobienia Wojskowego II stopnia w Krośnie loty na samolocie szkolno-treningowym TS-8 Bies – nalot 12 godz. 30 min. 

W 1979 ukończył WOSL Dęblin, (specjalność pilot bojowych samolotów odrzutowych – szkolenie na samolotach szkolno-treningowych TS-11 Iskra, LiM-5) promocją na 1-szy stopień oficerski ppor. mgr inż. pilota z przydziałem do 26 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim. W 26 Pułku został przeszkolony na samoloty myśliwskie MiG-21 M, MiG-21 MF i MiG-21 bis, zdobywając kwalifikacje starszego pilota.

W 1982 skierowany w celu pełnienia dalszej służby wojskowej do 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku z przeszkoleniem na samoloty myśliwskie MiG -23 FM. W trakcie szkolenia i wykonywania lotów bojowych w 28 PLM podwyższa swoje kwalifikacje o uprawnienia instruktorskie.

Samolotem, na którym w Słupsku mjr. Antoni „Tosiek” Czerniec lubił latać, był MiG-23 FM nb. 115 (nr fab. 0390224115 data produkcji 27.08.1982) z namalowaną pod kabiną z lewej strony kadłuba skaczącą kozicą na tle czarnego okręgu, godłem III klucza 2 Eskadry Lotniczej 28 PLM (dlatego na egzemplarzu w Besku sentymentalnie umieszczono skaczącą kozicę). 

Godło III klucza 2 Eskadry Lotniczej 28 PLM a pod owiewką kabiny nazwisko pilota płk Czerniec A. (fot. Zygmunt Bąk, KKSL)

Dostarczony do Polski 21 września 1982 razem z pozostałymi 11 egzemplarzami w ostatniej dziewiątej partii. Jak był ulubiony, to został również przez „Tośka” pożegnany w ostatnim locie na zakończenie jego eksploatacji 2 września 1999 z nalotem całkowitym 1007 h 15 min. przy wykonanych 1410 lądowaniach. W ostateczności trafił na „rozstrzelanie”, jako cel na poligon w Nadarzycach. Więcej szczęścia miał MiG-23 FM nb. 120 (nr fab. 0390217120 data produkcji 25.02.1979, nalot całkowity 1356 h 51 min; ilość lądowań 1948), który jest też ujęty w osobistym dzienniku lotów płk. pil. Antoniego Czerńca. „120” była pierwszym samolotem  przekazanym, jako eksponat do muzeum. W dniu 8 sierpnia 1996 przez „Antosia” został lotem przebazowany ze Słupska na lotnisko w Balicach, skąd „120” trafiła do zbiorów Muzeum lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie możemy go zobaczyć do dnia dzisiejszego.

Mjr pil. inż. Antoni „Tosiek” Czerniec w kabinie samolotu MiG-23 FM nb. 120 z godłem Biały skorpion IV klucza II Eskadry ( 8 sierpnia 1996 przez „Antosia” 120 została lotem przebazowana ze Słupska na lotnisko w Balicach, skąd trafiła do zbiorów Muzeum lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie na ekspozycji możemy zobaczyć do dnia dzisiejszego) z mechanikiem Ryśkiem (fot. 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, Facebook)

Warto odnotować udział mjr. pil. Antoniego Czerńca w pierwszych w Polsce międzynarodowych pokazach lotniczych „Air Show Poznań”, które miały miejsce 25 sierpnia 1991 na lotnisku Ławica. Każdy z klucza  samolotów MiG-23 FM (nb. 012, 457, 458, 460) z 28 Słupskiego PLM zaprezentował podczas przelotu inny wariant kąta skosu skrzydeł, co przy konieczności utrzymaniu jednakowej prędkości w formacji przez wszystkie cztery samoloty stanowiło niemałe wyzwanie dla pilotów. Znakomicie z tego zadania wywiązali się, jako prowadzący mjr. Andrzej Janukowicz, boczni mjr. Antoni Czerniec i mjr. Tadeusz Zaworski oraz zamykający kpt. Tadeusz Gadawski, tworząc niepowtarzalny układ pilotażu grupowego.

Pokazy lotnicze „Air Show Poznań” 25.08. 1991 na lotnisku Ławica. Klucz samolotów MiG-23 z 28 PLM prezentujących w locie inny wariant kąta skosu skrzydeł. Jako prowadzący mjr. Andrzej Janukowicz, boczni mjr. Antoni Czerniec i mjr. Tadeusz Zaworski oraz zamykający kpt. Tadeusz Gadawski, tworząc niepowtarzalny układ pilotażu grupowego (fot. 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, Facebook)

W końcu maja 1995 roku pułk brał udział w ćwiczeniach „Karat-95”, którego jednym z elementów była manewrowa walka powietrzna klucza czterech samolotów MiG-23MF prowadzonego przez mjr. Antoniego Czerńca z sześcioma samolotami MiG-21bis z 9. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim. Prowadzono także cykliczne działania z Drogowego Odcinka Lotniskowego (DOL) Kliniska, przy czynnym udziale mjr. Antoniego Czerńca (DOL znajdujący się na północ od Wielgowa, dzielnicy Szczecina).

Ciekawostką wartą odnotowania jest wizyta grupy pilotów 28 PLM w Kluczewie pod Stargardem Szczecińskim (od 01.01.2016 Stargard) na lotnisku 159 Noworosyjskiego Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, gdzie zapoznali się z samolotem Su-27 UB - czerwony 64 (nr ser 96310413033). Na fotografii wykonanej wówczas przez pilota pułku Mieczysława Staniszewskiego uwiecznieni zostali (stoją od lewej): ppłk. Ignacy Jonik, kpt. Antoni Czerniec, mjr. Władysław Biegiedza, na drabince plecami Andrzej Michalski, w 1-szej kabinie mjr. Andrzej Jasiński za nim na drabince por. Ireneusz Kacała. Prawdopodobnie fotografia została wykonana w 2-giej połowie 1987, bowiem w czerwcu tego roku na uzbrojenie pułku w Kluczewie wprowadzono myśliwce Su-27. Była to druga jednostka lotnictwa radzieckiego, a pierwsza poza granicami wówczas ZSRR, wyposażona w tego typu myśliwce.

Wizyta pilotów 28 PLM w Kluczewie pod Stargardem Szczecińskim na lotnisku 159 Noworosyjskiego Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, gdzie zapoznali się z samolotem Su-27 UB (stoją od lewej): ppłk. Ignacy Jonik, kpt. Antoni Czerniec, mjr. Władysław Biegiedza, na drabince plecami Andrzej Michalski, w 1-szej kabinie mjr. Andrzej Jasiński za nim na drabince por. Ireneusz Kacała. Prawdopodobnie fotografia została wykonana w 2-giej połowie 1987 (fot. Mieczysław Staniszewski, 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, Facebook)

Po rozwiązaniu pułku w Słupsku mjr. pil. Antoni Czerniec zostaje wyznaczony na stanowisko służbowe zastępcy dowódcy 1. Eskadry Lotnictwa Taktycznego „Warszawa” im. gen. bryg. pil. Stefana Pawlikowskiego w Mińsku Mazowieckim, którą to pełnił w latach 2001 – 2010. Tam też, przeszkolił się na samoloty myśliwskie MiG-29 (kod NATO „Fulcrum”). Jako instruktor – pilot szkolił innych pilotów 1 Eskadry Lotnictwa Taktycznego na samolotach MiG-29. Spod Jego „ręki” wyszedł m.in. Piotr Iwaszko (obecnie generał brygady - wręczenie aktu mianowania 14 sierpnia 2024), który w 2008 uzyskał status pilota COMBAT READY oraz dopuszczenie do wykonywania lotów pokazowych na samolocie MiG-29. W Dzień Otwarty 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, 10 wrześniu 2016 w wojskowo – cywilnej formacji Xtreme Sky Force z Arturem Kielakiem,  jako pierwsi na świecie, zaprezentowali wspólny pokaz. Dwa różne samoloty, myśliwiec MiG-29 nb. 56 i akrobacyjny Xtremair XA-41 (SBACH 300) SP-EED, dzięki kunsztowi pilotażu, zgrały się doskonale podczas powietrznego pokazu.

Warto wspomnieć, że symboliczny ostatni pożegnalny lot samolotu MiG-29 UB nb. 64 w 1 ELT w dniu 24.06.2009 wykonała załoga w składzie por. pil. Paweł Czajka i mjr. instr. - pil. Antoni Czerniec. Samolot przekazany, jako pomoc dydaktyczna do Dęblina.

Kolejne szczeble kariery lotniczej Antoniego Czerńca to starszy inspektor bezpieczeństwa lotów w 1 Skrzydle Lotnictwa Taktycznego Świdwin (2010–2011), szef pionu - starszy inspektor bezpieczeństwa lotów 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego (2011–2012), instruktor – pilot dyżurny dowódca operacji powietrznych Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego (2012 – do 28.02.2014),  tj. do zakończenia zawodowej służby wojskowej.  Ilość godzin spędzonych w powietrzu za sterami samolotów to 3.000 h, w tym na samolotach MiG-23 1.500 h a na MiG-29 – 800 h, przy wykonaniu 4.500 startów i lądowań.

Jako żołnierz zawodowy, płk. rez. pil. Antoni Czerniec był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany. W trakcie służby w 28 PLM w Słupsku prestiżowym tytułem „Pilot Roku 1994” co warte podkreślenia o tyle ważnym, iż przyznawanym w rezultacie głosowania niejawnego przez samo środowisko pilotów. W 2000 roku (24.05.2000) zostaje uhonorowany statuetką „IKARA” za „…nienaganną i wieloletnią służbę wojskową w powietrzu”. Za wzorową służbę w lotnictwie Sił Zbrojnych RP, umacnianie gotowości bojowej i szkolenie kadr lotniczych może poszczycić się tytułem „Zasłużony Pilot Wojskowy” oraz Odznaką Honorową Sił Powietrznych. Ponadto, w 90-lecie polskiego lotnictwa 28.08.2008 „za mistrzowski pilotaż samolotu MiG-29” otrzymał Błękitne Skrzydła najwyższe wyróżnienie w polskim środowisku lotniczym przyznawane przez Krajową Radę Lotnictwa i redakcję najstarszego pisma lotniczego, Skrzydlatej Polski oraz okolicznościowy medal 90 Lat Lotnictwa Polskiego. Na mocy postanowień Prezydenta RP z dnia 23.10.1997 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi „za zasługi  w umacnianiu obronności kraju”  oraz z dnia 25.08.2010 – Lotniczym Krzyżem Zasługi "za dokonany w czasie służby czyn przynoszący szczególną korzyść Siłom Powietrznym, a wykraczającym poza zwykły obowiązek".

Opracował: 
Zygmunt Bąk, sekretarz Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego
Wykorzystane źródła do opracowania: 
Wspomnienia/ relacje osobiste płk. rez. pil. Antoniego Czerńca, w tym deklaracji członkowskiej KKSL
Adam Gołąbek „Słupskie MiGi -23” Lotnictwo z szachownicą nr 16 (5/2005)
MiG- 23 Wersje myśliwskie Biblioteka Magazynu Lotnictwo Wojskowe 
MiG-23 Lotnictwo.net.pl

Członkowie Krośnieńskiego KSL, od lewej: płk rez. pil. – instr. mgr inż. Antoni Czerniec, ppłk rez. SG pil. – instr. Bożena Falcman, sekretarz KKSL Zygmunt Bąk w Sali Historii i Tradycji KKSL (fot. KKSL)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony