Lutowy numer Skrzydlatej Polski już w salonach prasowych
Lutowy numer Skrzydlatej Polski można już kupić w salonach prasowych. Poniżej prezentujemy Państwu spis treści numeru 2/2010 z fragmentami artykułów.
SYLWETKI LOTNIKÓW
TADEUSZ GÓRA
4 stycznia 2010, przeżywszy prawie 92 lata, zmarł generał Tadeusz Góra – legenda lotnictwa. 8 stycznia został pochowany na cmentarzu komunalnym w Świdniku, w Alei Zasłużonych. Pogrzeb rozpoczął się mszą św. w kościele Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Świdniku, sprawowanej z ceremoniałem wojskowym, której przewodniczył biskup polowy WP gen. dyw. prof. dr hab. Tadeusz Płoski. Na modlitwie licznie zgromadzili się przyjaciele i rodzina zmarłego, przedstawiciele duszpasterstw wojskowych, rodzajów Sił Zbrojnych RP, służb mundurowych, stowarzyszeń i kół. Nie zabrakło delegacji WSOSP i Liceum Lotniczego z Dęblina. Całą uroczystość pogrzebową uświetniła Kompania Reprezentacyjna Sił Powietrznych i Orkiestra Garnizonowa z Dęblina. Podczas pogrzebu piloci świdnickiej firmy LPU Heliseco oddali generałowi Tadeuszowi Górze powietrzny hołd, przelatując nad cmentarzem dwoma śmigłowcami PZL W-3 Sokół.
TRZY DIAMENTY PILOTA GÓRY
Wszystko, co najpiękniejsze w życiu, urodzonego u progu ostatniego roku pierwszej wojny światowej, Tadeusza Góry, zaczęło się w dniu, gdy wyczytał w gazecie, że Aeroklub Wileński przyjmuje zgłoszenia na podstawowe szkolenie szybowcowe. Skończył kurs teoretyczny, ale szybowca ciągle jeszcze nie widział na oczy.
OD WYDAWCY
Wyprawa polskich ratowników na zniszczone trzęsieniem ziemi Haiti to kolejny przykład indolencji naszych władz, a jednocześnie wykorzystywania propagandy w mediach, by nawet największe niepowodzenie przekuć w sukces. Polski rząd zdobył się na pomoc w gotówce dla zniszczonego kataklizmem kraju w wysokości 50 tys. dolarów (może euro, może też kwota była nieco wyższa, ale to naprawdę bez znaczenia i niewarta śledzenia kolejnych oświadczeń), a jednocześnie zmarnował kilka milionów złotych (raczej nie dowiemy się, ile konkretnie) na wyprawę kilkudziesięciu ratowników i ich psów. Lot z kilkoma międzylądowaniami do leżącego tysiące kilometrów stąd kraju, słabo do tego przystosowanym do wykonania takiego zadania Tu-154M, w drodze powrotnej z awarią, której usunięcie trwało wiele godzin, to farsa zasługująca na miejsce w podręcznikach historii.
Co ciekawe, w tym samym czasie latały na Haiti transportowe C-17 z Polakami z składach załóg, z międzynarodowej jednostki NATO stacjonującej na Węgrzech. Woziły tam pomoc, która była rzeczywiście potrzebna. Jednak ani rząd, ani media nie zwróciły na to większej uwagi. Podobnie jak na znaczną pomoc finansową kierowaną na Haiti przez organizacje humanitarne, na czele z Caritasem. Racjonalne rozwiązania oficjalnej propagandy jakoś nie interesują.
Z LOTU PO KRAJU
Z LOTU PO ŚWIECIE
PRZEMYSŁ
PIERWSZY LOT PAK FA
29 stycznia br. odbył się pierwszy lot samolotu PAK FA (T-50) – rosyjskiego myśliwca nowej generacji. Samolot wystartował z lotniska fabrycznego KNaAPO w Komsomolsku nad Amurem, po krótkim rozbiegu. Lot trwał 47 minut. Przebiegał bez żadnych problemów. Przetestowano funkcjonowanie silników, sterowność samolotu, wciągnięto i wypuszczono podwozie.
PREZYDENT LULA MA OSTATNIE SŁOWO
Gorączka związana z przetargiem na nowy samolot bojowy dla Wojsk Lotniczych Brazylii trwa od sierpnia ubiegłego roku. Spory wywołało stanowisko prezydenta Brazylii ogłoszone właśnie latem, kiedy stwierdził on, że najlepsza jest oferta francuska. Należy jednak pamiętać, że wspomniany przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty. Od tego czasu trwają gorące dyskusje.
DWA OBLOTY EC175
17 grudnia ub.r., w zakładach w Marignane we Francji, po raz pierwszy zaprezentowano publicznie w locie najnowszą konstrukcję koncernu Eurocopter – śmigłowiec wielozadaniowy EC175. Według informacji producenta wiropłat ten zainaugurował loty nieco wcześniej – 4 grudnia, kończąc w ten sposób, trwające niemal miesiąc, próby naziemne.
LOTNICTWO WOJSKOWE
IRON FALCON 2009
Ubiegłoroczne ćwiczenia Iron Falcon, które odbyły się w przestrzeni powietrznej emiratu Abu Zabi wzbudziły wiele emocji. Najgłośniej komentowano fakt udziału najnowocześniejszych samolotów bojowych świata – F-22A Raptor, Rafale i Typhoon. Jednak niektórzy obserwatorzy stwierdzili wręcz, że manewry te są początkiem kolejnego wyścigu zbrojeń na Bliskim Wschodzie. Nie brakowało też głosów, iż to przygrywka do... konfliktu z Iranem.
Mi-14PS KOŃCZĄ SŁUŻBĘ
W styczniu ze służby w lotnictwie Marynarki Wojennej wycofany został śmigłowiec ratowniczy Mi-14PS z numerem 1016. W ciągu 24 lat wykonywania zadań nad polskim Bałtykiem spędził w powietrzu blisko 3000 godzin. Wycofano go z eksploatacji z powodu wyczerpania resursu określonego przez producenta.
LOTNICTWO SANITARNE
KRAKOWSKA ZMIANA WARTY
7 grudnia 2009 rozpoczął się nowy rozdział w działalności Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tego dnia w krakowskiej bazie LPR rozpoczął dyżur operacyjny pierwszy w Polsce Eurocopter EC135 – jeden z najnowocześniejszych wiropłatów ratowniczych w Europie.
Z WIATREM W ZAWODY
OWOCNA WYPRAWA W ANDY
Podstawowym założeniem mistrzostw świata w wyścigach szybowcowych, World Sailplane Grand Prix, jest ich widowiskowość, eksponowana przez relacje telewizyjne, bieżące obrazowanie komputerowe itp. Z tego względu organizuje się je w najbardziej atrakcyjnych pod względem widokowym i gwarantujących dobre warunki dla latania szybowcowego, zakątkach świata – w wysokich górach. Stawia to szczególne wymogi przed uczestnikami mistrzostw, toteż są oni wyłaniani w cyklu zawodów eliminacyjnych. Pierwsze mistrzostwa zorganizowano w Alpach Wysokich we Francji, drugie także w Alpach, ale na uroczej wyspie południowej Nowej Zelandii. W formule takich wyścigów rozgrywano też Igrzyska Lotnicze w Turynie. Wszystkie te zawody wygrał Sebastian Kawa. Jak mogły wypaść zawody Grand Prix rozgrywane od 2 do 9 stycznia w Santiago de Chile?
NAJWIĘKSZY SUKCES
Zakończył się bardzo udany rok dla polskiej kadry PPG. Dobre wyniki były zasługą zarówno zawodników jak i trenera, jednak polska reprezentacja miała również silne wsparcie ze strony producentów sprzętu. Udział polskich pilotów w ubiegłorocznych imprezach tak podsumował jeden z naszych reprezentantów, Krzysztof Kudaszewicz.
BEZPIECZEŃSTWO
LOTNICZA MAPA POLSKI 2009
Jak ten czas leci. Zaledwie po pięciu latach od wydania Lotniczej Mapy Polski ICAO 1:500 000 doczekaliśmy się jej kolejnej edycji. Pomimo że z tego powodu PAŻP ogłosił sukces, to nie wiem czy tak naprawdę jest się czym chwalić… Zresztą oceńcie Państwo sami.
Przez te pięć lat – zgrubnie licząc – PAŻP opublikował jakieś 60 poprawek AIRAC i drugie tyle zmian do AIP Polska. Przez te wszystkie lata pozostało nam wyłącznie manualne uaktualnianie tej mapy. Jak wszyscy pamiętamy już pierwsza poprawka wygenerowała mnóstwo nowych kresek i opisów. Nie wierzę, ba, jestem pewien, że nie ma nie tylko w Polsce, ale i na świecie osoby, która przy użyciu pisaków, mazaków czy innych kredek, wprowadziłaby istotne i adekwatne zmiany przez te pięć lat na papierową Mapę Lotniczą Polski ICAO z 2004 i pozostałaby ona dalej do lotniczego wykorzystania. Moim zdaniem próba takiego jej uaktualniania doprowadziłaby raczej do uzyskania mapopodobnej abstrakcji multilinearnej.
Czytaj dalej...
MODELARSTWO
NA JODŁOWCU I KOBYLNICY
Po 2 latach modelarze szybownicy ponownie spotkali się w Tęgoborzu podczas kolejnych Mistrzostw Polski Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych w kat. F3F, zorganizowanych w dniach 25–27 września przez Sądeckie Towarzystwo Lotnicze ORLIK.
Z KART HISTORII
PIERWSZA WOJNA LIBAŃSKA, CZ. I
Od 1948, czyli od momentu, w którym zainicjowano powstanie państwa izraelskiego na ziemiach arabskich, trwa czas wojny. Eskalacje zbrojne między Izraelem a państwami i zbrojnymi organizacjami arabskimi, wybuchają niemal regularnie. Liban stał się terenem dwóch większych militarnych konfrontacji. Pierwszą z nich była inwazja, dokonana przez Izrael na teren Libanu w 1982. Miała na celu zniszczenie lub wyrzucenie z tego kraju Organizacji Wyzwolenia Palestyny (OWP) oraz stacjonujących tam wojsk syryjskich. Operację nazwano Peace for Galilee (Pokój dla Galilei).
NASZE TRASY
RECENZJE
Komentarze