Przejdź do treści
EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w locie nad lasem (fot. Filip Modrzejewski)
Źródło artykułu

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe podsumowało 2023 rok

2023 rok okazał się bardzo pracowity dla załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Łącznie zrealizowały one aż 11 935 misji. Śmigłowcami HEMS wykonano 11 549 misji, w tym 10 329 lotów do nagłych zdarzeń oraz 1 220 transportów międzyszpitalnych. Samolotami zrealizowano 386 transportów.

W 2023 roku na pokładach śmigłowców LPR przetransportowano 7 396 pacjentów. Warto jednak zaznaczyć, że liczba wszystkich osób, którym lekarze i ratownicy medyczni/pielęgniarze LPR udzielili pomocy to 9 412, w tym 1 324 dzieci. Niezmiennie najczęstszym powodem wezwań załóg HEMS były wypadki komunikacyjne i pomoc ich ofiarom (1 951 lotów). Do tego należy doliczyć 126 wylotów na pomoc osobom potrąconym. Drugą przyczyną wezwań były udary mózgu (1 512). 975 razy załogi wylatywały na pomoc osobom w stanie nagłego zatrzymania krążenia. 971 pacjentów doznało różnego rodzaju urazów. W 693 przypadkach powodem wezwania był upadek z wysokości. Natomiast 597 razy śmigłowiec podrywano do osób, które według wywiadu były nieprzytomne. Ponadto w katalogu powodów wezwań zawierają się m.in.: zawał mięśnia sercowego (395), oparzenie termiczne (369), ból w klatce piersiowej (351), duszność (270), napad drgawek (223) czy zasłabnięcie (286).

Śmigłowce HEMS realizując statutowe zadania uzyskały w ubiegłym roku nalot niemal 8 950 godzin. Łączny nalot wszystkich statków powietrznych LPR (uwzględniający loty szkolne czy techniczne) to 9 489 godzin.

Najwięcej misji zrealizowały bazy HEMS:
– całodobowe – w Krakowie (937) i w Warszawie (905),
– dyżurujące w godzinach 7-20 – w Katowicach (662), w Poznaniu (580), w Szczecinie (575), w Bydgoszczy (556) oraz Lublinie (555).

Najwięcej pracy w 2023 roku załogi miały 17 lipca. Wtedy to śmigłowce wykonały łącznie 58 misji. Maksymalna liczba wylotów w ciągu jednego dnia wyniosła 8, taki wynik uzyskały załogi w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu.

Learjet 75 Liberty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w locie - widok z przodu (fot. Filip Modrzejewski)

(fot. Filip Modrzejewski)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony