Lotnicze podsumowanie roku w Świdniku
2964 operacje lotnicze i 108 117 pasażerów obsłużył w minionym roku Port Lotniczy Lublin w Świdniku. Udało się też uruchomić całoroczne połączenie do Gdańska i usługę cargo, a także znaleźć partnera do budowy hangarów do obsługi samolotów biznesowych.
To nie jest łatwy czas dla branży lotniczej. Od dwóch lat, z powodu pandemii koronawirusa, boryka się ze zmniejszonym zainteresowaniem na podróże samolotami. W efekcie wielu przewoźników zdecydowało się na cięcia w siatkach połączeń. Ich ostrożne przywracanie nastąpiło dopiero w czerwcu 2021 roku.
– To był drugi, bardzo trudny rok w działalności naszego lotniska. Regularny ruch lotniczy został wyraźnie ograniczony, w efekcie wprowadzanych restrykcji. Zmieniły się też preferencje pasażerów, którzy teraz nie rezerwują lotów z wyprzedzeniem, tylko robią to niemal z dnia na dzień, w zależności od sytuacji epidemiologicznej. Dlatego cały czas staramy się szukać nowych możliwości rozwoju lotniska, optymalizować jego koszty i poszukiwać dochodów – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.
Chociaż to trudny czas, w czerwcu ubiegłego roku, po 6-letniej przerwie, ponownie uruchomiono połączenie ze Świdnika do Gdańska. Cieszyło się ono na tyle dużym zainteresowaniem, że Polskie Linie Lotnicze LOT zdecydowały się realizować je przez cały rok. Dużą popularnością cieszyły się także wakacyjne kierunki. Węgierski WizzAir obsługiwał loty do bułgarskiego Burgas oraz chorwackiego Splitu.
Nie tylko podróże
2021 rok to dla lotniska w Świdniku również czas szukania nowych form rozwoju działalności. Jedną z nich jest wprowadzenie usługi cargo. Na czym polega? Lotnisko oferuje kompleksową obsługę ładunków lotniczych, zarówno w samolotach pasażerskich, jak i towarowych. Od marca PLL przeprowadził ponad 50 takich operacji.
– To potwierdza, że nasza nowa oferta jest potrzebna dla lubelskiego biznesu. Przedsiębiorcy mogą szybko i wygodnie wysyłać swoje wyroby do dowolnego miejsca na świecie, a także importować produkty wykorzystując nasze lotnisko. Jest to szansa dla wszystkich, oczywiście również dla lotniska, które dzięki temu zyskało ważne źródło nowych przychodów – dodaje A. Hawryluk.
Plany na przyszłość
Lotnisko pracuje także nad rozwojem sektora General Aviation, czyli obsługą prywatnych samolotów. Wkrótce na jego terenie powstaną hangary do parkowania i obsługi małych samolotów biznesowych. Port Lotniczy Lublin w Świdniku podpisał już umowę z konsorcjum firm Navcom Systems Sp. z o.o. oraz Elkabel Nieruchomości Szczygielski Sp. j. W planach jest zagospodarowanie ok. 50 arów.
W 2021 roku PLL obsłużył łącznie 2964 operacji w segmencie cargo i lotów biznesowych. To o 769 więcej niż w 2020 roku.
Komentarze