Przejdź do treści

Lotnictwo i CO2

- Na warszawskim lotnisku w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 roku wykonano 289 lądowań techniką tzw. „zielonego podejścia” czyli CDA. – powiedział na konferencji „Sektor lotniczy a pakiet klimatyczny” Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.

Continuous Descent Approach, to technika pilotażu, czyli sposób, w jaki załoga samolotu we współpracy z kontrolerami lotów prowadzi samolot do lądowania. Polega ona na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej. Wykonanie tych 289 „zielonych” lądowań pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 14 do 43 ton paliwa. Wdrożenie tej techniki pilotażu to oszczędność paliwa dla przewoźników, a dla mieszkańców Warszawy i dla mazowieckiego środowiska naturalnego to zmniejszenie emisji spalin - od 44 do 135 ton CO2 - w samych tylko trzech kwartałach tego roku.

Technikę pilotażu Continuous Descent Approach PAŻP w Warszawie wdraża od października 2008 roku. Celem PAŻP jest ustanowienie tej techniki pilotażu jako wymaganej do stosowania w podejściach do lądowania na warszawskim lotnisku.

Organizatorzy konferencji tj. Boeing i PLL LOT, w swoich wystąpieniach skupili się na kwestii włączenia lotnictwa do europejskiego systemu handlu prawami do emisji CO2 (EU ETS).

- Branża lotnicza to 30 mln miejsc pracy i 8 procent światowego dochodu. Jako lider tego sektora Boeing nie jest obojętny wobec kwestii zmian klimatycznych i szerzej, ochrony środowiska. Boeing 75 proc. wydatków na badania i rozwój przeznacza na ograniczenie negatywnych skutków przelotów. Dzięki zastosowaniu kompozytów w konstrukcji Dreamlinera, samolot ten jest znacznie lżejszy, co zredukuje zużycia paliwa od 15 do 20 procent. — powiedziała Henryka Bochniarz, prezydent Boeing Central & Eastern Europe.

- Europejskie linie lotnicze mogą stracić swą konkurencyjność, jeśli nie będzie globalnego porozumienia w sprawie ograniczania emisji w sektorze lotniczym - zauważył Jacek Krawczyk, przewodniczący rady nadzorczej PLL LOT - Unia Europejska jest liderem w staraniach o zatrzymanie zmian klimatu, ale jak zachęcić czy zmusić innych, by się przyłączyli? Według Krawczyka skutkiem takiej sytuacji jest wzrost udziałów w rynku lotów do Europy - przewoźników spoza UE np.: z Azji i Bliskiego Wschodu.

Prezentacja z wystąpienia Pana Krzysztofa Banaszka, Prezesa PAŻP, na konferencji „Sektor lotniczy a pakiet klimatyczny”:
Zarządzanie ruchem lotniczym a Ochrona Klimatu Globalnego – Perspektywa PAŻP

FacebookTwitterWykop

Nasze strony