Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 9/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 9/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 9/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Samolot myśliwski F‑35 Lightning II na torze przeszkód – Józef M. Brzezina
Program JSF (Joint Strike Fighter) w 2018 r. zakończył fazę rozwoju i demonstracji SDD (System Development Demonstration). Jej zakończenie pozwoliło na przeprowadzenie testów operacyjnych i oceny OTE (Operational Test and Evaluation) wszystkich wersji F-35 w kilku aspektach. Jej kilkakrotnie przekładane zakończenie zostało ostatecznie zaplanowane na końcówkę 2020 r. Okoliczności nie sprzyjają realizacji wszystkich zadań. A to nie jedyne przedsięwzięcia równoległe prowadzone w tym międzynarodowym i złożonym przedsięwzięciu.

Rosja zamawia dodatkowe myśliwce dla wsparcia przemysłu – Piotr Butowski
Rok 2020 to ostatni rok realizacji wielu kontraktów zawartych w ramach Państwowego Programu Uzbrojenia (GPW)Federacji Rosyjskiej na lata 2011-2020. Wraz z ukończeniem poprzednich, negocjowane są kontrakty na następne lata. 12 sierpnia minister obrony Rosji Siergiej Szojgu odwiedził dwa zakłady produkujące samoloty myśliwskie. KnAAZ w Komsomolsku nad Amurem na Dalekim Wschodzie Rosji oraz IAZ w Irkucku nad Bajkałem. I w każdym obiecał zakupy nowych myśliwców.

Boeing i problemy 737 MAX – Paweł Bondaryk
Mało kto z obserwatorów przemysłu lotniczego spodziewał się na początku ubiegłego roku, że będący jednym z lotniczych gigantów Boeing wpadnie wkrótce w spore tarapaty. Jak miało się niebawem okazać, dwie katastrofy samolotów komunikacyjnych 737 MAX były początkiem serii problemów producenta. Ponad 750 wyprodukowanych płatowców MAX pozostaje na ziemi, a ich dalsze wytwarzanie zostało wstrzymane do czasu wykonania odpowiednich modyfikacji, wciąż nie zatwierdzonych przez nadzory lotnicze.

Nihil nobis nimium. Nic dla nas nie jest za wiele – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
Ta łacińska fraza jest mottem 298. Dywizjonu Królewskich Sił Powietrznych Holandii. Jednostka podlega pod Dowództwo Śmigłowców Wojskowych i stacjonuje w bazie lotniczej Gilze-Rijen. Jest ona wyposażona w ciężkie śmigłowce transportowe CH-47 Chinook. Historia dywizjonu zaczyna się w 1944 r., w okresie drugiej wojny światowej, wtedy w jego wyposażeniu były lekkie samoloty obserwacyjne Auster. Jest to najstarszy dywizjon Królewskich Sił Powietrznych Holandii, który w tym roku obchodzi swoje 75-lecie. Jest z nim związanych wiele interesujących faktów i opowieści weteranów jednostki, którymi można podzielić się z czytelnikami miesięcznika "Lotnictwo Aviation International".

Śmigłowiec transportowy Mi-38 – Piotr Butowski
W 2019 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony otrzymało dwa śmigłowce transportowe Mi-38T. Trzeci egzemplarz w wersji VIP w lutym 2020 r. dostał Gazprombank Leasing. Są to pierwsze w ogóle śmigłowce Mi-38 przekazane klientom, po wcześniejszych czterech prototypach służących do prób.

Latający kowboje z Teksasu. Euro-NATO Joint Jet Pilot Training – George Karavantos
Dokładnie w sercu Teksasu, nieco na północ od Dallas, znajduje się jeden z największych ośrodków szkoleniowych US Air Force. Baza Sheppard jest zlokalizowana 8 km na północ od Wichita Falls i jest największą, a także najbardziej zróżnicowaną bazą należącą do Dowództwa Edukacji i Szkolenia Lotniczego, Air Education and Training Command.

Amfibia Be-200 zdobywa nowe zastosowanie – Piotr Butowski
14 lutego 2020 r. w Taganrogu nad Morzem Azowskim wystartował pierwszy samolot-amfibia Be-200CzS przeznaczony dla Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej. Wszystkie wcześniej wyprodukowane samoloty tego typu służą cywilnym służbom ratowniczym i pożarniczym.

Amerykanie znowu latają w kosmos – Waldemar Zwierzchlejski
Tytuł artykułu jest nieco mylący, gdyż Amerykanie przebywają przecież nieprzerwanie na orbicie okołoziemskiej już od końca roku 2000, kiedy to na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej znalazła się jej pierwsza stała załoga. Ale Bill Shepherd dotarł tam na pokładzie rosyjskiego statku kosmicznego, wyniesionego rosyjską rakietą z rosyjskiego kosmodromu. Od chwili, gdy w połowie 2011 r. amerykańskie promy kosmiczne zakończyły swe loty, Stany Zjednoczone przez prawie dekadę musiały korzystać z tego jedynego dostępnego środka transportu lotniczego. Wreszcie pomiędzy końcem maja a początkiem sierpnia wykonał swój pierwszy lot nowy amerykański statek z załogą. Hasło "amerykański statek, z amerykańskimi astronautami, startujący z terenu Ameryki", stało się, pomimo kilkuletniego opóźnienia, faktem.

Hindustan Aeronautics Limited – Leszek A. Wieliczko
HAL to jedna z największych firm branży lotniczo-kosmicznej w Azji. W grudniu bieżącego roku będzie obchodziła 80. rocznicę założenia. W tym okresie przeobraziła się z niewielkiej montowni w rozbudowany kompleks przemysłowy z licznymi fabrykami i zapleczem projektowym, badawczo-rozwojowym i testowym. Zgodnie z hasłem "Make in India" z dekady na dekadę coraz większy udział w asortymencie produkcji mają rodzime konstrukcje. Lwia część produktów i usług HAL trafia na rynek wewnętrzny, głównie na potrzeby sił zbrojnych, ale zarząd firmy liczy na rosnące zainteresowanie najnowszymi produktami ze strony klientów zagranicznych.

Lockheed P‑3 Orion (część I) – Paweł Henski
W połowie maja 2020 r. dywizjon VP-40 "Fighting Marlins" jako ostatni z dywizjonów patrolowych marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych wycofał samoloty typu P-3C Orion. VP-40 jednocześnie zakończył przezbrajanie w samoloty Boeing P-BA Poseidon. P-3C pozostają jeszcze na uzbrojeniu dwóch rezerwowych dywizjonów patrolowych, dywizjonu szkolnego oraz dwóch dywizjonów testowych US Navy. Ostatnie P-3C mają zostać wycofane ze służby w 2023 r. Dwa lata później służbę mają również zakończyć, zbudowane na bazie P-3C, samoloty zwiadu elektronicznego EP-3E ARIES II. W ten sposób dobiegnie końca niezwykle udana kariera samolotów P-3 Orion, które US Navy wprowadziła do służby w 1962 r.

Nanchang Q‑5 – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Chińska Republika Ludowa (ChRL) została proklamowana 1 października 1949 r. przez Mao Zedonga po wygranej przez jego zwolenników wojnie domowej. Pokonani zwolennicy Kuomintangu i ich lider Czang Kaj-szek wycofali się na Tajwan, gdzie utworzyli Republikę Chińską. Po nawiązaniu stosunków dyplomatycznych z ZSRR do ChRL dostarczono duże ilości radzieckiej techniki lotniczej. Ponadto rozpoczęto kształcenie chińskich studentów i budowę zakładów lotniczych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Józef M. Brzezina, Piotr Butowski, Paweł Henski
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony